Myldretid

Menu

Nyheder

Elbuspremiere og skiftedag i Roskilde

Af Thomas de Laine

Elbus på Nordens Parkvej i Trekroner
Umove-elbus vogn 7405 som linje 201A på Nordens Parkvej i Trekroner ved Roskilde på første driftsdag søndag 14. april 2019. Foto: Thomas de Laine.

Roskilde sikrede sig i weekenden titlen som den første by i landet, hvor bybusserne er gået helt over til elektrisk drift. Fra søndag morgen 14. april, hvor Umove overtog kørslen efter udbud, er der dagligt op til 17 elbusser på gaden, og det er vel at mærke i almindelig drift og ikke som forsøg.

Skiftet fik en vis pressedækning, og Roskildes borgere kunne første gang stifte nærmere bekendtskab med elbusserne om lørdagen, hvor de blev præsenteret på Stændertorvet. Herfra var der mulighed for at køre med på gratis ture med to af busserne rundt om Byparken, hvor der undervejs blev fortalt lidt om elbusserne, som jo i øvrigt udmærker sig ved at være langt mere stille end de dieselbusser, de afløste. Elbusserne har allerede i nogle uger med lidt held kunnet ses på gaden i Roskilde i forbindelse med chaufførernes oplæring.

Elbusserne er af typen, der ikke oplades undervejs på ruten eller ved endestationerne, men kun hjemme i garagen. De er bygget af kinesiske Yutong, som udover elbusser også har produceret dieselbusser i en årrække, men Roskilde-busserne er de første Yutong-busser overhovedet i Danmark. I premiereweekenden observerede Myldretids udsendte ikke nogen problemer med elbusserne, men det bliver naturligvis spændende at følge, hvordan det går - ikke mindst fordi de næste kontrakter om fuld eldrift allerede er indgået. Det forhold, at de første elbuskontrakter for Movia kun har kostet ca. 2-10 pct. ekstra, antyder dog også, at teknologien er ved at være moden.

Elektrisk personalebil ved Roskilde st.
En af Umoves Renault Zoe R110-elbiler som personaletransportvogn ved Roskilde st. Foto: Thomas de Laine, 14. april 2019.

Umove har fået i alt 20 elbusser til de 17 vognløb, og der er bygget et nyt garageanlæg i det østlige Roskilde. Her lader busserne (alle 20 kan lades samtidig), når de ikke er i drift, og busser på de mest intensive linjer kan byttes ud med friske i løbet af dagen, hvilket er nødvendigt i begrænset omfang. I den første del af kontrakten har Umove mulighed for at løse eventuelle problemer ved at anvende dieselbusser, men selskabet får en bonus, hvis det kan undgås. Der er pt. heller ikke stationeret nogen dieselbusser i Roskilde garage. Herudover kan det konstateres, at også personaletransportbilerne er elektriske.

Farvel til Arriva i Roskilde

Skiftedagen indebar også et farvel til Arriva som det dominerende busselskab i byen over de sidste 20 år. Da Arriva i foråret 1999 købte det gamle HT-busselskab Bus Danmark, fulgte kontrakterne om både Roskildes bybusser, den store linje 123 og en mængde mindre landruter og lignende med - kontrakter, som Bus Danmark havde vundet fra Linjebus i 1996 og 1998, og som før licitationerne begyndte i 1990 havde været kørt af flere mindre entreprenører såvel som HT selv. Arrivas garageanlæg på Navervej i Roskilde var oprindeligt bygget til et af disse gamle private selskaber, nemlig Roskilde Omnibusselskab, og i hele Arrivas levetid har det huset flere gange det antal busser, omnibusselskabet i sin tid havde bygget det til.

I Arriva-årene har kørslen flere gange været i udbud, og indtil Movias 16. udbud lykkedes det generelt Arriva at genvinde kørslen. En undtagelse herfra var 2004, hvor Wulff Bus vandt en stor del af kørslen, herunder bybuslinjerne, men der gik kun omkring tre måneder, før Wulff Bus var opkøbt, og der igen stod Arriva på busserne. De fleste af de busser, Wulff Bus i 2004 havde købt til denne kontrakt, var i trafik hos Arriva i Roskilde helt frem til april 2019.

Nu har Arriva afleveret bybusserne og de andre lokale linjer i Roskilde Kommune til Umoves elbusser. Linje 123, 216 og 220 løb Nobina med, og den resterende kørsel fik Lokalbus. Garagen på Navervej er nu lukket, og de efterhånden aldrende overtallige busser er i hold kørt til oplagring i Jylland. Et antal Volvo-laventrébusser fra 2009 fordeles dog til andre garager i Movias område til afløsning for forskellige ældre kontraktbusser. Arrivas busser vil dog fortsat kunne træffes i Roskilde - dels på linje 600S og 240, som Arriva i henholdsvis Slangerup og Ringsted kører, dels i sporadisk omfang i form af ekstravogne på skoledage.

Volvo B12BLE/Aabenraa i Taastrup
På sidste driftsdag hos Arriva i Roskilde var flere af de gamle Wulff-B12BLE'er på gaden, herunder bus 1268, som her ses på linje 123 ved Taastrup st. Foto: Thomas de Laine, lørdag 13. april 2019.

Farvel til den sidste serie danskbyggede busser

Blandt de nu udrangerede Arriva-busser var 16 Volvo B12BLE-laventrébusser fra 2004. Det var disse busser, Wulff Bus anskaffede, dengang man vandt Roskildes bybusser fra Arriva. Bestillingen omfattede faktisk 26 busser, men 4 vogne blev afbestilt inden leveringen, og 6 andre vogne er udgået før 2019 i forskellige anledninger. Busserne blev bygget på landets dengang sidste aktive busfabrik, nemlig Volvos fabrik i Aabenraa, som Volvo på dette tidspunkt allerede havde besluttet at lukke. Busserne var ikke klar til Wulffs overtagelse af driften i maj måned, og de sidste af dem kom så sent, nemlig i begyndelsen af oktober 2004, at Arriva havde nået at overtage Wulff Bus i mellemtiden.

Wulff-serien af B12BLE-busser var også de sidste busser, Aabenraa Karrossserifabrik byggede, inden fabrikken lukkede i efteråret 2004, og dermed også de foreløbigt sidste busser, der blev bygget i Danmark. Interessant nok erstattes de sidste danskbyggede busser af landets første Yutong-elbusser. Ifølge en i øvrigt udmærket artikel på Kollektivtrafik.dk kan Yutong bygge op til omkring 400 busser om dagen. Det er lidt mere, end hvad de to store danske fabrikker i Aabenraa og Silkeborg tilsammen kunne præstere på et godt år! I 2018 skal Yutong have leveret ca. 80.000 busser.

Farvel til Volvo B10BLE i ordinær Movia-drift

Weekenden betød også farvel til det sidste eksemplar i ordinær drift af en i Hovedstadsområdet tidligere meget udbredt race, nemlig Volvo B10BLE med 2000NL-karrosseriet, der blev indsat i flere serier i årene 1997-2002. Med andre karrosserivarianter og -producenter har Volvo B10BLE desuden kørt i Hovedstadsområdet siden 1993.

Arriva 1472 i Hedehusene
Arriva 1472 ankommer til Hedehusene st. fredag 12. april 2019 på sin absolut sidste tur mod Roskilde. Foto: Thomas de Laine.

B10BLE-busser med 2000NL-karrosseriet udgjorde en overgang i begyndelsen af 00'erne omkring en tredjedel af vognparken i Hovedstadsområdet, og det var en sejlivet model, der også tålte perioder med lavvande på vedligeholdelseskontoen. I takt med kontraktudløb og bussernes stigende alder er de dog gradvist blevet erstattet af nyere busser, men den sidste af slagsen, der kørte ordinære afgange og ikke blot ekstrature på skoledage eller lignende, nåede at runde sin 17 års fødselsdag.

Den sidste B10BLE i ordinær Movia-drift var Arrivas bus 1472, som er en 13,7 m-bus oprindeligt leveret til Ballerup garage linje 400S samt regionale natbuslinjer tilbage i foråret 2002. Bussen blev anvendt til det oprindelige formål i sine første seks og et halvt år, hvorefter denne kørsel var tabt til Nobina. Bussen forblev dog i brug af Arriva, bl.a. i Malmø, indtil den omkring 2010 blev indsat i Roskilde, hvor den især har kørt mellem Roskilde st. og uddannelsesstederne omkring Musicon og på linje 123 i myldretiderne. De sidste driftsdage kørte den også netop på linje 202A om morgenen og 123 om eftermiddagen. Fredag eftermiddag 12. april kørte bussen en tur fra Glostrup til Roskilde, retur til Glostrup og endelig den absolut sidste afgang til Roskilde. Dagen efter blev bussen kørt til opmagasinering i Stilling.

I skrivende stund kan Volvo B10BLE stadig opleves som ekstravogne på skoledage i Nordsjælland, hvor Umove har to styk 12 m-busser fra 2000 (bus 8735 og 8750), men deres dage er allerede talte.