Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2001

Højbanen uden S-tog i syv måneder

Af Thomas de Laine

To midlertidige buslinier kommer i syv måneder til at erstatte alle tog mellem Vanløse og Ryparken på højbanen, der normalt betjenes af S-togslinierne F og M. Fra 23. april og til udgangen af november skal skinner, master og køreledninger udskiftes på strækningen. Desuden skal højbroen ved Nørrebro st. betonrenoveres. Broen er fra banens åbning som højbane i 1934.

De 20.000 daglige passagerer får to buslinier at vælge imellem. Den ene standser ved alle stationerne og kører hvert 10. minut mandag-fredag i dagtimerne og hvert 20. minut om aftenen og i weekenden. Den anden linie standser ikke ved Fuglebakken og Grøndal st. Den kører også hvert 10. minut i dagtimerne mandag-fredag. Aften og weekend kører den ikke.

I 1999 og 2000 har de rejsende på Frederikssundsbanen som bekendt også måttet tage bussen på en del af strækningen. På denne bane er passagertallet raslet ned. Når ringbanen åbner i 2005, forventes den ellers at få hele 100.000 daglige passagerer.

Ringbane-projektet
Arbejderne med udskiftning af spor mv. er en del af ringbane-projektet. Ringbanen skal køre fra Hellerup i nord ad den eksisterende bane til Grøndal st. og herfra via de nye stationer Flintholm, KB Hallen, Ålholm, Danshøj og Vigerslev til den nye Ny Ellebjerg st., hvor der bliver forbindelse til Køge Bugt-banen og Roskilde-Lufthavnen-banen. Samtidig nedlægges den eksisterende Ellebjerg st.

I maj 2003 forventes Hellerup-Flintholm at åbne. Samtidig vil metroen være nået til Vanløse. Den nye Flintholm st. forventes at få 60.000 daglige brugere, og den vil derved blive Danmarks tredjestørste (Nørreport er nummer ét, så kommer Hovedbanegården). På Flintholm st. mødes S-togsringbanen, metroen og Ballerup/Frederikssund-banen. Banen er 11,5 km lang, og opgraderingen koster 1,4 mia. kr. Den forventes helt åbnet i 2005.

S-togene på ringbanen skal køre hvert 5. minut. Materiellet vil blive 3.-generationstogene, der i dag er at finde på linie B/B+, suppleret med nye 4.-generationstog.

Kilde: Berlingske Tidende 22.03.01