Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2000

HT-dobbeltdækkere skal bygges i England

Af Thomas de Laine

Det bliver Volvo i England, der kommer til at bygge de ca. 19 nye dobbeltdækkerbusser, der skal leveres til City-Trafiks nyvundne kørsel i København. Busserne skal køre på linie 250S og natbuslinie 97N (til Køge-Herfølge), der anvender samme busser.

De nye busser bliver 4,1 meter høje og får 70 siddepladser. Når der hertil lægges ståpladserne, kan busserne rumme ca. 100 passagerer i alt. I en almindelig bus kan der være omkring 70 passagerer.

Københavns første dobbeltdækkerbus kommer i september, mens resten følger i november, hvis det altså går som planlagt. Efter leveringen af busserne skal chaufførerne lære at køre dem. Senest den 1. april 2001 skal alle dobbeltdækkerne være i drift. Indtil da vil City-Trafik benytte 12 meter-busser, der er udrangeret fra Arriva, der i dag kører på linierne. City-Trafik vil nemlig ikke låne ledbusser, bl.a. fordi de ikke kan være på Thorvald Borgs Gade-anlægget, hvor linierne skal stationeres.

Den ekstra højde er ikke helt problemfri. Der findes nemlig en del broer, hvor der er for lav frihøjde til, at 4,1 meter høje busser kan komme under. Dette var som bekendt grunden til, at linie 300S ikke fik dobbeltdækkere alligevel. Linie 250S giver ikke nogen problemer, men det gør natbuslinie 97N, der må omlægges i Hundige-området pga. en bro.

Linie 250S, der kører mellem Buddinge st. og Lufthavnen via bl.a. Bellahøj, Rådhuspladsen og Sundbyvester Plads, har én gang tidligere været betjent af en dobbeltdækkerbus. Det var i april 1998, hvor HT prøvekørte en tysk MAN-dobbeltdækker på linien for at undersøge om bustypen var en mulighed for linie 350S (ikke 250S), da den blev sendt i udbud. Det lykkedes dog ikke i første omgang at indføre dobbeltdækkerne i København af forskellige grunde.

Kilder: JP-København 26.04.00; Allan Chr. Nielsen; Jesper Kiby Denborg