Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv

Direktørskifte på Jernbanemuseet

Af Thomas de Laine

Ex. DSB 773 i Taastrup
Det var denne bus, der tidligere på året blev skrottet, selvom der forelå tilbud om at overtage den til fortsat bevaring. Bussen var ex. DSB 773, en Volvo B10M/Aabenraa-rutebil fra 1981, der her ses i Taastrup i januar 2004, nogle måneder inden, Jernbanemuseet overtog den. Foto: Thomas de Laine.

Danmarks Jernbanemuseums direktør siden 2012 Henrik Harnow annoncerede for nylig sin afgang. Under hans virke har museet gennemgået en proces, der sigter mod, at museet kan blive et såkaldt statsanerkendt museum og derved bl.a. ikke længere være afhængigt af midler fra DSB - sikkert en ganske nødvendig ændring i lyset af nævnte operatørselskabs fremtidsudsigter.

Processen med at omdanne Jernbanemuseet har imidlertid gjort Harnow upopulær i mange kredse, blandt andet hos museets frivillige arbejdskraft. Der er således blevet taget fat på en oprydning og udrensning i museets beholdning af rullende materiel, hvor man f.eks. for nylig skrottede en DSB-bus, som Danmarks Busmuseum i Skælskør ellers havde tilbudt at overtage til fortsat bevaring. Yderligere "udskillelser" er på vej, ligesom man samler det resterende materiel i og omkring selve museet i Odense. Også museets årsskrift er blevet omdannet og bringer nu fagfællebedømte artikler baseret på forskning i historiske emner med relation til jernbanen. Det ligner nu en projektrapport fra RUC.

(Opdatering pr. 13. november 2016: Det har tidligere fremgået her, at det gamle S-tog af første generation var på listen over påtænkte udskillelser. Jernbanemuseet har imidlertid 12. november offentliggjort en liste over det materiel, der forbliver i museets samling, hvoraf det fremgår, at kun mellemvognen skal udskilles).

Denne kurs er der nok ikke så meget grund til at tro vil ændre sig, når Harnows afløser Steen Ousager tager over fra 1. december, for han har selv været med til at lægge den. Men som entusiast kan man da glæde sig over, at den nye direktør både har historiefagligheden i orden og tidligere selv har produceret læseværdig jernbanehistorie.

Steen Ousager er 63 år og cand.mag. i Historie. Han kommer fra en stilling som vicedirektør i Rigsarkivet og har desuden siddet i jernbanemuseets bestyrelse i flere år. Ousager skrev bind II i det store trebindsværk om den danske jernbanes historie, der udkom ved 150 års jubilæet i 1997, og i 1988 udkom bogen Politik på skinner om lokalbanerne på Fyn og nedlæggelsen af disse baseret på hans historiespeciale om samme emne. Den lille guide Tog og historie om brugen af danske jernbanearkiver fra 1996 er også et godt eksempel på bevidstheden om jernbanehistorien.

Jernbanemuseet skal hermed ønskes held og lykke med den nye direktør. Her er flere oplysninger om de tre omtalte værker fra hans hånd:

Ousager, Steen: På sporet 1847-1997. Jernbanerne, DSB og samfundet. Bind II. 1914-1950. Krige og fornyelse. DSB Jernbanemuseet, Odense 1997.

Ousager, Steen: Politik på skinner. Lokalbanespørgsmålet og Nordfyns privatbaner i dansk trafikpolitik ca. 1920-1970. Odense Universitetsforlag, Odense 1988.

Ousager, Steen: Tog og historie - jernbanearkiver og deres brug. Statens Arkiver, Odense 1996.

Kilde: Fyens.dk 01.11.16