Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Nordhavnsmetroen er en realitet

Af Thomas de Laine

Metrotog på KVC, Vestamager
Fra dengang metro i København endnu var fremtid: Det først leverede metrotogsæt (sæt nr. 02) på Kontrol- og Vedligeholdelsescentret på Vestamager i juni 1999. Foto: Troels Zahren Martens.

Det står nu klart, at metrocityringen også får en gren til Nordhavnen. I en ny aftale indgået af forligspartierne bag En grøn transportpolitik, dvs. Regeringen, Venstre, Konservative, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti, kommer statens del af finansieringen nemlig på plads. Tidligere har Københavns Kommune fundet pengene til sin del af regningen.

Afgreningen til Nordhavnen er tidligere beskrevet på Myldretid. Tilbage i februar blev Københavns Kommune og staten enige om projektet, og kommunen havde som sagt sin del af finansieringen - 300 mio. kr. - på plads.

Statens andel var til gengæld ikke fundet endnu. Finansudvalget godkendte i første omgang kun et aktstykke på 96 mio. kr., der kunne finansiere diverse forberedende arbejder frem til denne sommer. Derved blev den endelige beslutning om at etablere afgreningen holdt åben.

I den nye aftale, der blev indgået i går, afsætter staten 328 mio. kr. til nordhavnsmetroen. Pengene kommer fra besparelser på det store signalprogram på landets "rigtige" jernbaner. Her har en budgetanalyse vist, at der er noget at hente på udgifterne til styring mv. af programmet.

Metroen til Nordhavnen bliver således en realitet. Planen er, at metroens forgrening til Nordhavnen vil åbne i 2019, året efter metrocityringen. Fra Østerport vil linjen gå via Nordhavn S-togsstation til en endestation ved Orientkaj. Senere hen kan linjen forlænges ud i området, efterhånden som det udvikler sig med nye boliger og arbejdspladser.

Kilde: "Aftale mellem regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om: Bedre cykeltrafik og ny metro til Københavns Nordhavn mv." 20.06.12

Se også:

Aftale om metro til Sydhavnen (14. maj 14)
Enighed om metro til Nordhavnen (6. feb. 12)


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
21. juni 2012

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/792
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.