Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Stor spareplan for DSB

Af Thomas de Laine

Frem til 2015 skal DSBs økonomi forbedres med en milliard kroner årligt. Som bekendt ser DSBs økonomi ikke god ud for tiden, og året 2011 bød bl.a. på en rapport om besparelsesmuligheder i DSB. F.eks. er hovedsædet på den gamle kaserne i Sølvgade blevet sat til salg, og der er indført en ny indkøbspolitik.

Som passager vil de tydeligste forandringer være disse:

  • Salgsvognen i InterCity-togene har, nok til en del menneskers overraskelse, ikke hidtil været en overskudsforretning. Derfor skal udnyttelsen forbedres. Personen, der kommer med salgsvognen i InterCity-togene, vil fremover være den samme, som står for billetkontrol og information til passagererne. Udbuddet af varer i salgsvognen vil også blive "forenklet".
  • Antallet af betjente billetsalg reduceres yderligere, og åbningstiderne indskrænkes. Ifølge et indlæg på Jernbanen.dk's forum vil kun fire billetsalg i hele landet overleve, nemlig dem på banegårdene i København, Odense og Århus samt det i Københavns Lufthavn. Andre steder overlades opgaven til 7-Eleven-butikkerne, der allerede mange steder har overtaget opgaven. Billetkøb sker i øvrigt i stigende grad via selvbetjeningsløsninger på mobil og internettet eller ved brug af Rejsekortet, således at 60 pct. af billetterne nu sælges elektronisk.
  • DSB Rejsebureau ophører fra 1. juni 2012 med at sælge fjernrejser med fly. Der er ikke tale om en kerneopgave i DSB, og samtidig har det ikke være muligt at finde en køber til aktiviteten, som derfor helt lukkes. Allerede købte eller bestilte rejser bliver dog gennemført som planlagt. Rejsebureauet vil fortsat sælge togrejser i Europa; dels via internettet og DSBs callcenter og dels i de største billetsalg. DSB vil desuden lave en bedre løsning for salg billetter til udlandet over internettet - noget man håber at have på plads allerede senere på året.

1.000 stillinger skæres væk
Med spareplanen har det bl.a. været DSBs mål at få lavere lønomkostninger og en mere effektiv og fleksibel udnyttelse af arbejdskraften. Og helst med begrænset indflydelse på passagerernes oplevelse. DSB skærer derfor mere end 1.000 stillinger væk de nærmeste år. Heraf ventes de fleste dog fjernet ved naturlig afgang, frivillige fratrædelser og omplaceringer. Tilsammen giver det omkring 440 mio. kr. på årsbasis.

I sidste uge kom der aftaler på plads med flere af de faglige organisationer. På FO Jernbanedrifts (Fælles Organisationen Jernbanedrift) område, dvs. værkstederne, sker der effektiviseringer og besparelser for 75 mio. kr., hvilket indebærer, at 166 stillinger nedlægges. 368 andre stillinger skæres væk, og der reduceres for 167 mio. kr., på Dansk Jernbaneforbunds (DJ) område, men her er det dog lykkedes for DJ at sikre, at ingen afskediges, og at der kun nedlægges stillinger ved naturlig afgang. I stedet vil nogen blive omplaceret internt i DSB med uændret løn. Og på AC-området (akademikerne) findes der 38 mio. kr., idet 62 stillinger skæres væk.

HK ville til gengæld ikke være med til en aftale, men der forventes nedlagt 400-430 HK-stillinger i DSB over de næste tre år, og der skal realiseres besparelser for 157 mio. kr. Andreas Hasle, der er formand for HK Trafik & Jernbane, fortæller til DSB i dag, at HK ikke ville være med til en aftale, fordi man ikke kunne få samme tilsagn som DJ om, at der ikke bliver tale om fyringer. Samtidig mener HK, at DSB forskelsbehandler medarbejderne, fordi man ikke vil afskedige tjenestemænd, hvorfor der kun vil blive tale om fyringer af overenskomstansatte medlemmer.

Færre ansatte betyder også, at nogle ting bag kulisserne vil foregå anderledes. DSB vil bl.a. optimere depotstrukturen, reducere antallet af møder for lokomotivpersonalet og begrænse antallet af op- og nedformeringer af tog. Der skal etableres tjenestekupé i IC4-togene, hvorved togpersonalets såkaldte IC4-tillæg kan bortfalde, og rengøring og automattømning på stationerne skal ske mere effektivt fremover.

Kilder: DSB i dag 07.02.12; Jernbanen.dk's forum


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
7. februar 2012

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

Movia sender nordsjællandske elbusser i udbud (29. apr. 16)

Danmarks Busmuseum åbner 1. juli (31. mar. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/778
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.