Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Video   Garagefakta   Busbasen   Vognlister   Links
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Carlsberg får ingen metrostation

Af Thomas de Laine

Ideen om en metrostation i den nye bydel, der skal bygges på Carlsbergs område i Valby, er nu opgivet. En undersøgelse har vist, at stationen vil bidrage negativt til cityringprojektet.

Stationen på Carlsberg ville koste ca. 900 mio. kr. i form af ekstra anlægsomkostninger og anskaffelse af en ekstra boremaskine, så ændringen ikke påvirkede tidsplanen. Med hensyn til driftsudgifterne ville disse overstige de ekstra indtægter, som stationen kunne forventes at give, med 14 mio kr. årligt. Dette skyldes den længere linjeføring, som et sving via Carlsberg vil betyde, og at stationen kun vil give få nye passagerer. Nutidsværden af formindskelsen af driftsoverskuddet er 165 mio. kr., og nutidsværdien af forøgelsen i reinvesteringer er 50 mio. kr. "Nutidsværdien" er værdien af en række indtægter og udgifter i fremtiden, når disse tilbagediskonteres til i dag.

Undersøgelsen blev i februar aftalt mellem Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Transport- og Energiministeriet og Carlsberg Ejendomme med sidstnævnte som betaler. Det var en forudsætning, at cityringprojektet blev holdt økonomisk skadesløst.

Carlsberg Ejendomme, der har betalt et par millioner for undersøgelsen, har nu opgivet tanken om en metrostation. I stedet håber man, at Enghave station kan moderniseres.

Kilder: Ingeniøren [ing.dk] 20.03.07; pressemeddelelse fra Transport- og Energiministeriet 20.03.07

Se også:

Metrocityringen via Carlsberg eller Holmen? (17. jan. 07)


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
28. marts 2007

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Mere om Movias 12. udbud (7. okt. 14)

Københavns linje 18 bliver A-bus (20. sep. 14)

DSB afskaffer de fleste publikumskøreplaner (18. sep. 14)

Movias 12. og 13. udbud i gang (18. sep. 14)

Endeligt farvel til trykte Movia-køreplaner (6. sep. 14)

Linje 21 runder 80 år (28. aug. 14)

Første A-buslinje bliver nedlagt (26. aug. 14)

Aarhus-letbanen vælger Ansaldo og Stadler (30. jun. 14)

Metrocityringen åbner ikke i 2018 (25. jun. 14)

60 busser erstatter Øresundstog (1. jun. 14)

Movias batteribusser har længere rækkevidde end ventet (18. maj 14)

Østbirk Turist går konkurs (18. maj 14)

Aftale om metro til Sydhavnen (14. maj 14)

City-Trafik og Nettbuss fusionerer (23. apr. 14)

Odense bybusser i genudbud (22. apr. 14)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Video | Garagefakta | Busbasen | Vognlister | Links
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/437
Copyright © 1999-2014 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.