Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Kun Budapest taber flere passagerer end København

Af Thomas de Laine

Det er velkendt, at den kollektive trafik i København har tabt passagerer de seneste år. Tilbagegangen er især sket på bussiden. S-togene har haft en stigning i passagertallene i 2003-04 efter nogle år med tilbagegang, og metroen har naturligt nok haft en stigning fra 0.

HURs administration har opgjort udviklingen i den kollektive trafiks passagertal i årrækken 1995-2004 i 17 europæiske storbyer. Opgørelsen er baseret på oplysninger fra UITP (international organisation for offentlig transport), Storstockholms Lokaltrafik og Oslo Sporveier. Tallene er for den kollektive trafik samlet, altså ikke kun busser. Det generelle billede er, at passagertallene er steget. Bare ikke i København. Af de undersøgte byer har kun Budapest oplevet en ringere udvikling end København!

Det er dog vigtigt at bemærke, at opgørelsesmetode, selskabskonstruktion, dækningsområde mv. varierer mellem de undersøgte byer. I det hele taget skal undersøgelsen tages med store forbehold. Blandt andet er der ikke oplyst noget om, hvordan de 16 sammenligningsbyer er udvalgt, og et andet udvalg kunne sikkert have placeret København betydeligt bedre. Københavns ringe placering er dog alligevel tankevækkende.

Flere af byerne har oplevet store investeringer i nye baner o.lign. og en stigning i antallet af indbyggere. Både Stockholm og Oslo har i øvrigt ligesom København oplevet et passagerfrafald fra 2001 og frem (men, som det fremgår, en samlet stigning over hele perioden).

De oplyste tal for passagerudviklingen 1995-2004 i de 17 byer er som følger:

Madrid+18 pct.
Rom+13 pct.
Bruxelles+12 pct.
Oslo+10 pct.
Stuttgart+10 pct.
Paris+10 pct.
Stockholm+9 pct.
Hamburg+8 pct.
Wien+7 pct.
Milano+6 pct.
Prag+6 pct.
Helsingfors+5 pct.
Bukarest+5 pct.
Berlin+3 pct.
Amsterdam-3 pct.
København-4 pct.
Budapest-8 pct.

Kilde: Meddelelser til HURs trafikudvalgs møde 4. okt. 2005; Årsberetninger fra DSB S-tog for 2001, 2002, 2003 og 2004

Se også:

HURs undersøgelse
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
1. oktober 2005

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

Movia sender nordsjællandske elbusser i udbud (29. apr. 16)

Danmarks Busmuseum åbner 1. juli (31. mar. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/351
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.