Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Video   Garagefakta   Busbasen   Vognlister   Links
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Postlister & nyhedsbreve   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

To måneder med metro

Af Thomas de Laine

Metroen kører. Trods fødselsvanskeligheder har metroen fungeret uden større problemer i to måneder, og passagererne har ikke holdt sig væk.

Indvielsen fandt sted med dronning osv. lørdag d. 19. oktober, og denne dag og den næstfølgende gik med indvielsesarrangementer, prøveture og motionsløb. I skyggen af denne begivenhed kørte de sidste busser på de gamle buslinier 2, 5 og 9 og flere andre, og HURs nye flagskib - A-busserne - rullede ud på linie 2A og 5A.

Driften indtil nu
Metroen kørte i begyndelse for "halv kraft", dvs. hvert 12. minut på begge linier i myldretiden, men fra 19. november kunne kravet om mindst 6 minutter mellem togene fraviges ved forsinkelser, og fra 3. december har togene kørt hvert 9. minut. 16. december gav Jernbanetilsynet tilladelse til, at metroen kunne påbegynde normal drift. Fra 19. december udnyttedes dette delvist, og omkring primo januar bliver driften normal, altså tog hvert 6. minut på hver af grenene, og det halve interval på liniernes fællesstrækning.

De to første måneder har været uden større problemer. Eneste "sag" var under premierekørslen søndag d. 20. oktober, da et metrotog stoppede i sammenfletningen af de to grene. Dette førte til et 75 minutters driftsstop, og toget måtte evakueres efter ca. 20 minutter, da der efter et stykke tid opstod iltmangel i toget!

Passagertal
Passagertallene i metroen har ikke skuffet - i hvert fald ikke endnu. D. 13. november kunne man fejre passager nummer 1 million, og man vil have rundet 3 millioner inden årets udgang. Der var i begyndelsen ca. 49.000 daglige passagerer, hvilket er ca. 11.000 færre end ventet. Det lavere tal er blevet forklaret med, at metroen jo kørte på halv kraft, hvilket også en del af problemerne med busomlægningerne blev tilskrevet. Til sammenligning havde buslinie 2A ca. 40.000 og linie 5A ca. 52.000 passagerer dagligt efter cirka en måned. Samlet er der kommet ca. 16.000 flere passagerer i den kollektive trafik, skriver HUR i en pressemeddelelse d. 5. december.

Om lørdagen har metroen for øvrigt lige så mange passagerer som på de fire første dage i ugen, og fredag ligger også over, så det er en rigtig indkøbs- og udflugtsbane, København har fået sig! Fredag d. 13. december - af alle dage - blev topscoreren med 59.000 passagerer.

Busomlægningerne
Busnettets omlægning gik ikke helt uden gnidninger. Visse linier har fået ekstrakørsel, og særligt slemt er det på linie 350S. Denne linie blev skåret meget ned, da metroen nu kører på den centrale del af strækningen, men det blev hurtigt nødvendigt at supplere liniens nye køreplan med flere ture, så der nu igen er op mod 12 afgange i timen i myldretiden (som i årene 1995-99 og om sommeren i de seneste år).

Også linie 19 kunne ikke helt undværes på Amager. Midt i januar forlænges linien til Amagercentret, og den nedlægges alligevel ikke. Østerbro savnede forbindelsen til "øen".

Med den ekstra buskørsel kører der for øvrigt samlet set flere busser, end før metroen åbnede. Fordelingen er dog anderledes, og HUR har da også modtaget et pænt antal klager. Som tidligere omtalt på Myldretid, har HUR valgt "forsinkelsesstrategien", der betyder, at nedskæringerne sker med cirka et halvt års forsinkelse i 2003-04, mens metroen ibrugtages 2002-03.

Kilder: Pressemeddelelser fra Ørestadsselskabet 20.10., 12.11., 19.11., 29.11., 17.12. og 20.12.02; pressemeddelelser fra HUR 22.11. og 05.12.02

Se også:

Metroen godkendt til "begrænset drift" (17. okt. 02)
Rapport fra en metroøvelse (17. okt. 02)
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
23. december 2002

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Linje 21 runder 80 år (28. aug. 14)

Første A-buslinje bliver nedlagt (26. aug. 14)

Aarhus-letbanen vælger Ansaldo og Stadler (30. jun. 14)

Metrocityringen åbner ikke i 2018 (25. jun. 14)

60 busser erstatter Øresundstog (1. jun. 14)

Movias batteribusser har længere rækkevidde end ventet (18. maj 14)

Østbirk Turist går konkurs (18. maj 14)

Aftale om metro til Sydhavnen (14. maj 14)

City-Trafik og Nettbuss fusionerer (23. apr. 14)

Odense bybusser i genudbud (22. apr. 14)

Arriva overtager Skanderborg bybusser (11. apr. 14)

Nye ellokomotiver til dobbeltdækkerne (2. apr. 14)

Borgen lukker og slukker (29. mar. 14)

DSB køber 67 lejede dobbeltdækkervogne (21. mar. 14)

Måske ledbusser ved genudbud af 5A (14. mar. 14)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Video | Garagefakta | Busbasen | Vognlister | Links
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Postlister & nyhedsbreve | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/243
Copyright © 1999-2014 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.