Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜ 2022 ➜
Nordjyske brintbusser er sat til salg
Af Thomas de Laine
Den ene af de tre nordjyske brintbusser på John F. Kennedys Plads i Aalborg 21. juli 2021. Bussen kørte da for Keolis. Foto: Thomas de Laine.
Tre brintbusser har i 2½ år kunnet opleves i Aalborg-området som landets første af slagsen. Men nu lakker brintbusforsøget mod enden, og busserne skal ikke længere bruges. De er derfor i slutningen af september 2022 blevet udbudt til salg.
Brintbusserne kom i trafik i Aalborg-området fra foråret 2020. Den ene som bybus og de to andre på de mere forstadsbusagtige regionalruter 42 og 72. Busserne har været stillet til rådighed for operatørerne, som har skullet anvende dem i forsøgsperioden, mens selve busserne blev indkøbt af Region Nordjylland. Brintbusforsøget var en del af det store EU-projekt 3Emotion, der er en "forkortelse" for Environmentally-friendly Efficient Electric Motion, og som skulle demonstrere fordelene ved brintbusser. I dette projekt blev der i alt indsat 29 brintbusser i fem europæiske byer. Da brintbusser med tilhørende tankfaciliteter var og er noget dyrere end dieselbusser eller batteri-elbusser, er det nordjyske projekt også medfinansieret af EU.
Efter de første to års forsøg meddelte Region Nordjylland og Aalborg Kommune i juni 2022, at man ikke agtede at køre videre med brintbusserne efter forsøgsperiodens afslutning. For så vidt havde brintbusserne fungeret godt, men Region Nordjylland fandt, at elbusserne nu har overhalet dem:
"Driftsmæssigt er det simpelthen for dyrt at køre med brintbusser nu sammenlignet med de andre alternativer, der er på markedet," har Peder Key Kristiansen, socialdemokratisk formand for udvalget for regional udvikling, digitalisering og innovation i regionen, udtalt i forsommeren.
Begge de ovenfor nævnte kørselsopgaver skiftede operatør efter udbud i begyndelsen af august 2022: Keolis' ene brintbus på Aalborgs bybusser overgik med bybuskørslen til Tide Bus 7. august, mens Arrivas to brintbusser på rute 42/72 overgik til Keolis 1. august. I de nye kontrakter indgik, at brintbusserne skulle køre frem til forsøgets afslutning i april 2023. Brintbusforsøget var nemlig 3-årigt. Men begge de nye kontrakter var i øvrigt med meget udstrakt brug af batteri-elbusser.
Selvom der hele tiden kun har været tale om et forsøg på nogle få år, blev de tre brintbusser i sin tid købt - og ikke f.eks. bare leaset - af Region Nordjylland, og det er derfor også regionen, som nu har sat brintbusserne til salg. Mere præcist omfatter salget de tre Van Hool A330-brintbusser og ét brinttankningsanlæg. Alle tre busser sælges samlet, men tankningsanlægget sælges eventuelt separat fra busserne. Regionen har offentliggjort en EU-udbudsbekendtgørelse, hvor man beder om købstilbud på busser og tankningsanlæg. Det er også ret sandsynligt, køberen netop skal findes uden for Danmarks grænser.
Kilder: Udbudsbekendtgørelse fra Region Nordjylland afsendt 29.09.22; TV2Nord.dk 08.06.22