Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Baggrund & historie > > Denne artikel

A-busnettet - linieoversigt

Denne artikel er forældet! Indholdet var korrekt på det tidspunkt, hvor den blev skrevet, men artiklen opdateres ikke længere.

Af Thomas de Laine

Aktuelle oplysninger om køreplaner og ruter for A-busserne fås på HUR Trafikinfo. Dette er en historisk oversigt, der ikke sigter på information til passagererne.

I 2002-03 åbner A-busnettet (tidl. stambusnettet). De planlagte ruteføringer og intervaller er som følger:

Linie Ruteføring Intervaller
(myldretid, dagtimer, aften/weekend)
1A (S1) Avedøre st. - Byvej - Brostykkevej - Avedøre Havnevej - Hvidovre Hospital - Hvidovrevej - Vigerslev Allé - Toftegårds Plads - Vigerslev Allé - Enghave st. - Ingerslevsgade - Hovedbanegården - Tietgensgade - Stormgade - Vindebrogade - Christiansborg Slotsplads - Holmens Kanal - Kgs. Nytorv st. -> Bredgade > Grønningen >/< Store Kongensgade < Esplanaden <- Østerport st. - Dag Hammerskiölds Allé - Trianglen - Østerbrogade - Svanemøllen st. - Strandvejen -> Hellerupvej >/< Callisensvej <- Hellerup st. 5 min., 5 min., 7 min.
6A (S2) Rødovrehallen - Rødovre Parkvej - Tårnvej - Roskildevej - Vesterbrogade - DGI Byen - Hovedbanegården - Tietgensgade - Stormgade - Nørregade - Nørreport st. - Nørre Voldgade - Sølvgade - Sølvtorvet - Tagensvej - Bispebjerg st. - Tagensvej - Frederiksborgvej - Emdrup Torv 6 min., 6 min., 10 min.
5A (S3) Husum Torv - Frederikssundsvej - Brønshøj Torv - Frederikssundsvej - Bellahøj - Frederikssundsvej - Nørrebro st. - Nørrebrogade - Nørrebros Runddel - Nørrebrogade - Frederiksborggade - Nørreport st. - Nørre Voldgade - H.C. Andersens Boulevard - Rådhuspladsen - Vesterbrogade - Hovedbanegården - Bernstorffsgade - Polititorvet - Langebro - Amager Boulevard - Amagerbrogade - Sundbyvester Plads
Fra et senere tidspunkt videre: Sundbyvester Plads - Amagerbrogade - Saltværksvej - Kastruplundgade - Skøjtevej - Amager Strandvej - Ellehammersvej - Københavns Lufthavn, Kastrup st.
3 min., 3 min., 7 min.
2A (S4) Københavns Lufthavn, Kastrup st. - Ellehammersvej - Amager Strandvej - Hedegårdsvej - Kastrupvej - Øresundsvej - Lergravsparken st. - Østrigsgade - Holmbladsgade - Amagerbrogade - Christmas Møllers Plads - Christianshavn st. - Torvegade - Knippelsbro - Christiansborg Slotsplads - Vindebrogade - Stormgade - Tietgensgade - Hovedbanegården - Vesterbrogade - Rådhuspladsen - H.C. Andersens Boulevard - Gyldenløvesgade - Forum st. - Rolighedsvej - Godthåbsvej - Grøndal st. - Primulavej - Annebergvej - Gaunøvej - Brønshøjvej - Brønshøj Torv - Frederikssundsvej - Åkandevej - Ruten/Terrasserne - Tingbjerg, Gavlhusvej. Kun hver anden tur Hedegårdsvej-Lufthavnen. 4 min., 5 min., 10 min.
(6 min., 7 min., 10 min.)*
(S5) Valbyparken - Hammelstrupvej - Mozartsvej - Mozarts Plads - Borgbjergsvej - Sydhavn st. - Enghavevej - Enghave st. - Enghave Plads - Enghavevej - H.C. Ørsteds Vej - Stengade - Elmegade - Sankt Hans Torv - Blegdamsvej - Trianglen - Nordre Frihavnsgade - Østbanegade - Nordhavn st. 6 min., 7 min., 10 min.
(S6) Sundbyvester Plads - Amagerbrogade - Vejlands Allé - Bella Center st. - Bella Center - Vejlands Allé - Sjællandsbroen - Borgmester Christiansens Vej - Mozarts Plads - Sjælør st. - Sjælør Boulevard - Vigerslev Allé - Toftegårds Plads - Toftegårds Allé - Valby st. - Søndre Fasanvej - Solbjerg st. - Nordre Fasanvej - Nørrebro st. - Mimersgade - Haraldsgade - Sejrøgade - Vennemindevej - Kildevældsgade - Svanemøllen st. 4 min., 7 min., 10 min.

* Intervallerne i parentes angiver de oprindeligt planlagte intervaller for linien (juni 2001).

A-buslinierne vil få etcifrede linienumre efterfulgt af et A. På længere sigt er det meningen, numrene 1-9 kun skal bruges til A-buslinier.

Linierne 2A og 5A oprettes oktober 2002 i forbindelse med åbningen af metroens etape 1. Linie 1A og 6A oprettes maj 2003, og linie "S5" og "S6" oprettes december 2003, når hhv. metroens etape 2a og 2b åbner. Myldretid vil inden længe komme med en uddybende beskrivelse af A-busnettet.

På nogle linier vil der så vidt vides blive forskelle i intervallet på delstrækninger.

Linieændringer 19. oktober 2002
Metroens åbningsdag er fastsat til 19. oktober. Det er ikke blevet meddelt fra HUR, at ændringerne sker netop denne dag, men det bliver i hvert fald lige der omkring, måske f.eks. 20. oktober. De planlagte linieændringer er som følger:

Linie 2, 4E, 5, 9, 11, 20, 46, 79E og 534P:
Linierne nedlægges som følge af åbningen af metroens etape 1 og A-buslinie 2A og 5A. 18 andre linier får frekvens- og/eller linieændringer - se neden for.
Ændret: Det bliver linie 19 i stedet for linie 9, der overlever.

A-buslinie 2A:
Linien oprettes og kører Tingbjerg-Hovedbanegården-Lergravsparken-Lufthavnen. Linien vil få flere afgange end oprindeligt planlagt, idet der Tingbjerg-Hedegårdsvej bliver 14 afgange i timen i myldretiderne, 12 i dagtimerne og 6 aften og weekend. Hver anden tur videreføres til Lufthavnen. Linien køres af Connex Transport (8. udbud) med 12 m-busser.
Ændret: Tidligere omtalt som linie S4.

A-buslinie 5A:
Linien oprettes og kører Husum Torv-Nørreport st.-Hovedbanegården-Sundbyvester Plads. I Husum-enden bibeholdes muligheden for forlængelse til enten Husum st., Herlev st. eller Gladsaxe Trafikplads i senere etaper. På Amagersiden kører linien kun til Sundbyvester Plads, da linie 250S indtil videre er bevaret, men linien er planlagt forlænget til Lufthavnen ad linis 250S' rute på et senere tidspunkt. Linien forudsættes betjent med 13,7 m-busser, og får 18 afgange i timen i både myldretider og dagtimer og 8 afgange i timen aften og weekend. Linien køres af Arriva Danmark (10. udbud) med 13,7 m-busser (efter sigende også fra linie 11 (9. udbud)).
Ændret: Tidligere omtalt som linie S3.

Linie 2A og 5A forventes tilsammen at kræve ca. 80 busser, hvilket vis inkluderer reservevogne.

Linie 168E:
Linien oprettes og kører som myldretidslinie med 20-minuttersdrift Husum st.-Husum Torv-Gladsaxe Trafikplads-Bagsværd st. Linien køres af Connex Transport (7. udbud).
Ændret: Tidligere omtalt som linie 5E.

Linie 8:
Linien omlægges, så der fra Bellahøj ikke køres til Tingbjerg med ad Bellahøjvej (i stedet for nedlagte linie 11) og videre til Vanløse st.

Linie 12:
Linien forlænges til Lufthavnen, og får kvarterdrift i myldretiderne, 20-minuttersdrift i dagtimerne og halvtimedrift aften/weekend. Linien overgår City-Trafik (5. udbud).

Linie 13:
Linien afkortes til at køre mellem Rødovre Centrum og Italiensvej (NB! fejl i HT-Nyt nr. 3/marts 02) og får samme intervaller som linie 12.

Linie 14:
Mister 13,7 m-busserne og flyttes til 9. udbud.

Linie 16:
Linien omlægges mellem Nørreport st. og Rådhuspladsen, så der ikke køres ad Nørre Voldgade - Vester Voldgade men til erstatning for nedlagte linie 5 ad Nørregade - Stormgade - Vester Voldgade til Rådhuspladsen. Linien nedlægges senere i forbindelse med indførelsen af resten af A-busnettet. Mister 13,7 m-busserne og flyttes til 7. udbud.

Linie 19:
Afkortes fra Lufthavnen til Christiansborg. Linien vil få kvarterdrift både myldretider, dagtimer og aften/weekend.
Ændret: Ændringen var før planlagt under linie 9 med linie 19 nedlagt.

Linie 22:
Linien flyttes til 8. udbud.

Linie 28:
Linien afkortes fra Finderupvej/Løjtegårdsvej til Rådhuspladsen og forlænges i den anden ende midlertidigt fra Husum Torv til Herlev st. i stedet for nedlagte linie 5. Strækningen Rådhuspladsen-Damhustorvet vil få 10-minuttersdrift i myldretider og dagtimer og 20-minuttersdrift aften og weekend. Mellem Damhustorvet og Husum Torv bliver der 10-minuttersdrift i myldretiderne og 20-minuttersdrift på øvrige tidspunkter. Der bliver 20-minuttersdrift i hele driftstiden mellem Husum Torv og Herlev st. Linien overgår til Connex Transport (7. udbud).

Linie 30:
Linien føres via Bella Center og Sjællandsbroen til Vesterport st. i stedet for nedlagte linie 46. Der bliver 20-minuttersdrift i hele driftstiden, men der køres ikke Bella Center-Vesterport st. aften og weekend. Linien overgår til Connex Transport (7. udbud).

Linie 31 og 32:
Linierne afkortes fra Nørreport st. til Ørestad st. og føres i Dragør ad Kirkevej i stedet for ad Hartkornsvej. I Ørestaden føres linie 31 som linie 32 til Ørestad st., fordi der endnu ikke kan køres ad Ørestad Boulevard fra syd til stationen. Begge linier får halvtimedrift i myldretiderne og timedrift i dagtimerne. Linie 32 får endvidere timedrift aften og weekend, hvor linie 31 til gengæld ikke kører.

Linie 33:
Ny linie der kører mellem Søvang og Rådhuspladsen via Ørestad st. og som nuværende linie 30 i City. Der bliver kvarterdrift Rådhuspladsen-Ørestad i myldretider og dagtimer og 20-minuttersdrift aften og weekend. Der bliver halvtimedrift i myldretider og dagtimer og timedrift aften og weekend videre til Søvang. Linien køres af City-Trafik (5. udbud).

Linie 34:
Omlægges, så der ikke køres til Søvang men via Ørestad st. til Islands Brygge. På Islands Brygge startes ved endestationen for linie 40, altså Artillerivej. Der bliver kvarterdrift i myldretider og dagtimer og 20-minuttersdrift aften og weekend. Linien overgår til City-Trafik (5. udbud).

Linie 37:
Omlægges til lokal, dobbeltrettet ringlinie på det nordlige Amager og skifter linienummer til 77/78. Den endelige ruteføring er ikke fastlagt (ultimo februar 2002, red.). Linien forudsættes betjent med 4 busser og en omløbstid inkl. ophold på 60 minutter. Der bliver halvtimedrift i myldretider og dagtimer og timedrift aften og weekend i hver retning. Linien overgår til City-Trafik (9. udbud).

Linie 42 og 43:
Linierne afkortes fra Kgs. Nytorv/Bremerholm til Nørreport st., og linie 42 føres ikke via Bagsværd st.

Linie 72E og 79E:
Linienummer 79E bortfalder, idet linie 72E fremover kører i begge retninger. Linien afkortes og omlægges endvidere, så der ikke køres Christianshavn-Hans Knudsens Plads men i stedet ad linie 8s rute til Vesterport st. Der vil fortsat være 10-minuttersdrift i myldretiderne og ingen kørsel på øvrige tidspunkter. Linien flyttes formentlig til 9. udbud.

Linie 73E:
Afkortes fra Nørreport st. til Universitetet st. og kører fremover ikke kun i myldretiderne. I Dragør omlægges linien fra at køre ad Kirkevej til at køre ad Hartkornsvej. Linien får kvarterdrift i myldretiderne, halvtimedrift i dagtimerne og timedrift aften og weekend.

Linie 75E:
Linien føres til Ørestad st., og det overvejes, om den i Dragør skal omlægges modsat linie 73E, altså fra at køre ad Hartkornsvej til at køre ad Kirkevej. Der køres hvert 10. minut i myldretiderne og kun i aktuel retning. Linien overgår til City-Trafik (5. udbud).

Linie 100S:
Linien omlægges via Bella Center og den nye metrostation her.

Linie 250S:
Linie 250S vil få frekvensændringer pga. nye paralleltkørende A-buslinier, så der bliver 10-minuttersdrift i myldretiderne og 20-minuttersdrift i dagtimerne, aften og weekend. Det er endnu ikke endeligt besluttet, hvad der skal ske med de tiloversblevne dobbeltdækkere.

Linie 350S:
Der vil blive frekvensændringer på linien pga. nye paralleltkørende A-buslinier, så der bliver 10-minuttersdrift på hele strækningen i myldretiderne og dagtimerne og 20-minuttersdrift aften og weekend. I myldretiderne suppleres dette til 5-minuttersdrift på strækningen Malmparken st.-Nørreport st.

Planer af denne type har det med at ændre sig. Der tages derfor forbehold for ændringer. Bemærk endvidere, at dette ikke er en officiel oversigt.

Kilder:

"Stambus - visionen om et nyt busnet". HUR, juni 2001.

Dokumentet "Stambusprojektet" fra HURs møde d. 28. februar 2002 [http://www.hur.dk/view.asp?ID=975].

HT-Nyt nr. 3/marts og 4/april 02, HUR, 2002.

Dokumentet "Køreplanskiftene i 2002" fra Trafikudvalgets møde d. 20. februar 2002 [http://www.hur.dk/view.asp?ID=947].

Se også:

HTs side om ændringer ved metroens åbning og A-busnettet med trafikkort, billeder af en A-bus mv.
A-busserne - metro på gadeplan - Meget minutiøs artikel om A-buslinierne på Busfrontens hjemmeside
 
 
Printervenlig version

Til artikeloversigten

 Opdateret sidst:
23. april 2002

Ændringshistorik
Printervenlig version

 Nyeste i Baggrund & historie

80 år med bybusser i Roskilde - 1935-2015 (22. nov. 15)

HT på tryk 1974-2000 (5. okt. 14)

For 25 år siden: HTs første udbud (11. aug. 14)

Flere artikler...

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/artikler/nr/16
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.