Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2002

Køreplansændringer ved metroens indvielse

Af Thomas de Laine

Der er sket mindre rettelser ved linie 14, 19 og 30 d. 17. oktober 2002..

Den 20. oktober 2002 indvies første etape af metroen. Metroen kommer til at køre mellem Nørreport og Vestamager (linie M1) og mellem Nørreport og Lergravsparken (linie M2). I denne forbindelse omlægges busnettet radikalt - bl.a. oprettes de to første A-buslinier, ligesom flere af de rigtig gamle buslinier nedlægges.

Myldretid har tidligere skrevet en del om disse ændringer - her skal blot opsummeres, hvad der sker d. 20. oktober.

A-busideen
HUR etablerer oktober 2002-december 2003 A-busnettet. A'et står for "A-klasse", altså "det bedste, vi har".

A-busnettet, der i planlægningsfasen hed stambusnettet, er en slags grundnet af få buslinier, der betjener alle de vigtige områder af byen. Det meste af tiden kører busserne så ofte, at man ikke har brug for en køreplan. Det er i hvert fald meningen.

I køreplanerne for de to nye A-buslinier er tidspunkterne angivet som intervaller en stor del af dagen: Linie 2A kører med 4-5 minuttets interval hverdage i dagtimerne, og linie 5A kører med 3-4 minutters interval i samme tidsrum.

I modsætning til S-busserne standser A-busserne ved alle stoppesteder. Til gengæld bliver der på lidt længere sigt satset på fremkommelighedsforbedrende tiltag for disse linier, der senere også skal have et avanceret informationssystem a la Priobus.

Helt i tråd med enkelheden får A-busserne fremover også patent på enkeltcifrede linienumre.

Designet
Udvendigt skiller A-busserne sig ud ved at have røde hjørner front/dørside og bagende/vinduesside - lidt på samme måde som VTs standardbemaling. Endvidere står linienummer og centrale punkter på ruten i tagkanten. Det kendes fra gamle dages sporvogne.

Den røde farve er samtidig A-bussernes "produktfarve", og går igen på stoppesteder, trafikkort mv. Da servicebusserne tidligere havde denne farve, er dette i sommerens løb ændret til lysegrøn. Farvekombinationen rød/gul er i øvrigt den samme som Københavns fordum linie 15. Man kan se de første busser i A-busdesign i driften allerede, nemlig på linie 350S, hvor flere af Connex Transports Berkhof-gasbusser kører i nyt design.

Samtidig med introduktionen udsendes der informationsaviser mv., ligesom der findes en særlig A-bus t-shirt.

De to første A-buslinier
A-buspremieren finder sted, når de to nye linier 2A og 5A ser dages lys om morgenen den 20. oktober 2002.

Linie 2A kører Tingbjerg, Gavlhusvej - Terrasserne - Gavlhusvej - Langhusvej - Ruten - Åkandevej - Frederikssundsvej - Brønshøj Torv - Brønshøjvej - Annebergvej - Primulavej - Godthåbsvej - Grøndal st. - Godthåbsvej - Rolighedsvej - Rosenørns Alle - Gyldenløvesgade - Rådhuspladsen - Vesterbrogade - Bernstorffsgade - Hovedbanegården - Tietgensgade - Stormgade - Vindebrogade - Christiansborg Slotsplads - Brogade - Torvegade - Christianshavn st. - Torvegade - Amagerbrogade - Amagerbro st. - Holmbladsgade - Østrigsgade - Lergravsparken st. - Kastrupvej - Hedegaardsvej (- Amager Strandvej - Ellehammersvej - Københavns Lufthavn, Kastrup st.). Linien køres af Connex Transport Danmark A/S, Gladsaxe, med 12 m-flaskegasbusser - disse busser kører i dag på linie 350S.

Linie 5A kører Husum Torv - Frederikssundsvej - Brønshøj Torv - Bellahøj - Frederikssundsvej - Nørrebro st. - Nørrebrogade - Frederiksborggade - Nørreport st. - Nørre Voldgade - Vester Voldgade - Rådhuspladsen - Jernbanegade - Ved Vesterport - Hammerichsgade - Bernstorffsgade - Hovedbanegården - Polititorvet - Rysensteensgade - Langebro - Amager Boulevard - Amagerbro st. - Amagerbrogade - Sundbyvester Plads. Linien køres af Arriva Danmark A/S, Ryvang, med 13,7 m-busser - disse busser kører i dag på linie 11, 14 og 16.

Maj 2003 oprettes linierne 1A og 6A, der primært erstatter linierne 16, 550S, 650S, og i december 2003 oprettes linierne 3A og 4A, der stort set svarer til de nuværende linier 3 og 100S. Se A-busnettet - linieoversigt for mere om dette.

De øvrige linier
Det øvrige busnet ændres også betydeligt. Visse linier nedlægges helt, mens en lang række andre linier omlægges eller får ændret driftsomfang.

Samtidig ændres det for en del liniers vedkommende, hvilket udbud de kører under, samt hvilken entreprenør og garage, der kører med hvilke bustyper. Disse oplysninger er samlet i Ændringer i entreprenører, kontrakter, bustyper og garager.

Linie 2 nedlægges. Der er tale om en af de gamle sporvejslinier, der har eksisteret som linie 2 siden november 1902. Den næsten 100 år gamle linie erstattes vest for Rådhuspladsen af linie 2A, og i øvrigt af linie 5A.

Linie 4E nedlægges.

Linie 5 - Danmarks sidste sporvognslinie - nedlægges. Linien erstattes vest for Nørreport st. af linie 5A og aller yderst linie 168E og 28, mens kørslen i Nørregade midlertidigt erstattes af linie 16 (se denne). Øst for City erstattes linien af linie 2A.

Linie 8 erstattes mellem Tingbjerg og Bellahøj af linie 2A. Fra Bellahøj køres i stedet ad følgende rute: Bellahøjvej - Primulavej - Godthåbsvej - Rebildvej - Grøndals Parkvej - Apollovej - Vanløse Allé - Vanløse st. - Jyllingevej - Vanløse, Ålekistevej. Linien erstatter herved den del af linie 11, der var forskellig fra linie 2 (udover i City).

Linie 9 nedlægges. Se også den tilknyttede kørsel på linie 19/19x.

Linie 11 nedlægges men erstattes af linie 2A, 5A og 8.

Linie 12 omlægges, så der ikke køres ad Islands Brygge/Thorshavnsgade men ad Klaksviksgade og omlægges og forlænges til Lufthavnen, så der køres ad Strandlodsvej - Italiensvej - Backersvej - Kastrupvej - Ved Diget - Kastruplundgade - Aleen - Amager Strandvej - Ellemhammersvej - Lufthavnen. Linien erstatter herved dele af linierne 5, 9 og 37.

Linie 13 omlægges på Islands Brygge svarende til linie 12. Kører om aftenen alle dage og om morgenen på lør-, søn- og helligdage kun mellem Rødovre Centrum og Vesterport st.

Linie 14 omlægges ad Frederiksborggade - Nørre Voldgade i begge retninger.

Linie 16 omlægges i City, således at linie 5's kørsel ad Nørregade erstattes. Ruteføringen bliver Rådhuspladsen - Vester Voldgade -> Stormgade >/< Vandkunsten <- Nørregade - Nørreport st. Linien omlægges endvidere ved Nørreport st. til at køre ad Nørre Voldgade - Frederiksborggade i begge retninger som i de gode gamle dage.

Linie 19 afkortes til at køre mellem Nordhavn st. og Børsen.

Linie 19x - ekstrakørslen mellem Amagercentret og Østerport st. - ophører.

Linie 20 nedlægges.

Linie 28 afkortes til at køre fra Rådhuspladsen og vestpå, og forlænges på nogle ture fra Husum Torv til Herlev st. til erstatning for linie 5 på samme strækning.

Linie 30 omlægges, så der køres Bella Center st. - Vejlands Allé - Sjællandsbroen - Vasbygade - Bernstorffsgade - Hovedbanegården - Hammerichsgade - Vesterport st. Strækningen Vesterport st.-Bella Center betjenes ikke om aftenen.

Linie 31 afkortes til Ørestad st. Linien køres reelt af busser, der kommer fra eller fortsætter til Rådhuspladsen som linie 33.

Linie 32 afkortes til Ørestad st. og kører i Dragør ad Kirkevej i stedet for ad Hartkornsvej (linie 73E omlægges modsat). Også denne linie køres i praksis sammen med linie 33.

Linie 33 oprettes som ny linie mellem Rådhuspladsen, Ørestad st. og Søvang. Visse ture kører kun mellem Rådhuspladsen og Ørestad st. og fortsætter derfra som linie 31 eller 32. Der køres ad følgende rute: Rådhuspladsen - H.C. Andersens Boulevard - Langebro - Klaksviksgade - Njalsgade - Islands Brygge st. - Amagerfælledvej - Røde Mellemvej - Ørestad st. - Kongelundsvej - Nøragersmindevej - Viberup - Tømmerupvej - Ullerup - Kalvebodvej - Fælledvej - Søvang.

Linie 34 omlægges, så der køres ad Islands Brygge til Artillerivej til endestation fælles med linie 40. Linien betjener dermed ikke længere Sjælland. Linien omlægges i øvrigt, så der køres ad Amagerbrogade - Amager Landevej - Løjtegårdsvej - Ørestad st.

Linie 37 nedlægges og erstattes af bl.a. linie 77/78.

Linie 40 omlægges ad Klaksviksgade i stedet for at køre ad Thorshavnsgade/Islands Brygge.

Linie 42 afkortes til Nørreport st. og får etableret ekstrakørsel mellem Nørreport st. og Universitetsparken om morgenen. Dette sker muligvis for at kompensere for, at linie 72E/79E bortfalder på strækningen og af hensyn til de studerende i Universitetsparken. Linien ophører endvidere med at køre ind til Bagsværd st.

Linie 43 afkortes til Nørreport st.

Linie 46 nedlægges.

Linie 72E afkortes og omlægges til at køre Vesterport st. -> Hammerichsgade >/< Vester Farimagsgade < Vesterbrogade <- Bernstorffsgade - Hovedbanegården - Bernstorffsgade - Polititorvet -> Niels Brocksgade > Ny Kongensgade >/< Rysensteensgade <- Vester Voldgade - Christians Brygge - Slotsholmsgade - Børsgade - Torvegade - Hovedvejen - Arsenaløen - Frederiksholm - Nyholm - Forlandet - Kløvermarksvej - Raffinaderivej - Prags Boulevard - Strandlodsvej - Øresundsvej - Amager Strandvej - Kastrup, Alleen. og får samme linienummer og ruteføring i begge retninger, idet linie 79E helt nedlægges. Linien skal betjenes med dobbeltdækkere, og dette er muligvis årsagen til, at der ikke køres ad linie 8's ruteføring under Langebro, da frihøjden her muligvis ikke er stor nok (dobbeltdækkerne er 4,12 m høje). Linien kører med fem afgange i timen i begge retninger både morgen og eftermiddag.

Linie 73E afkortes og omlægges, så der køres ad Vejlands Allé - Røde Mellemvej - Grønjordsvej til Universitet st. I Dragør linien ad Hartkornsvej i stedet for ad Kirkevej (altså omvendt af linie 32). Linien kører fremover hele dagen, og er ikke længere ekspresbus, hvorfor linien herefter blot hedder linie 73.

Linie 77/78 er to nye dobbeltrettede ringlinier på det nordlige Amager. Linierne har følgende noget kringlede rute: Sundbyvester Plads - Wibrandtsvej - Engvej - Italiensvej - Amager Strandvej - Prags Boulevard - Strandlodsvej - Holmbladsgade - Østrigsgade - Lergravsparken st. - Wittenberggade -> Brysselgade >/< Ålansgade < Holmbladsgade <- Amagerbro st. - Amagerbrogade - Christmas Møllers Plads - Ved Stadsgraven - Amager Boulevard - Artillerivej - Islands Brygge st. - Njalsgade - Amagerfælledvej - Peder Lykkes Vej - Englandsvej - Tårnbyvej - Irlandsvej - Vejlands Allé - Sundbyvester Plads. Linie 77 kører med uret (altså modsat ovenstående).

Linie 79E nedlægges og erstattes af linie 72E og til dels ekstrakørsel på linie 42 om morgenen.

Linie 81N omlægges ved Nørreport st. ad Frederiksborggade - Nørre Voldgade i begge retninger.

Linie 95N omlægges ved Nørreport st. ad Frederiksborggade - Nørre Voldgade i begge retninger.

Linie 96N omlægges ved Nørreport st. ad Frederiksborggade - Nørre Voldgade i begge retninger, eller kun i retning mod City. Linien omlægges endvidere ad Klaksviksgade i stedet for ad Thorshavnsgade/Islands Brygge.

Linie 100S omlægges via Bella Center st.

Linie 168E er en ny linie Husum st. - Husum Torv - Gladsaxe Trafikplads - Bagsværd st., der kun kører mandag-fredag i myldretiderne. Linien kører hvert 20. minut i begge retninger både morgen og eftermiddag.

Linie 250S reduceres til 10-minuttersdrift i myldretiderne og 20-minuttersdrift i øvrigt på hele strækningen.

Linie 350S reduceres til 10-minuttersdrift i dagtimerne og 20-minuttersdrift om aftenen, lørdag eftermiddag og hele dagen på søn- og helligdage på hele strækningen. Der køres i morgenmyldretiden 5-minuttersdrift mellem Malmparken st. og Nørreport st. Linien omlægges ved Nørreport st., så der køres ad Frederiksborggade - Nørre Voldgade i begge retninger. I retning mod City standses også på Gothersgade ved Nørre Voldgade. Linien er fra 20. oktober den eneste linie mellem Nørreport st. og Kongens Nytorv.

Linie 534P nedlægges.

Linierne 6, 10, 14, 21, 29, 40, 47, 96N og 176 får endvidere nye køreplaner.

De linier, der skal køre ad Klaksviksgade, kan formentlig ikke komme til dette allerede fra 20. oktober.

Terminaler
Samtidig med metroens åbning ophører den langvarige omlægning af buslinierne ved Nørreport st. Ligesom i gamle dage kommer busserne til at køre ad Frederiksborggade og Nørre Voldgade i begge retninger. Frederiksborggade, som metrostationen ligger under, bliver i øvrigt kun genåbnet som busgade. "Øen" i Nørre Voldgade med nedgange til S-togs- og regionaltogsperronnerne bliver igen "delt" ved Frederiksborggade, og busserne får igen stoppesteder midt i gaden i retning mod nord.

Busserne placeres som følger:

Nørre Voldgade med front mod nord, syd for Frederiksborggade:
Linie 5A, 14, 16, 81N, 84N, 95N, 96N

Nørre Voldgade med front mod nord, nord for Frederiksborggade:
Linie 150S, 173E og 94N

Nørre Voldgade med front mod syd, nord for Frederiksborggade:
Linie 150S, 173E, 350S og 94N

Frederiksborggade med front mod øst:
5A, 14, 16, 350S, 81N, 84N, 95N og 96N

Gothersgade, øst for Nørre Voldgade:
Linie 350S

Gothersgade, vest for Nørre Voldgade:
Linie 42 og 43

Skråparkering midt i Nørre Voldgade mellem Frederiksborggade og Gothersgade:
Linie 184 (2. pos.), 185 (1. pos.), 42 (3. pos.) og 43 (4. pos., 5. pos. tom)

På Kongens Nytorv bliver der også lidt mere orden på stoppestederne. I vejsiden af Holmens Kanal ved Magasin og metrostationen samles alle stoppestederne for busser i retning mod Amager og Christiansborg. Linierne i modsat retning forbliver samlet ved Krinsen.

Holmens Kanal ud for Kongens Nytorv st.:
Linie 1, 6, 10, 19, 29, 650S, 83N og 85N

Kongens Nytorv ved Krinsen:
LInie 1, 6, 10, 19, 29, 350s (inderst, øvrige linier yderst), 650S, 83N og 85N

Der findes terminalkort mv. i det nye køreplanshæfte.

Tak til Leif Jørgensen for rettelser!

Kilder: HT-køreplanshæfte 20.10.02-24.05.03; http://www.busfronten.dk/abus.htm, 05.10.02; Busfronten nr. 164/okt. 2002