Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2005

Arriva går over til mindre busanlæg

Af Thomas de Laine

Ifølge vedholdende rygter vil Arriva skille sig af med sine busanlæg i HUR-området. For fremtiden skal anlæggene ligge på en grusplads med mobilt vaskeanlæg og et skur til personale. Derved er det let at lukke, hvis en kontrakt tabes. Anlæggene skal højst rumme 40-50 busser, og det skal være udelukkende A-busser, S-busser eller almindelige busser.

Arriva vil endvidere afvikle sin værkstedsvirksomhed og selv kun stå for ren- og klargøring af busserne. Reparations- og vedligeholdelsesarbejde skal i stedet ske hos f.eks. busleverandørerne på deres værksteder. Både Volvo og Scania tilbyder "totalservice" af hele vognparker. I Storbritannien "driver" Volvo eksempelvis bybusserne i hhv. York og Aberdeen i samarbejdskontrakt med busgiganten First. Volvo leverer busser, mekanikere og i et vist omfang værksteder. First leverer chauffører, køreplaner og opstillingsplads til busser. Arrivas mekanikere er allerede tidligere på året overgået til et nyt datterselskab med navnet SBM, Scandinavian Bus Maintainance.

Bevæggrunden for ændringerne er blandt andet, at de store anlæg har vist sig at have meget store problemer med f.eks. busvedligeholdelse. Arriva mener, at man på mindre anlæg har langt større muligheder for at følge op på vedligeholdelse.

Første Arriva-garage af "klap sammen"-typen bliver formentlig i Glostrup, hvorfra Arriva efter sigende påtænker af drive linje 2A, der i oktober måned overtages fra Connex i forbindelse med 17. udbud. Anlægget får 35 busser og en 20 meter lang flytbar vaskehal og to pavilloner som "teknikrum". Desuden lejes der plads i en nabobygning. Adressen bliver Malervangen 9, hvor Combus også havde garage i perioden september 1997-juni 1998.

Kilder: Deltagerne i diskussion om emnet i forummet, 16. juni-5. juli 2005 (tak!).