Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2010

City-Trafik anskaffer hybridbusser

Af Thomas de Laine

Hybridbus i drift under klimatopmødet
City-Trafik havde gode erfaringer med denne hybridbus under klimatopmødet i december 2009. Nu anskaffer man seks busser af typen, som dog næppe får samme farve! Foto på Lossepladsvej i København: Thomas de Laine.

Særligt miljø- eller klimavenlige bustyper bliver med jævne mellemrum præsenteret eller prøvekørt, men anskaffelser til den almindelige drift er ikke et hverdagssyn. I år anskaffer City-Trafik dog 6 hybridbusser til bybusdriften i København og Aalborg.

Hybridbussen kan ifølge producenten spare op til 30 pct. af det normale brændstofforbrug til gavn for klimaet, da man så udleder mindre drivhusgas, og i bymiljøet slipper man for nogle af de farlige partikler, der indgår i dieselos.

City-Trafik havde i december lånt en Volvo-hybridbus, som blev brugt til den intensive buskørsel under klimatopmødet. Erfaringerne med brændstofbesparelsen var gode, og det er da også busser af samme type, som nu bliver indkøbt. Hybridbussen har en dieselmotor, men genanvender derudover bremseenergi, som lagres i et batteri for efterfølgende at drive bussen elektrisk. Bussen kan køre på diesel alene, strøm alene eller begge dele på én gang.

Af de 6 busser indsættes de 3 på københavnske linje 12, som City-Trafik har kørt siden 2006, og de andre 3 på bybusserne i Aalborg, hvor man i år påbegynder en ny kontraktperiode på cirka halvdelen af bybuskørslen. Som følge af indsættelsen af de tre hybridbusser i København overføres tre af linje 12's nuværende busser i øvrigt til Aalborg som brugte busser.

Volvo 7700-hybridbusserne
Busserne er af typen Volvo 7700, der bygges på Volvos fabrik i Polen på B9L-chassiset, der normalt har en 9 liters-motor. I hybridbusversionen er det dog kun en 5 liters-dieselmotor, der sidder i bussen, og chassiset kaldes derfor B5LH. Selvom Volvo 7700 har været på markedet i en årrække, både som traditionelle dieselbusser og som CNG-gasbusser, er det de første busser af 7700-typen i Danmark.

Som hybridbus har Volvo 7700 bl.a. været på en præsentationstur hos de forskellige trafikselskaber, men uden at komme i drift. Det skete dog som nævnt under klimatopmødet i december. I januar fik Volvo en ordre på 12 busser af typen til Nettbuss i Norge, og det var dengang planen at indlede serieproduktionen her i april.

To byer genindfører hybridbussen
Hybridbusser, der genanvender bremseenergi, har været prøvet før, både i København og Aalborg. Nu kommer de altså igen begge steder.

Ved et forsøg blev der i 1980'erne først ombygget en brugt HT-bus og senere anskaffet 10 nye busser fra Volvo og Leyland-DAB, men der blev aldrig tale om serieproduktion. Busserne var dog ramt af en del problemer og blev reelt opgivet efter nogle år. De 10 nyleverede busser var ganske vist i drift langt op i 1990'erne, men de fungerede da som traditionelle dieselbusser, idet det særlige anlæg i nogle af busserne var fjernet og i andre blot sat ud af funktion.

Aalborg fik 5 hybridbusser fra det dengang Scania-ejede DAB i 1996. Busserne havde en Saab-benzinmotor, der via en generator leverede strøm til et batteri og direkte til en elmotor. Når bussen satte i gang fra et stoppested el.lign., trak elmotoren både på benzinmotoren og batteriet. I andre situationer kunne bussen køre på batteriet alene. Disse busser var i øvrigt i det store hele magen til 6 busser leveret året før til Stockholm. Busserne kørte kun i Aalborg til 1999, og man havde mange problemer med dem. De tilsvarende busser i Stockholm forblev til gengæld i trafik til 2003.