Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Havnebusser mangler passagerer

Af Thomas de Laine

HTs havnebusser har mindre end halvdelen af det forventede antal passagerer - kun 4000-5000 om ugen i gennemsnit. Der er god plads i myldretiderne, for pendlerne udebliver. Til gengæld benyttes ruten af turisterne.

"Vores undersøgelse viser, at vi især har mange passagerer midt på dagen og hen over weekenderne, mens der i den klassiske myldretid morgen og eftermiddag på hverdage er vældig god plads i havnebusserne," siger informationschef i HURs Trafikdivision (HT) Pernille Hermann til JP-København. "Men prognosen var baseret på, hvordan passagertallet ville være efter en indkøringsperiode på halvandet til to år. Og da regner vi stadig med, at få 11500 passagerer pr. uge," forklarer hun videre.

Prognoserne var desuden baseret på, at bådene gik hvert kvarter og med almindelig takst på kontantbilletterne. Sådan er det imidlertid ikke. Faktisk sejler bådene kun hver halve time, og prisen for en kontantbillet er det dobbelte af normalen. Den høje pris på kontantbilletter har til gengæld været medvirkende til, at HT i løbet af de fire første måneder har fået 60 pct. af de forventede årlige indtægter. Da passagererne først og fremmest har været turister, er der nemlig solgt ekstra mange kontantbilletter. De ekstra indtægter skyldes dog først og fremmest den store interesse, havnebusserne mødte umiddelbart efter åbningen d. 3. august 2000.

Forlængelse til Fisketorvet
Da bøljerne gik højt i august-september, talte mange om at forlænge havnebuslinien i både nord og syd. Nu foreslår bygge- og teknikborgmester Søren Pind (V), Københavns Kommune, at forlænge ruten til Fisketorvet, hvor der kan forventes et stort kundegrundlag. "Det er for tidligt at konkludere, om ruten kommer til at leve op til forventningerne eller ej," siger han. Han hæfter sig ved den ekstra indtægt men mener ikke, at HT har interesse i at drive en turistrute. "Det klarer kanalbådene fint. Og man skal gøre sig klart, at det for HUR er en dyr fornøjelse med havnebådene." En forlængelse til Fisketorvet vil kræve en tredje båd, hvis halvtimedriften skal opretholdes.

Årsagen
Spørgsmålet er så, om ikke havnebusserne netop mangler passagerer, fordi de er ret usynlige nede i havnen, besværlige at komme hen til, ikke sejler særlig tit og koster det hvide ude af øjnene med en kontantbillet. Skal man f.eks. til Holmen, er det nok nødvendigt for én først at skaffe sig hen til et havnebusstoppested. Selv de mest centrale stoppesteder ligger langt fra alt andet i byen. Det gælder også stoppestederne ved Det Kongelige Bibliotek og Torvegade. Dernæst skal man så vente i op til en halv time for at blive sat af et svært tilgengæligt sted i den anden ende bagefter. Og så måske endda til dobbelt betaling.

Havnebussen ville nok have bedre af flere afgange og bedre stoppstedsplaceringer. Af gode grunde sejler den ikke til Nørreport st., men det var måske et mere ideelt punkt at forbinde med Holmen og Christianshavn end Fisketorvet.

Kilde: JP-København 11.01.01

Se også:

Havnebussen indviet (16. aug. 00)
Første havnebus leveret (29. jun. 00)
HTs Havnebus-side
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
22. januar 2001

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

Movia sender nordsjællandske elbusser i udbud (29. apr. 16)

Danmarks Busmuseum åbner 1. juli (31. mar. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/131
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.