Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Kø på 5A

Kø på 5A

 Thomas Weidekamp (skrevet 2006-04-23 16:55)| Link 
Jeg sÃ¥ her i Fredags ikke mindre end tre 5a'er pÃ¥ Brønshøj Torv ind mod byen. Det undrer mig da jeg fornyligt læste i HUR's blad at alle A busser har en sÃ¥kaldt bus computer der hjælper med at afstanden til bussen foran kan holdes. Og pÃ¥ Brønshøj Torv er 5A næsten lige startet ude fra Husum, sÃ¥ det er ikke fordi de er blevet fanget i tæt trafik inde midt i byen. Ud over de tre 5A'er i række pÃ¥ Brønshøj Torv sÃ¥ jeg mellem, kørte 2 stk 350S og yderligere 2 stk 5A'er tæt parløb pÃ¥ stykket mellem Husum og Brønshøj. 
Bruges disse computer ikke?

 Sikandar Sahil (BusTrafikken) (skrevet 2006-04-23 17:01)| Link 
Jeg vil sige at jeg så 3, 5A'ere på Nørrebrogade i går, lørdag, med en 350S bag dem.

 Mugge (skrevet 2006-04-23 17:43)| Link 
Jo, de bruges sÃ¥ vidt jeg ved, men der skal ikke særligt meget til før at det klumper sig alligevel, som regel løsner det sig op igen, omkring Nørreport-RÃ¥dhuspladsen-Hovedbanen.  
 
Det er hvertfald den tildens jeg har set, og kender til.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-04-23 18:07)| Link 
Nu kan det også tænkes at Langebro var gået op..

 Preben Bødker Nielsen (skrevet 2006-04-23 19:04)| Link 
Abit-systemet, som kombination af GPS-navigator og buscomputer kaldes, bruges ikke. 
Systemet viser afstanden til nærmeste bus foran og bagved i minutter, pÃ¥ en skærm hos chaufføren. 
Hos entrepenøren vises samtlige busser pÃ¥ linien, med præcis position og plus/minustal i forhold til køreplan. 
Problemet er, at der ikke findes forholdsregler, som skal anvendes ved forsinkelser. 
Entrepenøren mÃ¥ ikke tage busser ud af rute eller foretage tomkørsel ad ruten, for at indhente forsinkelser. 
Chaufføren kan lade sig falde bagud, men det forsinker bare den forankørende yderligere, da man så mister muligheden for at hjælpe hinanden, ved at skiftes til at være forrest.

 MichaelS (skrevet 2006-04-23 22:28)| Link 
At 5A lige er startet fra Husum har jo intet at sige hvis de lander for sent, således at de skal køre igen med det samme - Abit-system eller ej, der er jo en fast tid fra endestationen - og er en eller flere busser forsinkede starter de jo også samtidigt fra Husum.

 Thomas Weidekamp (skrevet 2006-04-26 21:03)| Link 
Jeg troede at 5A ikke havde nogen fast køreplan, men et interval pÃ¥ ml 5 -7 min mellem hver bus. Og var det sÃ¥dan ville det jo ikke give nogen mening at 2-3 busser kører samtidig fra Husum. 
Men kunne en nem løsning ikke være følgende: 
Bus nr 2 i "køen" stopper kun hvis der skal nogen af. Og ikke som jeg ser det idag, hvor alle busser selv i kø pænt trækker ind til hvert stoppested for at samle op. 
Derved kan den overhale den første bus og skaber ikke forsinkelse for sig selv. Dette ville også gavne den mest forsinkede bus, da der ville være færre, måske ingen passagere ved næste stopsted.

 Thomas de Laine (skrevet 2006-04-26 21:06)| Link 
Der er normalt 3-4 minutter mellem busserne på linje 5A i dagtimerne mandag-fredag. Når busserne kører så tit, kan det være svært at holde en ensartet afstand mellem dem pga. bl.a. lyskurve, også selvom man prøver at bruge diverse teknikker, f.eks. overspringelse af stoppesteder, hvor ingen skal af (det skal der næsten hver gang).

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-04-26 21:53)| Link 
Selv dengang hvor linje 350S var den store, og 5'eren kun havde 7minutters drift så kørte de også tit lige i røven på hinanden..

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
26. april 2006

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/313
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.