Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2009

Østtrafik solgt til DitoBus

Af Thomas de Laine

Østtrafik-bus i Køge
En af Østtrafiks telebusser i Køge. Foto: Thomas de Laine, maj 2008.

Busselskabet Østtrafik skifter hænder. Den vestsjællandske Movia-entreprenør DitoBus har nemlig købt selskabet af Hovedstadens Lokalbaner. Salgsprocessen har strukket sig over flere måneder, og overtagelsen vil finde sted 16. marts, såfremt de formelle godkendelser kommer på plads.

Østtrafik er privatbanen Østbanens gamle busselskab. Omkring årtusindskiftet overgik ansvaret for lokalbanerne til amterne, og i Hovedstadsområdet samledes banerne i selskabet Hovedstadens Lokalbaner, der også ejer Østtrafik. Efter kommunalreformen er der sket reorganiseringer af lokalbanerne, og det blev besluttet at trække sig ud af bustrafikken. Østtrafik blev derfor sat til salg sidste år. Det er for øvrigt det sidste af de gamle privatbanebusselskaber af betydning, der nu forsvinder.

På nuværende tidspunkt har Østtrafik 60 busser og ca. 130 medarbejdere. Der er hovedsageligt tale om kørsel for Movia på tidligere STS-kontrakter på bl.a. Stevns og nogle nyere telebuskontrakter for Movia i den sydlige del af Hovedstadsområdet. En stor del af STS-kontrakterne er fra 2004 og skal således snart genudbydes. Herudover kan Østtrafiks rutevogne i et vist ses anvendt til turistkørsel. Efter planen fortsætter Østtrafik i øvrigt under sit nuværende navn.

DitoBus har hovedkvarter i Holbæk og ledes af brødrene Ib og Niels Gregers Hansen Boers. DitoBus kører i forvejen for Movia og har omkring 75 rutebusser på kontrakt. Derudover driver selskabet turistkørsel. DitoBus er en af de ældre busselskaber, idet brødrenes far grundlagde det i 1950. Virksomheden kørte også for Vestsjællands Trafikselskab, inden licitationerne indledtes her i midten af 1990'erne. Dengang hed firmaet Dito's Turistfart og var at henregne til "de små".

I dag er DitoBus knap så småt, og om et par uger vil det vokse med omkring 50 pct. Med købet bliver DitoBus Movias tredjestørste entreprenør målt på køreplantimer - en plads, der i dag indehaves af Netbus, omend DitoBus og Netbus i forvejen var næsten lige store. Første- og andenpladsen tilhører Arriva og City-Trafik.

"Østtrafik skulle sælges, og vi fandt, at det var en god mulighed for DitoBus-Gruppen. Aktiviteterne i Østtrafik ligger i naturlig forlængelse af Ditobus' nuværende aktiviteter. Vi overtager Østtrafik med respekt og ydmyghed for selskabets 100 år lange fortid og håber, at vi lykkes med at videreføre selskabets aktiviteter på en god måde," siger DitoBus' direktør Ib Gregers Boers.

Kilder: Pressemeddelelse fra Movia 03.03.09; oplysninger på DitoBus.dk