Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > busblad

busblad

 Jesper (skrevet 2005-03-24 21:38)| Link 
hej jeg har fået en ide om at vil lave DK`s første busblad man kan købe hos den lokale købmand(eks.) men vil i være med til at skabe det busblad? navnet bliver "Nyt Om Busser"

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-03-25 00:21)| Link 
Jeg syntes nu det fungere ganske glimrende med Busfronten's blad..

 Jesper (skrevet 2005-03-25 11:08)| Link 
jamen nu tænker jeg på dem der ikke er medlem af BusFronten

 Thomas de Laine (skrevet 2005-03-25 12:07)| Link 
Jeg tror desværre ikke, der er nok købere til sÃ¥dan et blad i Danmark. Det er heller ikke helt let at producere tilstrækkeligt med indhold til at fylde et regelmæssigt udgivet tidsskrift op. 
 
Bladet Busmagasinet, der udgives af Lastbil Magasinet ApS i Odense, er vist det eneste eksisterende blad, der ikke er medlemsblad for en forening (det var Nyt fra Busfronten ogsÃ¥ i 1984-86). Jeg har desværre ikke set det i løssalg nogen steder. 
 
I visse andre lande, f.eks. England, kan man til gengæld hive det ene bus- eller jernbanerelaterede blad efter det andet ned fra hylderne i en almindelig lidt større kiosk, f.eks. på stationen.

 Jesper (skrevet 2005-03-25 22:07)| Link 
derfor et dansk busblad i løssalg syens jeg selv er en god ide

 Jesper (skrevet 2005-03-27 17:24)| Link 
Jeg er igang med et prøve nr.

 René Thaulov (skrevet 2005-03-27 23:12)| Link 
Har du undersøgt hvor mange penge du skal bruge for at starte sÃ¥dan et blad op? 
Hvis du vil lave et blad, der skal kunne købes i enhver købmand, kiosk osv. skal du trykke 6500 blade - bare for at de fÃ¥r ét eksemplar hver. Hvis du vil nøjes med de bladforhandlere, der sælger specialmagasinerne skal du trykke 2500 blade for at de fÃ¥r ét eksemplar hver. 
Det at forhandlerne fÃ¥r ét eksemplar af bladet er ikke ensbetydende med at de sætter det frem til salg i butikken. Enhver bladforhandler vil vurdere om dit blad kan sælge, og mener han/hun ikke det ryger det retur med det samme. 
Jeg ved ikke om du har sat dig ind i hvordan bladsalget fungerer i Danmark, men det er sÃ¥dan at bladforhandlerne har fuld returret pÃ¥ usolgte blade. 
Du skal altsÃ¥ betale for trykning og distribution og fakturering af alle bladene. 
Du skal ogsÃ¥ betale for at fÃ¥ afhentet og krediteret de usolgte blade. De usolgte blade skal du enten opbevare eller have sendt til genbrug. 
Der er to forskellige selskaber der stÃ¥r for al bladdistribution i Danmark, sÃ¥ du er nødt til at benytte en af dem, hvis du vil have dit blad ud til bladforhandlerne. 
Din fortjeneste blade, som du evt. fÃ¥r solgt, skal altsÃ¥ dække trykning, distribution, returafhentning, fakturering og kreditering af HELE oplaget. 
Bladforhandleren skal naturligvis ogsÃ¥ have en fortjeneste for at sælge bladet. 
Hvis du vil lave et flot blad, der kan sælge - bare lidt - skal du nok hyre professionelle journalister, layoutfolk osv. 
Bladet sælger nok heller ikke sig selv hos forhandlerne, sÃ¥ noget markedsføring mÃ¥ du ogsÃ¥ betale for.  
Alt i alt skal du betale rigtigt mange penge - uden at du kan være sikker pÃ¥ at fÃ¥ dem hjem igen. 
Hvis du vil starte et busblad, sÃ¥ prøv med et abonnementsblad - sÃ¥ ved du hvor mange du skal trykke, og der er heller ingen forhandlere, der skal tjene pÃ¥ bladet. 
Med mindre det var dig, der havde jokeren til knap 36 mio. i sidste weekend, så glem det...

 Thomas de Laine (skrevet 2005-03-28 14:02)| Link 
Jeg tror, ligesom René, at det vil være overordentlig vanskeligt at fÃ¥ et busblad i løssalg til at løbe rundt. Et abonnementsbaseret blad vil jeg til gengæld ikke udlukke kan fungere. 
 
En af dine navnebrødre har faktisk engang udgivet sit eget blad "TRAFIKnyt" sammen med en kumpan (det er ikke det samme, som det nuværende TrafikNyt). Det kræver dog et stort arbejde at skabe indhold af en tilfredsstillende kvalitet og at hverve tilstrækkeligt med abonnenter. 
 
Personligt ville jeg nok snarere vælge at lave en hjemmeside (hvilket jeg jo så også har gjort...). Det er ret billigt at komme igang, og der stilles heller ikke de samme krav til en hjemmeside som et papirblad, man betaler for. Eksempelvis behøver man ikke faste udgivelsestidspunkter, og generelt skal man blot give folk følelsen af, at de ikke har spildt deres tid. Et papirblad skal også give folk følelsen af, at de ikke har spildt deres penge, og der skal alt andet lige mere til. En hjemmeside har også de fordele, at du meget hurtigt får respons fra dine læsere, og at den let markedsfører sig selv, fordi andre hjemmesider kan linke til den, og den kan blive fundet i søgemaskiner som f.eks. Google.

 Jesper (skrevet 2005-03-29 10:52)| Link 
ja et abonnementsblad er heller ikke dårligt ok det bliver et abonnementsblad

 Jesper (skrevet 2005-03-29 10:55)| Link 
Thomas en hjemmeside vil jeg meget gerne problemet er bare jeg ikke ved hvordan man "inretter" en hjemmesid

 Jesper (skrevet 2005-03-29 10:56)| Link 
"indretter"

 Thomas de Laine (skrevet 2005-03-29 13:57)| Link 
Emnet er noget uden for forummets omrÃ¥de, men jeg kan godt fortælle, hvor du kan finde noget om det. 
 
Hvis du med "indretter" simpelt hen mener, hvordan man laver en hjemmeside, sÃ¥ skal du have fat i en vejledning i HTML. Det kan du fÃ¥ gratis pÃ¥ nettet pÃ¥ f.eks. http://www.html.dk , eller du kan lÃ¥ne et hæfte eller en bog pÃ¥ biblioteket, hvor de stÃ¥r under nummer 19.639. Faktisk kan f.eks. Word ogsÃ¥ gemme som en webside (dvs. som HTML). 
 
NÃ¥r du sÃ¥ har lavet dine HTML-sider skal de pÃ¥ nettet. Der skal du have fat i nogen, der sælger plads til hjemmesider pÃ¥ nettet. Det koster ikke det store, medmindre det skal være ret avanceret, og det er faktisk det eneste, der behøver at koste noget. 
 
Hvis du har flere spørgsmål, så lad os tage dem pr. e-mail.

 Leif Jørgensen (skrevet 2005-03-30 17:24)| Link 
Hej Jesper m.fl. 
 
Ja jeg ved, dette er OT, men jeg tænkte det mÃ¥ske ogsÃ¥ har interesse for andre. Ellers mÃ¥ Thomas parkere det et mere passende sted. 
 
Hvis man ikke har videre forstand pÃ¥ html, er der et par alternativer: 
 
Den ene er en hjemmeside hos http://www.home.no , som trods sit norske tilhørsforhold ogsÃ¥ kan benyttes af danskere. Jeg har f.eks. min hjemmeside http://www.home.no/joergensen der. Fidusen er, at der er lagt et "panel" oven pÃ¥ html'en bestÃ¥ende i, at man kan udvælge og variere diverse elementer (overskrifter, tekster, links, billeder, smÃ¥ tabeller mv.) uden at skulle bekymre sig om, hvad dette eller hint nu hedder i html. Valgmuloghederne er begrænsede, men det er let at gÃ¥ til, og man kan supplere med html-sider, hvis der er behov for det. Man fÃ¥r 20 MB til rÃ¥dighed (mere kan købes), der ogsÃ¥ kan bruges til billeder, man skal vise frem i diverse fora. Der er dog ingen support, og systemet kan til tider være noget langsomt. Til gengæld er man dejligt fri for reklamer. 
 
OgsÃ¥ andre udbydere af gratis hjemmesider tilbyder skabeloner, men dem har jeg ingen erfaring med. 
 
Et andet alternativ er at blive skribent for en eksisterende side som f.eks. http://www.myldretid.dk eller min egen http://www.home.no/joergensen . Der er jo grænser for sÃ¥vel Thomas som min tid og viden, sÃ¥ aktiv hjælp er altid velkommen i hvert fald hos mig og givetvis ogsÃ¥ her hos Thomas. 
 
Med venlige hilsner 
Leif Jørgensen 
 
[Indlæg rettet 2005-03-31 18:01 af redaktøren.]

 Leif Jørgensen (skrevet 2005-03-30 17:30)| Link 
Og ovenfor ser man sÃ¥ et godt eksempel pÃ¥, hvordan man kan kludre med html! I mange fora skal der nemlig [url] og [/url] omkring links - men ikke her. Min hjemmeside har sÃ¥ledes retteligt adressen http://www.home.no/joergensen  
 
Med venlige hilsner 
Leif Jørgensen

 Thomas de Laine (skrevet 2005-03-31 18:05)| Link 
Jeg tror, Home.no er et forholdsvis godt sted. De danske leverandører af gratishjemmesider (de hed f.eks. Netby og Subnet) er lukket. 
 
Det eneste tilfælde, hvor man skal indsætte tegn og fakter i dette forum, er ved billeder. Der står neden under de felter, man skriver indlæggene i, hvordan det skal være.

 Jesper KD (skrevet 2005-04-10 00:14)| Link 
Hehehe. Det er sjovt at se gode, gamle TRAFIKnyt blive nævnt.  
Jeg skrev det 1985-89 sammen med en jævnaldrende kammerat. TRAFIKnyt beskæftigede sig med bustrafik samt - i modsætning til HUR Trafiks nuværende blad af samme navn - ogsÃ¥ tog-, fly- og færgetrafik. Det blev solgt i abonnement, og vi havde pÃ¥ intet tidspunkt mere end 60 abonnenter. Og det kan dÃ¥rligt betegnes som professionelt, hverken journalistisk eller opsætningsmæssigt. Men sjovt var det! 
Medlemmer af Busfronten kan lÃ¥ne bladet i Busfrontens bibliotek. 
Også jeg vil betegne det som halsløs gerning at begynde et blad til løssalg. At oprette en hjemmeside eller måske endnu bedre at skrive til en eksisterende vil være langt at foretrække. God fornøjelse!

 Allan Wester (skrevet 2005-04-10 10:28)| Link 
I fortsættelse heraf er jeg i forvejen bekymret for, hvor længe det gode blad Busbladet, som Lastbilmagasinet udgiver, kan holde skruen i vandet. Det fortjener det, men vi ser det inden for alt motoriseret skrift i Dk. Landet er for lille, desværre.

 Jakob L. N. Christensen (skrevet 2005-04-18 20:17)| Link 
Hej 
 
Ja selvom det er noget OT sÃ¥ vil jeg da lige nævne et websted for tumber som undertegnede, for pÃ¥ www.123hjemmeside.dk det er det hele skÃ¥ret ud i pap pÃ¥ dansk og det har jeg brugt da jeg ikke har en døjt forstand pÃ¥ computer desværre... 
 
Jakob 
www.123hjemmeside.dk/bussen

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
18. april 2005

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/101
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.