Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Sidste ledbusser i Hovedstadsområdet forsvinder

Af Thomas de Laine

Ledbus på Holte st.
En af de sidst leverede ledbusser til Hovedstadsområdet er bus 1012, en Volvo B10LA-55/Säffle fra 1998. Foto på Holte st., 2. juli 2006: Thomas de Laine.

Rettelse: Se Stadig ledbusser på 300S (10. dec. 07)!

Når HURs 19. udbud træder i kraft i næste weekend er det slut med ledbusser i Hovedstadsområdet. Arriva anvender i skrivende stund stadig et antal på linjerne 300S og 354, men de tages ud af drift. Dermed er 30 års historie med ledbusser i Hovedstadsområdet afsluttet.

HT afprøvede i 1975 en lånt ledbus på linje 121 i Køge Bugt-området. Det var dengang en stor og vigtig linje, da S-banen endnu kun var nået til Vallensbæk. Forsøget faldt heldigt ud, og HT afgav i november samme år ordre på Danmarks 10 første ledbusser. Disse busser tilgik driften i juni 1977.

Siden fulgte flere serier af ledbusser, der gennem årene har været anvendt på mange forskellige linjer over store dele af Hovedstadsområdet. Faste ledbuslinjer har været linje 300S og linje 75E, der senere blev til linje 173E og nu hedder 150S. Også bybuslinjer i København har haft ledbusser, f.eks. linje 11 og 250S. Når der ses bort fra prøvevognen har i alt 101 ledbusser været en del af den kollektive trafik i Hovedstadsområdet.

Der er ikke anskaffet nye ledbusser siden 1998, og det er i høj grad 13,7 m-bussen, der er årsagen. En lavgulvsledbus og en 13,7 m-bybus har samme antal siddepladser og desuden - på papiret - plads til lige mange stående passagerer. Men en ledbus er dyrere, både i anskaffelse og vedligeholdelse. Desuden har Københavns Kommune ønsket at slippe for ledbusser i byen. Siden 2000 er talrige 13,7 m-busser blevet indsat i Hovedstadsområdets kollektive trafik, og disse busser er i dag langt mere udbredte, end ledbusserne nogensinde har været.

Helt "døde" er ledbusserne dog ikke: Movia vil fortsat have fire ledbusser i drift hos Arriva i Stege, og i Århus kører der mange ledbusser. Her er man netop i færd med sætte 22 nyanskaffede af slagsen i drift. Også byer som Vejle og Kolding har ledbusser, ligesom et mindre antal kører som rutebiler i Jylland. Endelig bør det nævnes, at ledbusser stadig er meget almindelige i udlandet.

Se også:

I forummets emne Ledbusser i HT-området findes en oversigt over linjer, der har kørt med ledbusser. Rettelser og tilføjelser er meget velkomne.

Ledbus.dk er der masser af billeder af ledbusser i ind- og udland.


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
13. oktober 2007

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Ny bog: DSB rutebiler - fra Statsbanerne til Combus (19. jul. 17)

Movia 16. udbud i gang (17. jul. 17)

Måske elektriske ledbusser på linje 2A (12. jun. 17)

Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/486
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.