Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Trafikforlig: S-tog til Roskilde

Af Thomas de Laine

S-banen bliver forlænget til Roskilde, og dermed afhjælpes af kapacitetsproblerme på landets mest trafikerede jernbanestrækning. Så selvom trafikforligets 5,3 mia. kr. mestendels gik til asfalt, faldt der også noget af til den kollektive trafik. Udover S-togsforlængelsen skal Tønder-Niebüll-banen opgraderes for 21 mill. kr.

Konkret er der tale om, at der oprettes en ny S-togslinie mellem Roskilde og København. Den skal køre på den eksisterende S-bane indtil Høje Taastrup, hvorefter den føres ad fjernsporene via Hedehusene og Trekroner stationer til Roskilde. Den nye S-banelinie vil få begrænset standsning mellem Høje Taastrup og København, og vil sandsynligvis koste linie Bx livet, mens den ene af linierne B og B+ afkortes til Glostrup. Ændringen vil samtidig betyde, at de regionaltog, der i dag standser ved Hedehusene og Trekroner, bliver gennemkørende og desuden får færre vogne.

Prisen for hele herligheden bliver 800 mill. kr. Pengene skal bruges til ombygning af sikkerhedsanlæg, signaler og anlæg af mindre tunnelstrækninger til krydsningsspor i Høje Taastrup og Roskilde. Forlængelsen skal være klar i 2005, hvorefter der bliver 20-minuttersdrift med S-tog til Roskilde. Rejsetiden bliver 34 minutter.

Finansieringen af 17 nye tostrøms-S-tog til 1,1 mia. kr. er endnu ikke på plads. Togene er nødvendige, da S-baneforlængelsen skal køre på fjerntogenes strømsystem mellem Høje Taastrup og Roskilde og på S-banens resten af vejen. Det kan de nuværende tog ikke. Berlingske Tidende skriver, at DSB S-tog ikke er i stand til at forrente og afskrive et milliardlån alene på billetindtægter. Trafikminister Jacob Buksti (S) siger, at det er et åbent spørgsmål, om de nye S-tog skal erstatte indkøb af andre tog til DSB, eller om de skal tages via "DSBs almindelige økonomi".

Trafikforliget blev indgået 24.01. mellem regeringen og Venstre, Konservative og CD. Reservationen af arealer til det sjette spor på Vestegnen er nu ophævet. Reservationer på strækningen København-Køge-Ringsted fastholdes derimod. DSBs generaldirektør Henrik Hassenkam accepterer, at man ikke kan få alt men glæder sig over, at forligspartierne forudser S-baneforlængelsens eventuelle etape 2 til Lufthavnen med standsning ved alle stationer Roskilde-Glostrup.

Kilder: JP-København 25.01.01; Berlingske Tidende 25.01. og 27.01.01
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
6. februar 2001

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

Movia sender nordsjællandske elbusser i udbud (29. apr. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/133
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.