Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Video   Garagefakta   Busbasen   Vognlister   Links
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Postlister & nyhedsbreve   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Ingen metro til nordvestkvarteret

Af Thomas de Laine

Den netop indgåede budgetaftale i Københavns Kommune indebærer reelt en væsentlig trafikhistorisk beslutning: Der kommer ikke metro til nordvestkvarteret! Budgetforliget er indgået i nat mellem Socialdemokraterne, Konservative, Venstre og Dansk Folkeparti.

Metroforbindelsen til nordvest, der skulle have grenet fra den kommende metrocityring ved Nørrebro st., forudsætter, at der anlægges et afgreningskammer her. Dette forventedes at beløbe sig til 215 mio. kr., der ikke er en del af metrocityringens finansiering, men derimod skulle lægges på bordet af Københavns Kommune. Det var nødvendigt at træffe beslutning om etablering af et afgreningskammer nu, da det vil være betydeligt vanskeligere og dyrere, hvis afgreningskammeret ikke etableres samtidig med bygningen af selve cityringen. Sker det først, når cityringen er i drift, vil det formentlig desuden indebære fuldt driftsstop på en del af denne i en lang periode.

I budgetaftalen hedder det:

Parterne er enige om, at en højklasset kollektiv trafik forbindelse til Nordhavn er af så væsentlig betydning for udviklingen af fremtidens by på Nordhavn, at det ønskes at prioritere denne forbindelse. I forlængelse heraf er parterne enige om at aflyse afgreningskammer til Nordvest.

Det er således ikke direkte en del af aftalen, at ideen om en metrolinje til nordvest er droppet, men dette er - jf. ovenstående - formentlig konsekvensen. Om der så herved banes vej for den letbane på samme strækning, som kommunen tidligere har gennemført en sammenligning med, er et åbent spørgsmål.

Kilde: Aftale om budget 2009 for Københavns Kommune, 18.09.08

Se også:

Enighed om metro til Nordhavnen (6. feb. 12)
Metro, letbane og "højklasset bus" til Nordvest sammenlignet (4. mar. 08)
Metrocityringen forberedes for Brønshøj-gren (13. jan. 07)


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
19. september 2008

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Linje 21 runder 80 år (28. aug. 14)

Første A-buslinje bliver nedlagt (26. aug. 14)

Aarhus-letbanen vælger Ansaldo og Stadler (30. jun. 14)

Metrocityringen åbner ikke i 2018 (25. jun. 14)

60 busser erstatter Øresundstog (1. jun. 14)

Movias batteribusser har længere rækkevidde end ventet (18. maj 14)

Østbirk Turist går konkurs (18. maj 14)

Aftale om metro til Sydhavnen (14. maj 14)

City-Trafik og Nettbuss fusionerer (23. apr. 14)

Odense bybusser i genudbud (22. apr. 14)

Arriva overtager Skanderborg bybusser (11. apr. 14)

Nye ellokomotiver til dobbeltdækkerne (2. apr. 14)

Borgen lukker og slukker (29. mar. 14)

DSB køber 67 lejede dobbeltdækkervogne (21. mar. 14)

Måske ledbusser ved genudbud af 5A (14. mar. 14)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Video | Garagefakta | Busbasen | Vognlister | Links
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Postlister & nyhedsbreve | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/564
Copyright © 1999-2014 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.