Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2019

Risiko for kollaps spærrer dele af Aarhus rutebilstation

Af Thomas de Laine

Aarhus rutebilstation som ny
Aarhus rutebilstation som helt ny nær årsskiftet 1954/55. Parkeringskælderen findes under området til højre for rutebilstationsbygningen. Parkeringskælderen er i øvrigt delvist genbrug af tidligere beskyttelsesrum. Foto fra DSBs blad Vingehjulet nr. 8, januar 1955.

Onsdag morgen måtte pendlerne i Aarhus og omegn gnide øjnene en ekstra gang: I nattens mørke har det nemlig været nødvendigt at afspærre en del af Aarhus rutebilstation, fordi der er risiko for et kollaps!

Mere præcist er det området omkring rutebilstationens nordlige stoppestedsø ud mod Sønder AllĂ© og Fredensgade, der akut har måttet tages ud af brug. Denne del ligger på et betondæk med en parkeringskælder under, og det er betondækket, hvis tilstand nu vurderes som så usikker, at man ikke tør at have busser ovenpå det længere. Arealet ejes af Aarhus Kommune, hvis rådgiver Orbicon har lavet en risikovurdering af betondækket. Orbicons konklusion blev, at det hverken var forsvarligt at benytte området over eller under betondækket, fordi et kollaps ikke kan udelukkes. Tirsdag aften meddelte kommunen derfor Midttrafik, som lejer området, at denne del af rutebilstationen ikke kan bruges mere.

Rutebilstationen er åbnet i december 1954, og Myldretid har tidligere fortalt historien om Aarhus rutebilstation. I juli 2019 mistede stoppestedsøerne deres perrontag, fordi der var svagheder i de bærende stolper, som var de originale fra 1954, og her på afspærringsdagen fortæller TV2 Østjylland, at betondækket over parkeringskælderen ikke er blevet efterset af fagfolk siden 2010. Kommunen modtog flere henvendelser om, at der trængte vand ned gennem betondækket, og det var på denne baggrund, man hyrede Orbicon til at undersøge betondækket. Hvis det lyder som om, rutebilstationen savner omsorg, skyldes det nok, at man i længere tid har arbejdet på, hvor og hvordan Aarhus' kommende nye busterminal skal være. Men for nu er konsekvensen altså, at en stor del af den eksisterende rutebilstation ikke kan benyttes, og givet problemets art, må det nok forventes at være en længerevarende situation.

Midttrafik har som følge af afspærringen fået omplaceret buslinjerne som følger:

Kilder: Pressemeddelelse fra Midttrafik 30.10.19; TV2Ostjylland.dk 30.10.19; DR.dk 30.10.19