Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

HT-dobbeltdækkere i drift inden påske

Af Thomas de Laine

Endelig lykkedes det! Den 14. marts blev den første af City-Trafiks 22 nye dobbeltdækkere typegodkendt. De første fem-seks stykker forventes på gaden inden påske (HUR skriver 4. april i en pressemeddelelse), og omkring maj skulle alle busserne gerne være i trafik. Uddannelsen af de 60 chauffører, der skal køre busserne, gik igang i sidste uge.

Busserne skulle egentlig have været indsat allerede i slutningen af 2000, men det kneb med at få godkendt dem. "Vi havde ikke fantasi til at tro, at det skulle tage så lang tid, og vi har nok været lidt for optimistiske i forhold til hele godkendelsesproceduren," siger HURs informationschef Pernille Hermann. Den første bus ankom ellers til Danmark allerede i december.

Der er tale om de første dobbeltdækkere til rutekørsel for HT overhovedet. Senere på året følger 14 stk. af samme type til linie 10, og i fremtiden er det muligt, at det såkaldte stambusnet skal betjenes med dobbeltdækkere.

På linie 250S har vognene været savnet. Indtil City-Trafik overtog linien 2. juli sidste år, blev den betjent med ledbusser. Dem tog Arriva dog med sig, og da dobbeltdækkerne ikke var klar, indkøbte City-Trafik 30 brugte singlebusser fra 1987/88. De har kørt på linien lige siden.

De nye busser koster 3,3 mill. kr. stykket og har ca. 100 pladser i alt - heraf 76 siddepladser. Til sammenligning har en almindelig singlebus ca. 70 pladser, hvor omtrent halvdelen er siddepladser. Ledbussen har også plads til ca. 100 passagerer, men her er det kun halvdelen, der kan sidde ned.

Kilder: HT-pressemeddelelse af 21.03.01; JP-København 22.03.01

Se også:

Første HT-dobbeltdækker præsenteret (28. dec. 00)
HT-dobbeltdækkere skal bygges i England (13. maj 00)
Dobbeltdækkere - en fejlinvestering? (artikel)
Vognliste for City-Trafik
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
28. marts 2001

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Måske elektriske ledbusser på linje 2A (12. jun. 17)

Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/142
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.