Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Odense Bytrafik privatiseres

Af Thomas de Laine

Tirsdag d. 25. april nedlagde chaufførerne hos Odense Bytrafik arbejdet. Arbejdsnedlæggelser er forholdsvis sjældne i Odense, hvor det kommunale Odense Bytrafik siden 1952 har stået for al bybustrafikken i byen. Anledningen til arbejdsnedlæggelsen var byrådsmødet den 25. april, hvor Miljø- og Teknikudvalget indstillede til byrådet, at Odense Bytrafik privatiseres. Dette er dog ikke besluttet endnu.

En arbejdsgruppe med repræsentanter for Borgmesterforvaltningen, Miljø- og Teknikforvaltningen og ledelse og medarbejdere ved Odense Bytrafik har i samarbejde med konsulentfirmaet COWI Consult udarbejdet en analyse af udlicitering ved Odense Bytrafik. Analysen omfattede juridiske og lovgivningsmæssige forhold, økonomiske forhold, organisatoriske forhold og servicemæssige forhold. På de tre sidste områder var der tale om en sammenligning med Aalborg Omnibus Selskab.

Miljø- og Teknikforvaltningen indstillede til Miljø- og Teknikudvalgets anbefaling, at byrådet tiltræder, at Odense Bytrafiks kørsel udliciteres.

Det konkluderedes, at medarbejderne iht. virksomhedsoverdragelsesloven ville skulle overtages af det nye selskab. Dog skulle de tjenestemandsansatte medarbejdere have anden passende beskæftigelse hos Odense Kommune. Alternativt ville de skulle have rådighedsløn, fordi deres stilling blev nedlagt. Tjenestemænd er ikke omfattet af virksomhedsoverdragelsesloven.

Analyserapporten fortalte endvidere, at omkostningsniveauet i Odense er højere end i Aalborg, hvilket bl.a. skyldes aftaleforhold, højere sygefravær, betalte pauser, større genetillæg, større beredskab i tilfælde af nedbrud mm.

Rapporten oplyser også, at omkostningerne i forbindelse med licitationerne, kontrol og kontraktstyring giver nogle administrative omkostninger i Aalborg, der er ca. 2 mill. kr. større end i Odense. Odense udmærkede sig tillige ved at have større forsyningssikkerhed, dvs. flere gennemførte ture og få arbejdsnedlæggelser.

Det kan anbefales at læse sagsresuméet fra Odense Kommunes hjemmeside.

Kilder: Odense Kommunes hjemmeside [http://www.odense.dk/default.asp?infoId=1069322], set 26.04.00

Se også:

Odense-udlicitering vedtaget (8. jul. 00)
Sagsresume fra Odense Kommunes hjemmeside
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
13. maj 2000

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/87
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.