Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

DSB køber 67 lejede dobbeltdækkervogne

Af Thomas de Laine

Dobbeltdækkervogne ved Trekroner
ME 1527 med en stamme af de dobbeltdækkervogne, der i 2017 overtages af DSB. Foto: Thomas de Laine, 4. december 2004.

DSB køber nu 67 af de dobbeltdækkervogne, der kører i den sjællandske regionaltrafik. Der er tale om de ældste af vognene, nemlig dem der har været lejet siden 2002. Vognene blev i sin tid bygget som nye og har således aldrig kørt andre steder end hos DSB. Den formelle overtagelse af vognene sker 30. oktober 2017, og vognene købes altså af Ascendos Rail Leasing i Luxembourg.

Anskaffelsen af vognene kan ske uden udbud, idet der er tale om såkaldt lejlighedskøb, hvor DSB på særligt fordelagtige vilkår, herunder en pris under normal markedspris, har mulighed for at købe vognene. Denne mulighed eksisterer kun i en kort periode, anfører DSB i udbudsbekendtgørelsen.

Nye Øresundstog?
De seneste dage har man kunnet læse i bl.a. Ingeniøren, at den hidtil planlagte anskaffelse af yderligere en serie Øresundstog, er opgivet. Togsættene skulle øge beholdningen af elektriske togsæt tilstrækkeligt til, at nogle ER-sæt kunne frigives til kørslen mellem København og Esbjerg, når denne strækning er blevet elektrificeret. En problemstilling er, at nye sikkerhedskrav betyder, at de nødvendige ekstra tog skal leveres senest 2017, da der ellers må købes en nyudviklet type tog. Det begrænser reelt mulighederne til tog, der allerede er godkendt til kørsel i Danmark.

Øresundstogene var dog angiveligt for dyre i forhold til det ventede, og derfor er en anden løsning nødvendig. Om dette køb af 67 dobbeltdækkervogne er en del af løsningen, f.eks. i kombination med nye elektriske lokomotiver, er der ikke offentliggjort noget om, når dette skrives.

Også Øresundstogene skulle i øvrigt have været købt uden udbud, idet dette ville falde ind under en bestemmelse om beskyttelse af eneret. Togene er bl.a. specielle derved, at de skal kunne indkobles mellem de andre Øresundstog.

Kilde: Bekendtgørelser med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed afsendt til EU 01.11.13 og 18.03.14

Se også:

DSB køber ellokomotiver til dobbeltdækkerne (2. apr. 14)


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
21. marts 2014

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

Movia sender nordsjællandske elbusser i udbud (29. apr. 16)

Danmarks Busmuseum åbner 1. juli (31. mar. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/854
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.