Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2000

Første HT-dobbeltdækker præsenteret

Af Thomas de Laine

Den første danske dobbeltdækker til almindelig rutekørsel i mange, mange år er nu leveret. Tirsdag d. 19. december blev den præsenteret foran Frederiksberg Rådhus. Bussen, der er en engelskbygget Volvo B7L-bus, skal køre på linie 250S og ejes af City-Trafik (busnr. 2802).

Bussen kommer først ud at køre i det nye år. Den er endnu ikke typegodkendt og må derfor ikke køre med passagerer. Af de i alt 22 busser skulle de første to leveres nu og resten i april og maj. Planerne for leveringen af busserne har dog været ændret flere gange før. Når busserne kommer ud at køre, kan de 30 gamle busser, der siden juli har betjent linien, kasseres. Før City-Trafiks overtagelse ved køreplansskiftet d. 2. juli 2000 blev linie 250S betjent med lavgulvsledbusser, men de midlertidige busser er højgulvssinglebusser fra 1987/88 uden PrioBus-udstyr osv., så de lader en del tilbage at ønske.

Yderligere dobbeltdækkere er på vej i form af et antal til linie 10, der fra midten af 2001 skal have dobbeltdækkere. Der er også planer om at benytte dobbeltdækkere på stambusnettet, hvis dette realiseres. Derimod måtte HT i foråret droppe ideen om, at også linie 300S skulle have to etager.

Dobbeltdækkeren var et markant indslag ved det officielle farvel til Frederiksbergs borgmester John Winther (K), der stopper både som formand for HUR og som borgmester på Frederiksberg. Han har været bestyrelsesformand i HT i årene op til dannelsen af HUR den 1. juli 2000.

Dobbeltdækkere er som bekendt ikke nogen ny opfindelse, og de har skam også været i brug i Danmark tidligere. HT prøvekørte én i 1998, og i 60'erne har Københavns Sporveje prøvekørt to forskellige typer. Et antal har været i brug som sightseeingbusser i København siden 1996/97. Der har desuden været nogle i brug af turist- og ekspresbusfirmaer i tidens løb. Gråhundbus havde f.eks. et eksemplar. I tidernes morgen kørte der også sporvogne i to etager i København.

Endelig skal det nævnes, at DSB anvendte nogle få dobbeltdækkerbusser på linie 121, Valby-Køge-ruten, fra slutningen af 40'erne. Disse var engelskbyggede, ligesom City-Trafiks nye vogne er. Oprindeligt var det planen, at linie 97N også skulle have glæde af de nye busser, men det bliver formentlig alligevel ikke tilfældet. Det kunne ellers have været morsomt, for linie 97N følger nemlig den oprindelige linie 121's rute næsten hele vejen fra Ellebjerg til Nørregade i Køge.

Teknik og indretning
Type: Volvo B7L Pusher/East-Lancs
Motor: Volvo D7C-290, euro II med katalystisk filter
Gear: ZF5HP590
Aksler: én for, to bag
Længde: 12,0 m
Højde: 4,1 m
Bredde: 2,55 m
Indvendig ståhøjde (underetagen): 1,81-1,96 m
Siddepladser: 76 (46 oppe, 30 nede)
Ståpladser: 25-30 (alle nede)
Døre: 2-2-1
Trapper: én op og én ned

Det kan desuden oplyses, at busserne får numrene 2801-2822 hos City-Trafik og air-condition som alle andre nye S-busser. Den første bus blev i øvrigt en smule forsinket i leveringen, fordi man kom til at køre ind i en betonklods med den på kajen i forbindelse med afskibningen fra England.

Kilde: HT-pressemeddelelse af 19.12.00; HT-Nyt nr. 12/dec. 00