Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Baggrund & historie > > Denne artikel

Fakta om Arriva Skandinavien

Denne artikel er forældet! Indholdet var korrekt på det tidspunkt, hvor den blev skrevet, men artiklen opdateres ikke længere.

Af Thomas de Laine

Dette er ikke Arrivas hjemmeside. Besøg Arrivas hjemmeside på www.arriva.dk.

Arriva er Danmarks største busselskab med i alt ca. 1400 busser. Busselskabet har kontraktkørsel i alle dele af landet, bortset fra Bornholm, og sidder på omkring 35 pct. af det danske marked for rutebuskørsel, dog 45 pct. i Hovedstadsområdet. Fra september 2007 er Arrivas andel af markedet for rutebuskørsel udvidet til ca. 50 pct. og i Hovedstadsområdet alene ca. 60 pct. Arriva kører endvidere jernbanetrafik i Midt- og Vestjylland på kontrakt for staten og lokalbanetrafik på Vestbanen i Vestjylland.

Transportkoncernen Arriva plc. er britisk ejet og børsnoteret og udfører - udover Danmark - pr. juli 2007 bustrafik i England, Holland, Portugal, Spanien, Sverige, Italien, Tjekkiet og Tyskland og jernbanetrafik i England, Sverige, Holland, Tyskland og Polen. Jernbanetrafikken i Polen påbegyndes dog først senere i 2007 - i øvrigt under anvendelse af brugt materiel fra Danmark. Arrivas samlede vognpark tæller omkring 13.000 køretøjer.

Arriva i Danmark
Al Arrivas trafik i Danmark hører under Arriva Skandinavien, der også omfatter Arrivas aktiviteter i Sverige. Arriva Skandinavien har hovedsæde i Kastrup. Arriva har været i Danmark siden 1997, og har opnået sine buskontrakter gennem de løbende udbud af kørslen og ved følgende opkøb:

September 1997: Unibus
Marts 1999: Bus Danmark (tidl. HT-Busdivisionen)
Medio september 2000: Svendborg By & Nærtrafik
1. april 2001 (tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2001): Combus (tidl. DSB busser), heraf ca. halvdelen videresolgt pr. 1. maj 2001 til Connex
1. juni 2002: Vestbus (datterselskab af Vestbanen)
August 2004: Wulff Bus
1. september 2007: Veolia Transport Danmark (tidl. Connex/Linjebus)

Geografisk set har Arriva påbegyndt buskørsel i de forskellige dele af landet på følgende tidspunkter:

Hovedstadsområdet: 1997 (Unibus-kontrakter)
Storstrøms Amt: 1998 (Unibus-kontrakt)
Vestsjællands Amt: 1999 (Bus Danmark-kontrakter)
Vejle Amt: 1999 (Bus Danmark-kontrakter)
Fyns Amt: 2000 (Svendborg og Odense, fra 2001 Combus-kontrakter)
Sønderjyllands Amt: 2001 (Combus-kontrakter)
Århus Amt: 2001 (Combus-kontrakter)
Nordjyllands Amt: 2001 (Combus-kontrakt i Aalborg)
Ringkjøbing Amt: 2001 (Combus-kontrakter)
Viborg Amt: 2001 (Combus-kontrakter)
Ribe Amt: 2004 (Wulff-kontrakt)
Bornholm: aldrig

I juli 2007 køres for trafikselskaberne Movia, Fynbus, Sydtrafik, Midttrafik og Nordjyllands Trafikselskab, mens der ikke køres for BAT på Bornholm.

Se også den aktuelle oversigt over Arrivas garager og linjer i Hovedstadsområdet.

På jernbanesiden indtrådte Arriva 1. juni 2002, hvor man overtog driften af Vestbanen (og banens datterselskab Vestbus) for det daværende Ribe Amt. Driften på tidligere DSB-strækninger i Midt- og Vestjylland påbegyndtes 5. januar 2003 på kontrakt for Transportministeriet.

Selve navnet Arriva blev først indført i Danmark ved sammenlægningen af Unibus og Bus Danmark i juni 1999. Fra 2005 skiftede man navn fra Arriva Danmark til Arriva Skandinavien - et navn, der fra Combus' overtagelse i 2001 dækkede over de tidligere Combus-aktiviteter, som først senere, i 2002, fusioneredes ind i Arriva Danmark. Wulff Bus fortsatte i første omgang under eget navn, men siden 1. november 2006 hedder også denne del af koncernen Arriva Skandinavien (uanset at busser har kunnet ses med Wulff Bus-bomærke efter denne dato).

Af mere kuriøse aktiviteter kan nævnes, at Arriva siden 2000 har sejlet Havnebussen i København med 2 både, og at selskabet i en periode var mindretalsaktionær i Metro Service, der fra 2002 stod for driften af den københavnske metro.

Arrivas historie
Den engelske familie Cowie i Sunderland åbnede i 1938 en forretning, hvor man reparerede og solgte brugte motorcykler. Fra 1960 opkøbte familien bilforhandlere, og i 1965 blev selskabet til Cowie Group plc. og børsnoteret.

Buskørsel blev først en del af forretningen fra 1980, hvor et busselskab i London blev opkøbt. Efter yderligere opkøb i England var Cowie i midten af 1990'erne blevet et betydeligt busselskab. Navnet Arriva blev antaget i 1997, og man besluttede sig for at prøve lykken unden for England. Det skete for første gang samme år med købet af danske Unibus. Jernbanetrafikken kom til i 1999, hvor trafik i Holland påbegyndtes, mens man fra 2000 fik kontrakter om jernbanetrafik i England.

Se også:

Arrivas danske hjemmeside
Arrivas engelske hjemmeside


 
 
Printervenlig version

Til artikeloversigten

 Opdateret sidst:
1. september 2007

Ændringshistorik
Printervenlig version

 Nyeste i Baggrund & historie

80 år med bybusser i Roskilde - 1935-2015 (22. nov. 15)

HT på tryk 1974-2000 (5. okt. 14)

For 25 år siden: HTs første udbud (11. aug. 14)

Flere artikler...

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/artikler/nr/34
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.