Myldretid

Menu

Nyheder

29 elektriske ledbusser til Aarhus

Af Thomas de Laine

Tegning af elektrisk Volvo 7900-ledbus
Elektrisk Volvo 7900-ledbus. Illustration: Volvo Busser.

Elbusserne er så småt ved at vinde indpas i den kollektive trafik, i hvert fald i byerne. Aarhus indsatte de første fire i august sidste år, og nu er der afgivet ordre på 29 elektriske ledbusser til byens A-buslinjer. Busserne skal hjælpe med at opfylde Aarhus Kommunes mål om fossilfri bybusdrift i 2027.

Leverandøren af de nye busser bliver Volvo, som jo egentlig har indstillet deres bussalgsaktivitet i Danmark, men inden det skete, havde man vundet den første elbusordre til Busselskabet Aarhus Sporveje på foreløbigt 4 elektriske busser, der nu kører på linje 13. De 29 ledbusser er den elektriske variant af en 18,6 meter lang Volvo 7900-ledbus. Med andre ord vil de ligne elbusserne fra linje 13 ganske meget.

Men hvor Aarhus' første elbusser lades op under opholdet ved linjens ene endestation (foruden i garagen), skal de nye ledbusser kun lades i garagen. De kan imidlertid ikke klare en hel dags kørsel på én opladning, og derfor vil de skulle hjem i garagen i løbet af dagen. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Midttrafik, at man har valgt denne løsning for at undgå opstilling af ladere på rigtig mange endestationer rundt om i byen, men at man dog overvejer, om ladningen i garagerne alligevel skal suppleres af enkelte ladere ved endestationerne. Det står derfor heller ikke helt klart, i hvilken grad de 29 nye busser bygges, så de kan hurtiglades i driften, eller om de eventuelle ekstra ladere kun er til nødladning.

Busserne forventes leveret fra omkring uge 7 næste år og fordeles efter planen med 18 på garage Syd og 11 på Vest. Der påregnes i 2022 anskaffet endnu 26 elbusser, heraf 18 ledbusser.

Kilde: Pressemeddelelse fra Midttrafik 03.02.20