Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv1999

De første Berkhof-busser til Linjebus er kommet

Af Thomas de Laine

Først nu fire måneder efter køreplansskiftet i maj dukker Linjebus' nye DAF-gasbusser op. Ved HTs "busmarked" på Nytorv i fredags var en af de første udstillet: nr. 6268.

Bussen repræsenterer en helt ny type i Danmark. Der er tale om en flaskegasbus, og det er de første ikke-DAB-byggede flaskegasbusser, der indsættes på en HT-kontrakt. Busserne har DAF GG170LPG-motor, der yder 170 kW v. 2000 o/min. Gearkassen er Voith Diva 854.3, der er tre-trinsautomatisk.

Karrosserimæssigt er bussen forsynet med et Berkhof-karrosseri. Berkhof har ikke leveret mange rutebusser til Danmark, men der er dog omkring årsskiftet 1998/99 leveret et antal vogne til det daværende Bus Danmark. Disse vogne var dog en Scania-type. De nye Linjebus-busser er 11,98 m lange, 2,55 m brede og 3,32 m høje. Der er desuden gastank på taget ligesom på DAB-busserne. Hos Berkhof er den dog noget mere diskret, fordi den ikke har en stor afskærmning i hele bussens længde. Gastankene på DAB-busserne er nemlig ikke større end på Linjebus' nye DAF-busser.

Som på mange andre laventré- og lavtgulvsbusser har vinduerne forskellig højde og placering ned langs bussiden, men på de nye busser er dette skjult ved brug af kosmetikglas, som det også er kendt fra Aabenraa-busser på Volvo B10BLE-chassis fra 1994-95. Dørsiden er forsynet med dobbelte for- og midterdøre og en enkelt bagdør. Busserne har sideperron og rummer 57 passagerer. HT krævede ved 8. udbud, at der skulle være air-condition i busserne på linie 350S, hvor Berkhof-busserne skal anvendes, så det har Linjebus' nye vogne naturligvis.

Chassisbetegnelsen er DAF SB220 GG-LF med 'LF' for low floor (lavtgulv). Linjebus får i alt 34 af slagsen, og de bliver nummereret i umiddelbar forlængelse af DAB-gasbusserne. Det vil sige, at de får internnumrene 6266-6299. I fredags var kun nr. 6267 og 6268 leveret. Ingen af dem er endnu indregistrerede.