Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2011

City-Trafiks hybridbusser sat i drift

Af Thomas de Laine

City-Trafik-hybridbus i København
Den ene af City-Trafiks hybridbusser ved Vesterport st. på premieredagen i København. Foto: Thomas de Laine, 7. januar 2011.

Rettelse: Det har tidligere fremgået af denne artikel, at projektets opfinder, Peter Buchwald, var død. Det var en beklagelig misforståelse. Han lever i bedste velgående, og Myldretid beklager fejlen!

City-Trafik skulle blive det første busselskab, der i nyere tid har anskaffet hybridbusser. Der er tale om 6 styk af Volvos 7700-hybridbus - en type, som City-Trafik også havde lånt et demoeksemplar af til COP15-ekstrakørslen i december 2009. Samme type har efterhånden været på prøve mange steder i landet, bl.a. hos Netbus og Arriva i København og også hos City-Trafik i Aalborg.

De nye busser er fordelt med 3 til København og 3 til Aalborg. Den nordjyske hovedstad blev det første sted, busserne kom i drift, hvilket skete på linje 17 fra mandag 3. januar. De københavnske busser er indsat fra og med fredag 7. januar, hvor dog kun en enkelt var i trafik, og de kan mødes på linje 12.

Indsættelsen er samtidig premiere på Volvo 7700 i Danmark, når der ses bort fra de prøvekørte demobusser. Modellen, som bestemt ikke kun fås som hybridbus, har været produceret i en årrække, men er hidtil ikke anskaffet af danske busselskaber, hvilket nok bl.a. hænger sammen med, at den ikke modsvarer de sædvanlige kontraktkrav til indretning af bybusser her i landet. I udlandet er den til gengæld udbredt, og man skal ikke længere væk end til Malmø for at finde den i trafik i større antal; her dog i CNG-gasdrevet version.

Hybridbussernes forgængere
Både København og Aalborg har tidligere haft hybridbusser, men ingen af stederne med den store succes.

I København gjorde HT i 1980'erne forsøg med hybridbusser, da man i samarbejde med Danmarks tekniske Højskole i Lyngby (i dag DTU) ombyggede en Leyland-DAB serie 2 fra 1967 (HT nr. 211) til genanvendelse af bremseenergien. Efterfølgende afgav HT ordre på 10 hybridbusser fra sine sædvanlige leverandører, nemlig 5 stk. Leyland-DAB serie 8 (HT nr. 1660-1664) og 5 stk. Volvo B10M/Aabenraa (HT nr. 1625 og 1629-1632), som blev leveret i 1984-85. På dette tidspunkt rådede HT over verdens største hybridbuspark. Busserne fungerede dog langt fra problemfrit, og der var heller ikke tale om egentlig serieproduktion. Til sidst opgav man, og Leyland-busserne fik afmonteret systemet, mens det på Volvo-busserne blot blev sat ud af kraft.

Aalborg forsøgte sig i 1990'erne, hvor man med EU-tilskud fik 5 DAB serie 15-lavgulvsbusser i en særlig hybridbusversion, som også var leveret i et antal af 6 til Stockholm. Busserne, der var forsynet med Saab-benzinmotorer og batterier på taget, leveredes i efteråret 1996 (Aalborg Omnibus Selskab nr. 345-349), men gav anledning til mange problemer. De var alle taget ud af drift og ophugget før udgangen af 2001!

Siden da er teknologien udviklet meget, så hybridbusser nu nærmest er en hyldevare. Volvo har således haft serieproduktion af deres hybridbus siden sidste år og hjemtog for nylig sin hidtil største ordre på 27 busser af typen til Arriva i Dordrecht i Holland. I alt har man solgt op mod 200 busser af typen. Andre busproducenter har også hybridbusser på programmet, og en Solaris Urbino i hybridbusversion vil 7.-19. januar blive prøvekørt af Århus Sporveje på linje 4 og 24. Samme linjer vil efterfølgende få besøg af en Volvo 7700-hybridbus, der skal køre i ugerne 7-10.

Kilder: Marc Søgaard (tak!); pressemeddelelse fra Volvo 16.12.10