⛐
Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.
Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜ 2001 ➜
Farvel til Volvo B10R i København
Af Thomas de Laine
Lørdag d. 21. april udskiftede Arriva cirka halvdelen af busserne på linie 14. De nye busser er 13,7 meter lange og er indkøbt i forbindelse med HTs 10. udbudsrunde, hvor Arriva genvandt linie 14 og 16. Linierne skal fra køreplansskiftet den 17. juni betjenes med nye 13,7 meter-busser, som Arriva køber hos Volvo. Busserne er magen til dem, der sidste år indsattes på linie 11 og 300S.Volvo har leveret nogle af busserne to måneder for tidligt, så halvdelen af turene på linie 14 køres allerede nu med nyt materiel. Til køreplansskiftet vil alle busserne på linie 14 være 13,7 meter-busser, og ved den lejlighed nedskæres linien med nogle ture i timen, da de nye busser jo har større kapacitet. Tilsvarende går det med linie 16, der dog ikke har fået nye busser endnu, og linie 10, der får dobbeltdækkere.
Udskiftningen til nye busser betød samtidig et farvel til de sidste Volvo B10R-busser i København. Linie 14 var indtil i lørdags betjent med i alt 7 stk., nemlig nr. 1271, 1285, 1286, 1287, 1288, 1289 og 1290. Bus 1271 er fra september 1980, mens de øvrige er fra foråret 1981. Det er altså 20 år gamle busser, der udskiftes. På sidste dag (?) med disse busser på linie 14, fredag d. 20. april, sås bus 1285, 1286, 1287 og 1289 i brug på linien.
Busserne er faktisk ikke forsvundet helt fra overfladen - endnu. For tiden kan de nemlig træffes på S-togsbuslinierne F1 og F2 mellem Ryparken og Vanløse. Her skal de nu ikke køre helt til S-togene vender tilbage i december. De kører i venten på brugte busser, Arriva får fra Sverige. Disse busser mangler en typegodkendelse, som der er problemer med.
Volvo B10R
HT fik leveret Volvo B10R 1979-81 i form af serien 1217-1290. B10R erstattede ved den lejlighed B59, som HT og forgængeren Københavns Sporveje fik et større antal af siden 1970.
Når denne type fik så lang levetid, hænger det sammen med, at busserne i 1992-94 gennemgik det såkaldte ReBUS-program. Det var en slags kosmetisk fornyelse af busserne, der indebar, at de fik HTs melongule farve, stofbetræk på sæderne, blåt folie med fedtpletter på vægge og skillevægge indvendigt, nyt gulv mm. På den tekniske side kan nævnes nyt ventilationsanlæg, katalysator og - for nogle bussers vedkommende - ny motor. Et større antal busser, der var født med dørpl. 2-2-0, fik som en del af renoveringen indbygget en ekstra dør bag bagakslen.
HTs B10R-busser fik oprindeligt dørplacering 2-2-0, altså to døre foran, to i midten og ingen bagi. Undtagelser var dog nr. 1255 og 1256, der begge fik bagdør bag bagakslen (dørpl. 2-2-1). Disse busser leveredes i 1980 som et forsøg på at indbygge bagdør i busser med hækmotor.
Alle de Volvo B10R-busser, der endnu var tilbage i 1992-94, blev renoveret. På dette tidspunkt var enkelte vogne allerede udgået (nr. 1270 og 1273-1280). De første B10R-busser - nr. 1217-1242 - blev kun sparerenoveret: de fik ikke indbygget ekstra bagdør. Det fik resten derimod. Bus 1255 var én af to prototyper for ReBUS-projektet (den anden var Volvo B10M nr. 1422).
I 1996 kasserede Bus Danmark alle de B10R-busser, der var tilbage med dørpl. 2-2-0. Enkelte kom dog i brug i Vejle og Fredericia. To år senere, i september/oktober 1998, forlangte HT, at flertallet af de resterende B10R-busser skulle ud. Sådan blev det. Herefter var der kun ca. 15 stykker tilbage. Yderligere et antal kasseredes i 2000, og nu forsvinder resten så.
HT droppede i begyndelsen af 1980'erne Volvo B10R til fordel for B10M - vist nok fordi, man bedre kunne have ekstra bagdøre i disse busser. Volvo B10R-busserne er dog leveret helt frem til 1983 til Aalborg, der mig bekendt først tog den sidste ud af drift i 2000. En enkelt efternøler kom i 1990 til Lollandsbanen. Den er for øvrigt for tiden til salg hos en brugtbusforhandler.
Kilder: HT-pressemeddelelse 20.04.01; Allan Chr. Nielsen (mundtligt); egne observationer 20.04.01