Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Ingen undskyldning fra Operation X

Af Thomas de Laine

"Noget kunne jo tyde på vi har en mednørd som har lækket nogle oplysninger," skriver en busentusiast på Facebook efter at have set fjernsyn i torsdags - sandsynligvis fordi Operation X lader en journalist spille busentusiast for at komme ind på en garage. I programmet bliver den falske busentusiast også lige "hørt i busnumre" inden besøget på garagen, og det lyder nærmest som noget, der bliver læst op fra Myldretid.

Det er ikke Myldretid, der har tippet Operation X, og det er sandsynligvis slet ikke en busentusiast i det hele taget. I City-Trafiks redegørelse om filtersagen skriver direktøren, at han har en formodning om, hvem afsenderen af det anonyme tip er. Man kan læse mellem linjerne, at det nok er en tidligere ansat. Redegørelsen, hvor City-Trafik giver svar på tiltale, er i øvrigt værd at læse.

Som allerede omtalt giver programmet i torsdags desværre risiko for større mistænkeliggørelse af busentusiaster i fremtiden. For det første fordi programmet kan give det indtryk, at det var en busentusiast, der satte sagen i gang. Det har næppe været hensigten fra TV2s side, men ovenstående citat fra Facebook viser, at programmet kan opfattes sådan. For det andet fordi man nu har set, at en skandalejagtende journalist kan finde på at præsentere sig som busentusiast, og hvordan skal man kunne skelne ham fra den ægte vare?

Samtidig er det uforståeligt, hvad den falske busentusiast overhovedet skulle vises i programmet for. Han spiller ingen rolle for at forklare seerne sagen, men er muligvis medtaget for underholdsningsværdiens skyld.

Jef Pallavicini, der er busentusiast og samtidig selv arbejder i busbranchen, sendte allerede før rulleteksterne en e-mail til Operation X. Myldretid har fået lov at gengive e-mailen:

Kære redaktion på Operation X.

Efter at have set programmet om partikelfiltre hos City Trafik, er både jeg og andre "busnørder" jeg taler med, stærkt forbavset over den måde man vælger at fremstille os på. Derudover føler "vi" os utrolig stødt over, at man udnytter det gode rygte og samarbejde vi har med City Trafik og andre entreprenører om garagebesøg. Vi har absolut ingen interesse i at dette samarbejde skal få en negativ klang, pga. en tv-udsendelse. Fair nok at man ønsker at "fælde" en synder. Men det går altså udover en gruppe der interesserer sig for disse køretøjer, køreplaner og andet, som muligvis i fremtiden ikke på samme måde får adgang til disse selskabers garager.

I forvejen er "busnørder" ikke det mest sexede folk kan forestille sig - og det billede som operation X giver, hjælper da bestemt ikke til dette billede. Vi er altså almindelige mennesker, der går i almindeligt tøj, og både opfører os- og snakker som normale mennesker. (Personlige oplysninger om arbejde og studie udeladt, red.). Derudover har jeg et udemærket velfungerende social- og familieliv. Det samme gør sig gældende for hovedparten af "busnøderne" i Danmark. Derudover er det ikke altid lige let at få diverse busselskaber og entreprenører til at samarbejde med os "nørder", der blot forsøger at holde historie på samtlige danske busser. Fra operation X's side, har man på ingen måde gavnet udviklingen indenfor dette felt.

I denne sag burde man skamme sig, over at have ramt en gruppe af folk der interesserer sig for et emne, ved at udnytte dem på denne måde!

Og ja.. Jeg forventer et svar!

Svaret fra Operation X:

Kære Jef

Tak for din henvendelse til redaktionen, som vi synes fortjener et svar med det samme.

Det forhold, at der findes personer som interesserer sig for busser, har vi i forbindelse med vores research nydt gavn af, da diverse hjemmesider har været en guldgrube af viden i forhold til at finde fakta om bus- og motortyper. Vi er kede af, hvis I føler, at vi har udnyttet jeres gode rygte og samarbejde. Men efter at have vendt og drejet alle muligheder for, hvordan vi kunne skaffe os adgang til City-Trafiks værksted, var der kun en løsning tilbage, hvis vi skulle undersøge de henvendelser vi havde fået.

Vi håber ikke, at det kommer til at gå ud over jeres fremtidige samarbejde med de forskellige busselskaber. Med de meldinger der er kommet som reaktion på programmet, kan man jo håbe, at det ikke bliver tilfældet. For, hvis der fra nu af ikke er noget at skjule, er der heller ingen grund til at begrænse jeres adgang til busselskabernes værksteder.

Vores forudindtagede formodninger om, hvodan en busentusiast ser ud, skyldes udelukkende vores begrænsede muligheder for at researche grundigere ned i den specifikke side-vinkel. Du må indrømme, at hvis vi havde henvendt os til jer, ville risikoen for at i havde afsløret os overfor busselskabet, have været overhængende.

Jeg håber at I kan se tilbage på det, og synes at I (ikke personligt, men som gruppe) på en måde har medvirket i en større sags tjeneste.

Med venlig hilsen hele Operation X redaktionen

Jo, busentusiaster går også ind for, at love og kontrakter skal overholdes, og at man skal kunne indånde luften uden at blive syg. Men argumentet om, at man da gerne lukker fremmede folk ind, hvis man ikke har noget at skjule, holder ikke. Hvilken medarbejder i en organisation med over 1.000 ansatte kan føle sig sikker på, at der ikke er begået fejl et sted, selvom han selv har god samvittighed?

Og er det også ok for busentusiaster, at præsentere sig som TV2-journalister i fremtiden?

Se også:

Operation X og den falske busentusiast (25. aug. 11)


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
29. august 2011

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

Movia sender nordsjællandske elbusser i udbud (29. apr. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/752
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.