Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Ringbanen indviet

Af Thomas de Laine

Indvielsestoget på Flintholm station S-togsringbanen indviedes lørdag den 8. januar, hvor den almindelige drift på strækningen Flintholm-Danshøj-Ny Ellebjerg begyndte. Et indvielsestog udgjort af flagsmykkede SA 83 (et af de nye S-tog) kørte fra Flintholm ud på den nye strækning lige før kl. 11. Første ordinære tog fulgte samme sted fra kl. 11.21, kørt af et tredjegenerationstog, nemlig FC 6013-MC 6511-MC 6512-FC 6012. Tredjegenerationstogene var næsten enerådende resten af dagen. Dog kørte også et enkelt af de gamle S-tog (anden generation).

"Resten af dagen" var i øvrigt ikke særlig længe, for ca. kl. 16.20 indstilledes al S-togstrafik pga. den orkanagtige storm, der ramte landet.

Ligeledes 8. januar trådte den nye S-togskøreplan i kraft. Ifølge denne kører linie Bx nu hele dagen mandag-fredag og er forlænget til Klampenborg. Linie F+ kører herefter kun Hellerup-Klampenborg i weekenden. Linie E, der tidligere vendte på Hellerup station uden for dagtimerne mandag-lørdag, vender nu i stedet i Lyngby. Endelig blev Danshøj station, der er skiftestation mellem Høje Taastrup-linien og Ringbanen, indviet og betjent fra driftens begyndelse den 8. januar. Linie B, B+ og Bx standser alle på Danshøj.

B-tog på Danshøj station Siden lørdag 8. januar har linie B, B+ og Bx standset på Danshøj station, hvor man kan stige om til Ringbanen. Fotos på den første dag: Thomas de Laine.
Efter renoveringen af strækningen Hellerup-Klampenborg i efteråret 2004 er der nu ikke længere nogen steder på S-banen, der ikke kan betjenes af de nye S-tog. Siden 8. januar har der derfor også kørt nye S-tog på linie C, og det er herefter kun linie F og F+, altså Ringbanelinierne, der ikke fast køres med nye tog på mindst en del af afgangene. Dette skyldes dog blot, at de nye S-tog i kort udgave (litra SE), der skal bruges på Ringbanen, endnu ikke er blevet godkendt. En stor del af disse er allerede leveret. Det sidste gamle S-tog forventes taget ud af drift ved overgangen til den nye S-togskøreplan i januar 2006, der forudsætter anvendelse af nye S-tog på alle linier.

Helt færdig er Ringbanen i øvrigt ikke, for der mangler endnu nogle få hundrede meter frem til den stort planlagte permanente Ny Ellebjerg station, der skal ligge, hvor Øresundsbanen i dag skærer Køge Bugt-banen. Ny Ellebjerg station blev oprindeligt placeret her af hensyn til muligheden for omstigning til også fjerntogene. Der bliver dog alligevel ikke lavet perroner til fjerntogene på Ny Ellebjerg station, for i selvsamme weekend, som Ringbanen indviedes, nedlagdes den direkte regionaltogslinie Roskilde-Lufthavnen for at gøre plads til flere tog på Kystbanen, Helsingør-København H-Lufthavnen.

Den midlertidige Ny Ellebjerg station er beliggende ved broen, hvorpå Gl. Køge Landevej krydser banen. Fra begge sider af broen er der trapper ned til en træperron, der i øvrigt er delvist genbrug fra den tidligere midlertidige C.F. Richs Vej station, der 2002-04 var beliggende lige nord for den senere Flintholm station. Eneste forbindelse mellem Ny Ellebjerg station og Køge Bugt-banen er foreløbigt buslinie 18 til Ellebjerg eller Friheden station (sidstnævnte har flere S-togsafgange), men en gåtur til Ellebjerg station vil sikkert ofte være det hurtigste.

Kilder: Pressemeddelelse fra DSB samt S-togspostlisten

Se også:

S-togspostlisten snakker vi S-tog og nært relaterede emner.
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
25. januar 2005

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/320
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.