Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Sådan er Movias vognpark sammensat

Af Thomas de Laine

Concordia Bus 6016 ved Ishøj st.
Volvo B12BLE er den mest udbredte bustype i Movias område. Her ses et eksemplar af racen i Ishøj, oktober 2008. Foto: Thomas de Laine.

Det kan være interessant en gang i mellem at se på, hvordan busparken egentlig er sammensat. Hvor udbredte er busser af forskellige fabrikater og årgange? Busbasen, der omfatter alle Movia-entreprenørernes busser inklusive reserve, kan heldigvis hjælpe med den slags. Så her kommer et aktuelt overblik baseret på databasens oplysninger om de godt 1.520 busser, der aktuelt er i brug.

Kampen mellem busproducenterne
Efter lukningen af de danske busfabrikker i 2003 og 2004 har flere nye leverandører af rutebusser fået foden indenfor på det danske busmarked. Det gælder især VDL Bus, når vi alene ser på Movias område, men også Irisbus er nu et almindeligt mærke andre steder i landet, ligesom MAN vinder frem.

Det ændrer dog ikke på, at de traditionelle mærker Volvo og Scania har bygget en meget stor del af de busser, der er i trafik, og at der stadig er betydelige dele af Movia-vognparken, som er samlet på de danske fabrikker, mens de stadig byggede busser.

Den aktuelle sammensætning er:

  • 51,4 % Volvo-busser
  • 14,3 % Scania-busser (både totalbyggede og med fremmede karrosserier)
  • 14,1 % DAB-busser (kun totalbyggede, ikke DAB-karrosserier på fremmede chassiser)
  • 12,9 % VDL-busser
  • 5,0 % Mercedes-busser (heraf knap halvdelen minibusser)
  • 2,4 % øvrige mærker

Den mest udbredte chassistype er Volvo B12BLE. Cirka 250 Movia-busser - næsten hver sjette - er af denne type, som stærkt efterfølges af sin forgænger Volvo B10BLE med 190 stk. DAB er dog også godt med, idet serie 15-lavgulvsbussen når op på 180 eksemplarer, når mk. II-, mk. III- og gasbusudgaven tælles sammen. Fjerdepladsen indehaves af en anden klassisker, nemlig Volvo B10M-chassiset med ca. 156 stk. Pladsen deles med Scania OmniLink-laventrébussen. Endelig finder vi på femtepladsen VDLs Jonckheere Transit-bus, der kører i 146 eksemplarer.

Busserne er samlet på disse fabrikker:

  • 43,1 % Volvo-fabrikkerne (Säffle, Carrus og Aabenraa)
  • 15,6 % DAB
  • 13,4 % VDL-fabrikkerne (Jonckheere og Berkhof)
  • 11,7 % Scania-fabrikkerne (Slupsk, Katrineholm og Baltcoach)
  • 5,9 % Vest
  • 1,6 % Lahti
  • 1,4 % East-Lancs
  • 0,8 % Aabenraa (egen konstruktion)
  • 0,5 % øvrige fabrikker

Som det ses, er det ikke forkert at sige, at den typiske Movia-bus er en Volvo!

Busparkens alderssammensætning
Det har været diskuteret, om licitationerne har ført til en overudskiftning af busser. For 10 år siden var København den by i Europa, der havde den nyeste buspark. Men senere er man begyndt at indgå flere kontrakter med brugte busser.

Status er, at Movia-bussernes gennemsnitlige alder er ca. 6½ år. Det dækker bl.a. over, at knap 56 pct. af busserne er fra 2003 eller senere, mens næsten 11 pct. af busserne er over 12 år gamle. Gennemsnitsalderen og disse fordelinger ligger umiddelbart ikke så langt fra, hvad man kunne forvente, hvis en bus' levetid antages at være de klassiske 12 år, og man således udskifter cirka en tolvtedel af vognparken hvert år. Men nogle årgange, især 1998, 2003, 2006 og 2008, er meget rigt repræsenterede, mens andre, f.eks. 2001 og 2002, er temmelig små. Hvad tallene heller ikke viser er, at der er sket en ganske betydelig udrangering af ca. 6 år gamle busser i forbindelse med kontraktudløb, f.eks. de mange busser fra linje 400S og 600S i 2008 eller busserne fra linje 5A i 2007.

Geografisk er der den forskel, at busserne i Hovedstadsområdet og på Vestsjælland har en gennemsnitsalder på ca. 6 år, mens busserne i det gamle STS-område i snit er knap 3 år ældre. Forskellen kan nok henføres til det faktum, at der ikke har været udbud i det gamle STS-område siden 2003-04, hvorfor der kun i begrænset omfang er indsat nye busser siden da. Kontrakterne fra dengang står snart til at udløbe, og i den forbindelse må der forventes udskiftninger i vognparken.

Resultaterne af allerede afgjorte udbud af kørsel flere steder i Movias område betyder i øvrigt, at der senere i år vil ske en betydelig reduktion i antallet af busser af årgang ca. 1998.

Kilde: Udtræk fra Busbasen 28.02.09

Se også:

Der er automatisk opdateret, men knap så detaljeret statistik på Busbasens statistikside.


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
28. februar 2009

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Måske elektriske ledbusser på linje 2A (12. jun. 17)

Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/593
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.