Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2013

AnsaldoBreda tager Gadaffis IC4-tog retur

Denne side er "skjult", dvs. tilgængelig, men ikke tiltænkt offentligheden. Årsagen kan f.eks. være, at den er ufærdig, fejlbehæftet eller er blevet uaktuel. Tag derfor oplysningerne med forbehold, og undlad at linke til denne side.

Af Thomas de Laine

Fra "Dårligt Nyt med Anders Lund Madsen"
21. marts kunne Gadaffis IC4-tog opleves i DR2-programmet Dårligt Nyt med Anders Lund Madsen. Screendump fra programmet.

Aprilsnar

Det vakte nogen forundring i Danmark, da det i foråret 2011 kom frem, at den italienske regeringschef Silvio Berlusconi tilbage i 2009 havde foræret Libyens daværende diktator Muammar Gaddafi et IC4-tog i anledning af hans 40 år ved magten. Toget var helt tydeligt taget ud af AnsaldoBredas produktion til DSB og havde også DSBs grå og blå design, blot suppleret med nogle grønne striber. Faktisk var der tale om et tog (DSB MG-sæt 9), der helt tilbage omkring 2005 var forsøgt leveret til DSB, men som DSB havde nægtet at overtage, da det bl.a. var for tungt.

Senere spidsede IC4-sagen til, og det var ikke klart, om AnsaldoBreda ville bygge et 84. togsæt til DSB i stedet for det tog, man havde givet væk. Det oprør, der i februar 2011 opstod i Libyen, gjorde det også usikkert, om toget ville komme ud af Libyen igen og - hvis det skete - i hvilken stand. Atkins' IC4-rapport fra november 2011 beskriver det med ordene: "Given the present situation in that country, this trainset may prove unrecoverable."

Efter Gaddafi i efteråret 2011 tabte magten til oprørsbevægelsen og blev dræbt er der bl.a. blevet gennemført et demokratisk valg i landet, der nu ledes af ministerpræsident Ali Zidan. Håndteringen af det problemramte IC4-tog har i den situation selvfølgelig ikke været den nytiltrådte regerings højeste prioritet, men nu er man altså kommet så langt, at der er fundet en løsning på problemet.

AnsaldoBreda har nemlig accepteret at tage det fejlramte tog retur og udbetale en erstatning til Libyen svarende til togets normale pris. Der er samtidig indgået en aftale om, at den italienske leverandør over de næste 12 år aftager mindst 2.000 tons sand årligt, som man forventer at kunne bruge til påfyldning af bremsesand på de af fabrikkens produkter, der ikke ligesom IC4 har magnetskinnebremse og derfor i stedet bruger bremsesand.

Libyens transportminister Mohamed Al-Ayib er tilfreds med, at sagen nu er bragt ud af verden. "Vi ville selvfølgelig helst have haft, at toget kunne sættes i drift, men der var ikke udsigt til, at det blev muligt. Heldigvis kunne jeg sige til ministerpræsident Zidan, at vi havde en stærk kontrakt med AnsaldoBreda, der gav os mulighed for at ophæve aftalen, hvis de ikke fik toget til at fungere inden udgangen af marts. Det var da også en ren formsag at få dem til at tage toget tilbage," fortæller han og tilføjer, at selv om processen har været en ærgerlig oplevelse, har libyerne lært rigtig meget om tog ved at have et IC4-sæt i nogle år.

AnsaldoBreda har endnu ikke en konkret dato for, hvornår toget kan forventes leveret til Danmark.

Kilde: Pressemeddelelse fra Libyens transportmisterium [www.ctt.gov.ly] 31.03.13