Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2010

Ansaldo genvinder metroen

Af Thomas de Laine

Metro-tog ved Islands Brygge station
Metro-togsæt på vej op ved Islands Brygge station, maj 2005. Foto: Thomas de Laine.

Metroens nuværende operatør Ansaldo STS kunne både tilbyde den bedste kvalitet og den laveste pris. Ansaldo ved underleverandøren Metro Service blev derfor vinderen af Metroselskabets netop afsluttede udbud af driften og vedligeholdelsen af metroen. Der er tale om kørslen med de 34 metrotog på den 23 km lange gaffeldelte bane fra Vanløse via City til Vestamager og Lufthavnen, som årligt transporterer ca. 50 mio. passagerer.

Valget af Ansaldos tilbyd betyder, at Metroselskabet fremover vil spare et tocifret millionbeløb hvert år. Ansaldo havde givet det økonomisk mest fordelagtige tilbud i konkurrence med fem andre selskaber. De to bedste tilbud lå kun få points fra hinanden, men Ansaldo skilte sig positivt ud på prisen og "den tekniske side af driften", skriver Metroselskabet i en pressemeddelelse. De øvrige tilbud var især prismæssigt langt fra de to bedste.

Udbuddet foregik som udbud efter forhandling, og oprindeligt blev kun fem selskaber prækvalificeret. Efter en klage - så vidt vides fra DSB Metro - blev der dog gennemført en ny prækvalifikation, hvor Serco-NedRailways, Ansaldo STS, Arriva Skandinavien, DSB Metro/Centour, S-Bahn Hamburg og Keolis Nordic fik adgang til at afgive tilbud. DSB bød sammen med franske RATP i et nyoprettet selskab Centour A/S, der tidligere er omtalt som DSB Metro.

Tilbudsfristen var i august måned, og efter forhandlinger kunne reviderede tilbud indleveres i oktober. I december foregik der forhandlinger med de tre bydere, der lå bedst, og som efterfølgende kunne aflevere deres endelige, reviderede tilbud, mellem hvilke Metroselskabet har valgt det vindende.

Kørslen efter den nye kontrakt påbegyndes 19. oktober 2010, og kontrakten er 5-årig med udløb oktober 2015, idet der dog muligvis indgår en option for Metroselskabet på forlængelse i yderligere ca. 3 år.

Kilder: Pressemeddelelse fra Metroselskabet 12.01.10; Jernbanen nr. 6/dec. 09