Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Udbud af citybusserne i København

Af Thomas de Laine

Projektet med etablering af en citybusrute i det centrale København er nu så langt, at kørslen er sendt i udbud. Der er tale om en ringlinje i middelalderbyen, der skal betjenes med 7-8 minutters interval med små busser, der kan medbringe omkring 30 passagerer. Citybussen er især henvendt til turister og andre besøgende i byen, der kan benytte den som en slags sightseeingbus. Endvidere forventes ældre og handicappede at blive tiltrukket af det nye tilbud.

Citybuslinjen bliver en ensrettet ringlinje, som i udbudsmaterialet er beskrevet som følger: Rådhuspladsen > Studiestræde > Hammerichsgade > Bernstorffsgade > Polititorvet > Niels Brocksgade > Ny Kongensgade > Frederiksholms Kanal > Kampagnistræde > Læderstræde > Store Kirkestræde > Lille Kongensgade > Kgs. Nytorv > Tordenskjoldsgade > Holbergsgade > Nyhavn > Havnebuskajen > Nyhavn > Kvæsthusgade > Sankt Annæ Plads > Bredgade > Dronningens Tværgade > Store Kongensgade > Gothersgade > Landemærket > Krystalgade > Nørregade > Vendersgade > Linnésgade > Frederiksborggade > Nørre Voldgade > Nørregade > Vestergade > Rådhuspladsen. På Rådhuspladsen holdes i Amagerterminalen. Der bliver et antal stoppesteder undervejs, men hovedparten af ruten vil være "vinkeområde", hvor man kan stå af og på mellem stoppestederne. Busserne skal være støjsvage og miljøvenlige - og måske eldrevne.

Den udbudte citybuskørsel omfatter ca. 27.500 årlige køreplantimer med 9 busser og mindst 2 reservebusser.

Citybusserne skal være ret specielle. Der kræves en længde på 5-6 m, hvor hele passagerområdet er i ét plan uden trin eller sædeforhøjninger. Som udgangspunkt kræves kun én dør, der skal anvendes både til ind- og udstigning. Dørbredden skal være stor nok til at give barnevogne og kørestole adgang, og døren skal være forsynet med kørestolsrampe. Bussens samlede kapacitet skal være på minimum 25 passagerer, heraf 6 faste siddepladser. Desuden ønskes så mange klapsæder som muligt. Der skal være plads til én kørestol, og når den plads ikke er i brug, kan pladsen anvendes til barnevogne. Der kan bydes med dieselbusser eller busser med andre drivmidler. Der skal dog tillige afgives tilbud med eldrevne busser. Busserne skal som minimum leve op til EUs EEV-standard - altså noget mere end Euro V-normen.

I udbudsmaterialet er vist forskellige eksempler på små citybusser. Disse er dog kun til inspiration, idet Movia altså ikke lover, at de viste busser kan opfylde kravene i udbudsmaterialet. Eksemplerne er modellerne Gulliver fra den italienske producent Tecnobus, M200E fra ligeledes italienske Breda-Menarinibus og Microbus Electrique fra franske Gruau. Man aner, at der har været en studietur til Italien, hvor der findes citybusruter i stil med den, der er planlagt i København.

Også hvad angår busanlæg er der specielle forhold. Enten kan entreprenøren selv tilvejebringe et busanlæg, eller også kan Movia stille et anlæg til rådighed. Det sidste kan blive tilfældet, hvis der bliver tale om kørsel med eldrevne busser, hvor det kan være hensigtsmæssigt at undgå tomkørsel i større omfang. Movia undersøger derfor, om man kan finde et garageringssted i nærheden af citybussens rute.

Det ligger tydeligvis ikke helt fast, at kørslen skal fortsættes ud over en forsøgsperiode. I hvert fald er kontraktperioden kun på 2 år til efterår/vinter 2010, men med mulighed for forlængelse i op til 4 år, hvis Movia og entreprenøren kan blive enige. De sædvanlige regler om busoverdragelse ved kontraktudløb gælder, hvilket vil sige, at man kan afgive tilbud med busoverdragelse, men også altid skal afgive tilbud uden.

Udbuddet er som sædvanlig udbud efter forhandling. Prækvalfikationsfasen er afsluttet, og udbudsmaterialet blev udsendt i september. Frist for afgivelse af tilbud er 7. januar 2008, og driften skal påbegyndes medio oktober. Den endelige dato skal dog aftales under forhandlingerne, hvilket vist skyldes usikkerhed omkring, hvornår de lidt specielle busser kan være klar til indsættelse.

Kilde: Udbudsbetingelser - C1, Citybuskørsel i Københavns Kommune, Movia, september 2007

Se også:

Succes for forsinket CityCirkel (6. sep. 09)
Forsinket start for københavnske elbusser (26. feb. 09)
Mere om de batteridrevne citybusser (17. mar. 08)
København får batteribusser (11. mar. 08)
København vil indføre citybusser (28. jul. 07)


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
10. december 2007

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/491
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.