Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Boganmeldelse: Bedford-busser - på danske veje

Af Thomas de Laine

Måske kan Bedford-busser - på danske veje være med til at sætte en ny og høj standard for busbøger. I hvert fald er det en flot bog, som i øvrigt netop er en bog og ikke blot et hæfte. Der er tale om 110 sider i A4-format med stift omslag, mange billeder i farve og en pæn opsætning.

Forsiden af 'Bedford-busser - på danske veje'

Bedford begyndte i 1931 at producere bus- og lastbilchassiser, og man begyndte at eksportere disse til Danmark som det første land. Fra 1929 havde Bedford en samlefabrik på Nørrebro, der ikke blot leverede til danske kunder, men også til en række andre lande. Storhedstiden for Bedford i Danmark var i 1950'erne. Frem til slutningen af 1960'erne faldt antallet af nye Bedford-busser i landet til ganske få, men Bedford fik dog solgt en del busser til danske vognmænd igen i en kortere årrække i slutningen af 1970'erne. I dag er Bedford historie, og det selvsagt denne historie, bogen opruller. Undervejs fortælles om de forskellige modeller, der blev produceret gennem årene. Teksten er begået af den velkendte Jens Birch.

Bogen er i høj grad en billedbog, selvom der altså også er en del tekst i den. Illustrationerne er således talrige og dækker såvel billeder af busser som annoncer for Bedford-busser og fotos fra produktionsanlæggene. Ganske mange billeder er i farve, og alle billeder er trykt pænt og generelt i dejlig stor størrelse. Det virker som om, næsten hele landet er kommet med, så de fleste læsere kan nok finde billeder fra deres foretrukne egn.

Selve bogens indhold har sin egen historie. Den er en genudgivelse af et næsten udsolgt hæfte fra 2001, der bar titlen Bedford-busser i Danmark. En del af teksten og billederne er naturligvis genbrug herfra, men teksten er uddybet flere steder, og billedmaterialet er delvist fornyet, suppleret og ikke mindst bedre trykt. Det eneste, der ved hurtig sammenligning ser ud til at være gledet ud i den nye udgave, er en liste over bevarede Bedford-busser. 2001-hæftet var i øvrigt også en slags genudgivelse, idet forfatteren første gang fortalte om Bedford under titlen The Bedford story i en artikelserie i tidsskriftet Nyt fra Busfronten i 1980'erne.

Den perfekte bog er vist aldrig skrevet, og der har da også sneget sig en fejl ind, hvor to billedtekster er blevet trykt forkert. Derfor følger der en en lille rettelsesseddel med bogen. Rettelserne kan også ses på forlagets side med rettelser til de forskellige udgivelser. Rettelser er irriterende, men det er et stort plus, at forlaget ikke bare lader fejl være fejl. Flere udgivere af busbøger burde have et sted på deres hjemmeside, hvor de oplister rettelser!

Bortset fra fejlen med de to billedtekster er der ikke meget at sætte fingeren på. Eneste lidt større fejl lader til at være, at den engelske karrosserifabrik Plaxton konsekvent er blevet skrevet "Plaxtons" - noget, der måske hidrører fra en tilsvarende fejl i en reklame for Bedford-busser, der er optrykt i bogen. Engelske bøger og de fleste danske omtaler er dog enige om, at det rette navn er Plaxton. En detalje er, at bogens sider er trykt med billeder af busser som baggrund. Det ser flot ud, men nedsætter også læsbarheden, når man er længst nede på siderne.

Skulle man ønske sig noget, der ikke indgår i bogen, kunne det måske være en form for liste eller overblik over, hvad der i det hele taget har kørt af Bedford-busser i Danmark. Bogen indeholder nogle gode oversigter over de forskellige Bedford-modeller, der er produceret, anvendte typebetegnelser og antallet af nye Bedford-busser i en årrække i 1950'erne og 1960'erne, men man må ty til billedteksterne for at få indblik i, hvem køberne var. En egentlig liste ville nok have lidt under at være ukomplet, men havde omvendt også været prikken over i'et.

Med disse bemærkninger skal bogen have den varmeste anbefaling.

Jens Birch: Bedford-busser - på danske veje. Forlaget J-bog, Taastrup 2007. ISBN 87-991540-0-5. 100 s. og over 200 ill., heraf 80 i farver. Pris: 275 kr. ekskl. forsendelse.

Læsere, der er interesseret i mere om Bedford, kan også kigge på denne bog:

Ole Gold: Bedford-lastbiler i Danmark. Forlaget J-bog, Taastrup 2005. ISBN 87-988327-7-8. 100 s. og over 200 ill., heraf 90 i farver. Pris: 250 kr. ekskl. forsendelse.

Begge bøger kan købes hos J-bog.

Se også:

Ny bog: Ny bog: Bedford-busser - på danske veje (6. jan. 08)


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
27. januar 2008

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/502
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.