Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2003

Måske forkert grundlag for afvisning af DSB-tilbud

Af Thomas de Laine

Da Trafikministeriet sidst i december 2001 valgte af afvise DSBs tilbud ved den første licitation af jernbanetrafik i Danmark, skete det med den begrundelse, at tilbuddet samlet set måtte forventes at give underskud for DSB, hvilket ville være ulovligt.

Man troede ikke på DSBs beregninger, der var baseret på en vis stigning i passagertallet - bl.a. som følge af indsættelsen af nye tog. I 2002 forventede DSB således, at passagertallet på de pågældende strækninger steg 2 pct. Nu har det så vist sig, at stigningen faktisk blev 2,6 pct., og dermed har DSB altså i første omgang haft ret. Dette ændrer dog ikke ved, at Trafikministeriet i stedet valgte Arriva, der d. 5. januar overtog driften af strækningerne.

DSBs tilbud var væsentligt billigere end Arrivas. Hvis det nu viser sig, at grundlaget for DSBs tilbud faktisk var i orden, ser Trafikministeriets afvisning af tilbuddet jo ikke så heldig ud. Det vil have kostet skatteyderne og DSB flere hundrede millioner kroner. Man må dog tage i betragtning, at ministeriet trods alt ikke har kunnet se ind i fremtiden. I forhold til de oplysninger, der var fremme dengang i december 2001, er det måske ikke så underligt, at DSBs oplysninger virkede utroværdige.

Berlingske Tidendes Lars Abild skrev 16. januar 2003 om sagen. Ifølge dokumenter, som avisen er kommet i besiddelse af, skrev to statsautoriserede revisorer fra Revionsfirmaet KPMG d. 14. december 2001 i en udtalelse:

tilbuddet er udarbejdet på et detailleret, veldokumenteret og konsistent grundlag.
(...)
DSB har skønnet indtægterne på grundlag af erfaringer om stigningstakten i 1997 - 2000, samt de erfaringer DSB og visse andre operatører har gjort i forbindelse med tilsvarende tiltag eksempelvis køreplansforbedringer, indsættelse af nyt materiel m.v.

Trafikminister Flemming Hansen (K) mener ikke, man kan basere noget på tallene fra ét år. Ministeriet har handlet korrekt og fået det bekræftet af Rigsrevisionen, sagde han til DRs Tv-Avisen kl. 18:30 d. 16. januar.

I samme udsendelse sagde Martin Lidegaard (R): "Jeg har stillet ministeren det spørgsmål, hvad han vil tage af initiativer for at sikre, at næste gang, så er der en klar adskillelse mellem ministeren som udbyder og ministeren som ejer af DSB, sådan så vi ikke kommer i samme situation en gang til." En sådan 'klar adskillelse' kan vel kun opnås ved at sælge DSB - et skridt, der næsten med sikkerhed kan forventes inden for en kortere årrække.

Kilder: http://politiken.dk/link/visArtikel.iasp?PageID=1251819, 16.01.03; http://www.berlingske.dk/artikel:aid=246694/, 16.01.03; DRs Tv-Avisen 16.01.03 kl. 18:30