Kø på 5A
Thomas Weidekamp (skrevet 2006-04-23 16:55) | | Link | Jeg så her i Fredags ikke mindre end tre 5a'er på Brønshøj Torv ind mod byen. Det undrer mig da jeg fornyligt læste i HUR's blad at alle A busser har en såkaldt bus computer der hjælper med at afstanden til bussen foran kan holdes. Og på Brønshøj Torv er 5A næsten lige startet ude fra Husum, så det er ikke fordi de er blevet fanget i tæt trafik inde midt i byen. Ud over de tre 5A'er i række på Brønshøj Torv så jeg mellem, kørte 2 stk 350S og yderligere 2 stk 5A'er tæt parløb på stykket mellem Husum og Brønshøj. Bruges disse computer ikke? |
Mugge (skrevet 2006-04-23 17:43) | | Link | Jo, de bruges så vidt jeg ved, men der skal ikke særligt meget til før at det klumper sig alligevel, som regel løsner det sig op igen, omkring Nørreport-Rådhuspladsen-Hovedbanen. Det er hvertfald den tildens jeg har set, og kender til. |
Preben Bødker Nielsen (skrevet 2006-04-23 19:04) | | Link | Abit-systemet, som kombination af GPS-navigator og buscomputer kaldes, bruges ikke. Systemet viser afstanden til nærmeste bus foran og bagved i minutter, pÃ¥ en skærm hos chaufføren. Hos entrepenøren vises samtlige busser pÃ¥ linien, med præcis position og plus/minustal i forhold til køreplan. Problemet er, at der ikke findes forholdsregler, som skal anvendes ved forsinkelser. Entrepenøren mÃ¥ ikke tage busser ud af rute eller foretage tomkørsel ad ruten, for at indhente forsinkelser. Chaufføren kan lade sig falde bagud, men det forsinker bare den forankørende yderligere, da man sÃ¥ mister muligheden for at hjælpe hinanden, ved at skiftes til at være forrest. |
MichaelS (skrevet 2006-04-23 22:28) | | Link | At 5A lige er startet fra Husum har jo intet at sige hvis de lander for sent, således at de skal køre igen med det samme - Abit-system eller ej, der er jo en fast tid fra endestationen - og er en eller flere busser forsinkede starter de jo også samtidigt fra Husum. |
Thomas Weidekamp (skrevet 2006-04-26 21:03) | | Link | Jeg troede at 5A ikke havde nogen fast køreplan, men et interval på ml 5 -7 min mellem hver bus. Og var det sådan ville det jo ikke give nogen mening at 2-3 busser kører samtidig fra Husum. Men kunne en nem løsning ikke være følgende: Bus nr 2 i "køen" stopper kun hvis der skal nogen af. Og ikke som jeg ser det idag, hvor alle busser selv i kø pænt trækker ind til hvert stoppested for at samle op. Derved kan den overhale den første bus og skaber ikke forsinkelse for sig selv. Dette ville også gavne den mest forsinkede bus, da der ville være færre, måske ingen passagere ved næste stopsted. |
Thomas de Laine (skrevet 2006-04-26 21:06) | | Link | Der er normalt 3-4 minutter mellem busserne på linje 5A i dagtimerne mandag-fredag. Når busserne kører så tit, kan det være svært at holde en ensartet afstand mellem dem pga. bl.a. lyskurve, også selvom man prøver at bruge diverse teknikker, f.eks. overspringelse af stoppesteder, hvor ingen skal af (det skal der næsten hver gang). |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-04-26 21:53) | | Link | Selv dengang hvor linje 350S var den store, og 5'eren kun havde 7minutters drift så kørte de også tit lige i røven på hinanden.. |
Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.
|