Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

NTs 11. udbud igang

Af Thomas de Laine

Ultimo november har Nordjyllands Trafikselskab, NT, udsendt udbudsmaterialet til sit 11. udbud.

Udbuddet omfatter A-kontraktkørsel, dvs. regionalruter og bybusser, med 107-108 busser og ca. 290-294.000 årlige køreplantimer, og B- og telebuskontraktkørsel med 17 busser og ca. 19.000 årlige køreplantimer. Det svarer til ca. 37 pct. af den samlede kørsel for NT.

At udbuddet denne gang er så stort skyldes, at NT har valgt at slå det ellers planlagte 12. udbud sammen med 11. udbud. Det var ellers meningen, at et antal kontrakter skulle forlænges og genudbydes i 12. udbud, men NT fandt det uhensigtsmæssigt med et udbud samtidig med kommunalreformen.

Kommunalreformen har også sat sit aftryk på anden vis, idet NT har valgt kortere kontraktperioder end normalt, nemlig kun 4 år, på en del mindre regionalruter og lokalruter. Derved bliver det lettere for de nye kommuner at foretage tilpasninger i kørselsomfanget.

Den udbudte A-kontraktkørsel er følgende:

  • Rute 50 og 50N med 4 busser, heraf 2 længere end 13 m, og 14.393 kpt/år. Der skal overtages 4 stk. 13,7 m-busser. Kontrakten bliver 6-årig fra 25.06.06. Ruterne køres i dag af Connex Danmark.
  • Rute 107 og 50 med 1 bus og 1.443 kpt/år. Der skal overtages 1 bus, der er under 13 m lang. Kontrakten bliver 4-årig fra 25.06.06. Ruterne køres i dag af Connex Danmark.
  • Rute 54 med 4 busser, heraf 2 længere end 13 m, og 10.716 kpt/år. Kontrakten bliver 6-årig fra 25.06.06. Ruterne køres i dag af Connex Danmark.
  • Rute 100 og 520 med 3 busser, heraf 2 længere end 13 m, og 10.123 kpt/år. Der skal overtages 2 stk. 13,7 m-busser og 1 bus kortere end 13 m. Kontrakten bliver 6-årig fra 25.06.06. Ruterne køres i dag af Connex Danmark.
  • Rute 116 og 108 med 2 busser og 2.055 kpt/år. Der skal overtages 2 busser kortere end 13 m. Kontrakten bliver 4-årig fra 06.08.06. Ruterne køres i dag af Connex Danmark.
  • Hobro bybusser med 2 busser og 3.905 kpt/år. Kontrakten bliver 4-årig fra 25.06.2006. Ruterne køres i dag af Connex Danmark.
  • Rute 950X, 951X, 960X, 970X og 973X med 10 busser længere end 13 m og 25.616 kpt/år. Der skal overtages 7 stk. 13,7 m-busser og 2 busser kortere end 13 m. Kontrakten bliver 6-årig fra 25.06.06. Ruterne køres i dag af Connex Danmark.
  • Rute 25, 70, 70N og 207 med 8 busser længere end 13 m og 27.167 kpt/år. Der skal overtages 8 stk. 13,7 m-busser. Kontrakten bliver 6-årig fra 25.06.06. Ruterne køres i dag af Connex Danmark.
  • Rute 71, 71N, 99 og 200E med 5 busser, heraf 4 længere end 13 m, og 17.282 kpt/år. Der skal overtages 4 busser længere end 13 m og 1 bus kortere end 13 m. Kontrakten bliver 6-årig fra 25.06.06. Ruterne køres i dag af Wulff Bus.
  • Rute 42/72, 72N, 26 og 200E med 7 busser længere end 13 m, og 26.916 kpt/år. Der skal overtages 7 stk. 13,7 m-busser. Kontrakten bliver 6-årig fra 25.06.06. Ruterne køres i dag af Tylstrup Busser.
  • Rute 73, 73N og 802 med 6 busser længere end 13 m og 19.630 kpt/år. Der skal overtages 6 stk. 13,7 m-busser. Kontrakten bliver 6-årig fra 25.06.06. Ruterne køres i dag af Wulff Bus.
  • Rute 76, 76N og 276 med 4 busser længere end 13 m og 10.921 kpt/år. Der skal overtages 4 stk. 13,7 m-busser. Kontrakten bliver 4-årig fra 25.06.06. Ruterne køres i dag af Connex Danmark.
  • Rute 78, 740 og 742 med 4 busser og 13.320 kpt/år. Der skal overtages 4 busser kortere end 13 m. Kontrakten bliver 6-årig fra 25.06.06. Ruterne køres i dag af Wulff Bus.
  • Metrobus 2, rute 22 og 27 med 18 busser længere end 13 m og 36.003 kpt/år. Der skal overtages 18 stk. 13,7 m-busser. Kontrakten bliver 4-årig fra 25.06.06. Ruterne køres i dag af Connex Danmark.
  • Rute 203 med 4 busser og 8.323 kpt/år. Kontrakten bliver 4-årig fra 25.06.06. Ruten køres i dag af Hans Ole Burskov.
  • Rute 209, 71 og bybus 4 med 2 busser og 2.979 kpt/år. Der skal overtages 2 busser. Kontrakten bliver 4-årig fra 25.06.06. Ruterne køres i dag af Wulff Bus.
  • Rute 210, 89 og bybus 4 med 3 busser og 9.176 kpt/år. Der skal overtages 2 busser. Kontrakten bliver 6-årig fra 25.06.06. Ruterne køres i dag af Tylstrup Busser og Hørby Rute- og Turistbusser.
  • Rute 222 med 2 busser og 3.841 kpt/år. Der skal overtages 2 busser. Kontrakten bliver 4-årig fra 26.06.06. Ruten køres i dag af Wulff Bus.
  • Rute 224 og 99 med 4 busser og 9.173 kpt/år. Der skal overtages 4 busser. Kontrakten bliver 4-årig fra 25.06.06. Ruten køres i dag af Wulff Bus.
  • Rute 800, 801 og 802 med 3 busser og 6.472 kpt/år. Der skal overtages 2 busser. Kontrakten bliver 4-årig fra 25.06.06. Ruterne køres i dag af Connex Danmark og Wulff Bus.
  • Brønderslev bybusser, rute 203 og 74E med 2 busser, heraf 1 lavgulvsbus kortere end 11 m, og 3.827 kpt/år. Kontrakten bliver 4-årig fra 25.06.06. Ruterne køres i dag af Jørns Busrejser.
  • Frederikshavn bybusser med 3 busser og 8.806 kpt/år. Der skal overtages 3 busser. Kontrakten bliver 4-årig fra 25.06.06. Ruterne køres i dag af Connex Danmark.
  • Hjørring bybusser, fire alternativer, med 3-4 busser og 9.393-12.945 kpt/år. Der skal overtages 6 busser. NT ønsker tilbud med lavgulvsbusser under 11 m og bud med 'billigste busløsning' på to forskellige kørselsomfang. Ruterne køres i dag af Wulff Bus.
  • Rute 228 med 1 bus og 2.670 kpt/år. Kontrakten bliver 4-årig fra 25.06.06. Ruten køres i dag af Jørns Busrejser.
  • Rute 840 med 2 busser og 5.474 kpt/år. Der skal overtages 2 busser. Kontrakten bliver 4-årig fra 25.06.06. Ruten køres i dag af Læsø Rute- og Turistfart.

Der kan endvidere bydes på fem forskellige foruddefinerede kombinationer af disse enheder.

Ovenstående indebærer, at al Connex' kørsel for NT er i udbud.

Der udbudt følgende B- og telebuskontraktkørsel:

  • Rute 440 med 1 bus og 1.111 kpt/år. Kontraktbegyndelse 07.08.06. Ruten køres i dag af Tylstrup Busser.
  • Rute 483 med 1 bus og 823 kpt/år. Kontraktbegyndelse 07.08.06. Ruten køres i dag af Tylstrup Busser.
  • Rute 484 med 1 bus og 486 kpt/år. Kontraktbegyndelse 07.08.06. Rutens nuværende entreprenør kendes ikke.
  • Rute 400 med 1 bus og 1.214 kpt/år. Kontraktbegyndelse 14.08.06. Ruten køres i dag af Solsidens Turistfart.
  • Rute 401 med 1 bus og 1.304 kpt/år. Kontraktbegyndelse 14.08.06. Ruten køres i dag af Solsidens Turistfart.
  • Rute 460 og 460S med 1 bus og 1.235 kpt/år. Kontraktbegyndelse 25.06.06. Ruterne køres i dag af Bent Nordestgaard.
  • RUte 462 med 1 bus og 909 kpt/år. Kontraktbegyndelse 14.08.06. Ruten køres i dag af Døstrup-Hobro Turistfart.
  • Rute 480 med 1 bus og 1.027 kpt/år. Kontraktbegyndelse 07.08.06. Ruten køres i dag af Tylstrup Busser.
  • Rute 481 med 1 bus og 935 kpt/år. Kontraktbegyndelse 07.08.06. Ruten køres i dag af Tylstrup Busser.
  • Rute 482 med 1 bus og 1.299 kpt/år. Kontraktbegyndelse 07.08.06. Ruten køres i dag af Tylstrup Busser.
  • Rute 540 med 1 bus og 1.516 kpt/år. Kontraktbegyndelse 07.08.06. Ruten køres i dag af Solsidens Turistfart.
  • Rute 542 med 1 bus og 1.173 kpt/år. Kontraktbegyndelse 07.08.06. Ruten køres i dag af Solsidens Turistfart.
  • Rute 543 med 1 bus og 1.132 kpt/år. Kontraktbegyndelse 07.08.06. Ruten køres i dag af Solsidens Turistfart.
  • Rute 544 med 1 bus og 1.292 kpt/år. Kontraktbegyndelse 07.08.06. Ruten køres i dag af Solsidens Turistfart.
  • Rute 217 med 1 bus og 1.279 kpt/år. Der skal overtages 1 bus. Kontraktbegyndelse 25.06.06. Ruten køres i dag af Wulff Bus.
  • Rute 644 med 1 bus og 1.475 kpt/år. Kontraktbegyndelse 07.08.06. Ruten køres i dag af Jørns Busrejser.
  • Rute 114 med 1 bus og 775 kpt/år. Kontraktbegyndelse 07.08.06. Ruten køres i dag af Brdr. Davidsen.

Der kan endvidere bydes på fire forskellige foruddefinerede kombinationer af disse enheder.

Alle B- og telebuskontrakterne bliver 4-årige.

Der er tilbudsfrist 23. januar 2006, og i marts vil NTs bestyrelse træffe beslutning om resultatet.

NT vil vælge det økonomisk mest fordelagtige tilbud ud fra kriterne pris, kvalitet af drift og kvalitet af materiel - for A-kontraktkørslen vægtet med hhv. 50 pct., 30 pct. og 20 pct. Det er en ændring i forhold til 10. udbud, hvor vægtningen var 40, 35 hhv. 25 pct. Ændringen er ifølge NTs blad På vej sket på baggrund af de erfaringer, der er indhøstet med den gamle vægtning. Fra 11. udbud er der kommet en tilsvarende vurderingsmodel for B- og telebuskontraktkørslen, men dog simplere. Her er kriterierne vægtet 75 pct., 15 pct. og 10 pct. respektive.

Ved mange af udbudsenhederne er der busovertagelse i forbindelse med kontraktbegyndelsen. Der kan afgives bud både med og uden busovertagelse ved udløb af kontrakterne.

Angående krav til busserne kan det bemærkes, at NT nu stiller krav om, at nye busser får LED-skilte, sådan som en del nye busser en række steder i landet efterhånden er udstyret med.

Kilder: Udbudsmateriale til NTs 11. udbud; NT-magasinet På vej nr. 4/nov. 05


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
28. november 2005

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Ny bog: DSB rutebiler - fra Statsbanerne til Combus (19. jul. 17)

Movia 16. udbud i gang (17. jul. 17)

Måske elektriske ledbusser på linje 2A (12. jun. 17)

Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/361
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.