Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2010

Arriva solgt til Deutsche Bahn

Af Thomas de Laine

Bestyrelsen i det store britiske transportselskab Arriva har torsdag accepteret et købstilbud fra Deutsche Bahn. Buddet lød på 775 pence pr. aktie, og Arrivas bestyrelse anbefaler aktionærerne at tage imod tilbuddet. Det har de tre uger til at tage stilling til, og efterfølgende skal EU sige god for handlen, hvilket ventes at kunne ske i august.

Men tyskerne kan med andre ord forventes at overtage Arriva, og købsprisen bliver derved 1,585 mia. pund eller det, der svarer til 13,473 mia. danske kroner. "Bestyrelserne i Deutsche Bahn og Arriva er glade for at kunne meddele, at de er blevet enige om en aftale," siger Deutsche Bahn i en erklæring ifølge nyhedsbureauet AFP. Der har været forhandlinger mellem parterne gennem en række uger.

Deutsche Bahn bliver med opkøbet af Arriva det største transportselskab i Europa. Deutsche Bahn kører i forvejen på de danske veje, da man siden 2007 har været ejer af Pan Bus og herigennem bl.a. vundet bybuskørsel i Esbjerg og Silkeborg. Deutsche Bahn har også flere gange uden held deltaget i danske udbud af jernbanetrafik.

Hjemme i Tyskland er Deutsche Bahn under stigende pres i forbindelse med liberalisering af transportområdet her, og derfor er man i højere grad begyndt at søge uden for landets grænser. Ifølge Rudiger Grube fra Deutsche Bahn skal opkøbet af Arriva hjælpe det tyske selskab med at komme ind på et "liberaliseret og hurtigtvoksende europæisk transportmarked".

Arriva kører bus- og togtrafik i 12 europæiske lande og havde i 2009 42.300 medarbejdere. Danmark var i sin tid det første land, englænderne bevægede sig ind i, hvilket skete med købet af Unibus i 1997. Siden fulgte opkøbet af Bus Danmark, det gamle HT-busselskab, og Combus, tidligere DSB busser, samt flere andre busselskaber. Arriva har det meste af tiden været landets største busselskab, og siden 2002 har man også udført togtrafik i Jylland. For nogle måneder siden var Arriva og Keolis, der i Danmark ejer City-Trafik, i forhandlinger, men det førte altså ikke til en fusion eller overtagelse.

Det bliver herefter spændende at se, om "tysk grundighed" og "Ordnung muss sein" kommer til at kendetegne Deusche Bahns buskørsel i Danmark. Ifølge en mail rundsendt i Arriva her til morgen, er det planen, at Arrivas nuværende ledelse skal håndtere forretningerne uden for Tyskland. Hovedkvarteret i Sunderland og Arriva-navnet skal således bevares (i første omgang i hvert fald).

Som en udløber af Deutsche Bahns opkøb af Arriva er trafikforsker på RUC Per Homann Jespersen fremkommet med den anbefaling, at DSB får mulighed for at opkøbe udenlandske transportselskaber, også når busdrift indgår i deres virksomhed. Det har DSB nemlig ikke lov til i dag. DSB har allerede nu en del trafik i Sverige og Tyskland.

Kilder: DR.dk 22.04.10; Business.dk 19.04.10 og 22.04.10