Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Første havnebus leveret

Af Thomas de Laine

Ultimo maj ankom den første af de to "havnebusser", som HT inden for få måneder vil sætte i fast sejlads i Københavns Havn.

Westers Mekaniska i Jordfall ved Göteborg, der er et familiefirma, har siden efteråret bygget de to både, hvoraf den anden endnu mangler at blive leveret. De to både har hver plads til 63 passagerer og fire cykler. I alt koster bådene ca. 10 mill. kr. De er (naturligvis) i HTs gule farve samt meget passende marineblå.

Endnu går der dog et par måneder, før Havnebussen er i gang. Der mangler godkendelser fra Søfartsstyrelsen, og besætningen skal være klar, fortæller HTs leder af projektet Lene Jensby. Den daglige drift skal forestås af Arriva Danmark, der i forvejen er HT-entreprenør med en markedsandel på næsten 50 pct. Kontrakten med Arriva er indgået for 5 år.

Havnebussens rute udgår fra Nordre Toldbod, og herfra sejles til stoppestedet Holmen Nord. Næste stoppested bliver Holmen Syd, og så går turen tilbage til Sjællandssiden, hvor der er stoppested ved Nyhavn. Derefter standses ved Knippelsbro og endelig ved Det kongelige Bibliotek (ifølge et kort ved Frederiksholms Kanal). Der bliver 20-minuttersdrift på ruten.

De seks stoppesteder er designet af Knud Holscher Industriel Design og bygget af Skanska. De koster otte mill. kr. og vil være klar omkring udgangen af juni måned.

Billetprisen bliver 24 kr., men de sædvanlige klippe- og periodekort kan dog også bruges. Eftersom Havnebussen kun sejler i takstzone 1, kan man klare sig med et enkelt klip på et blåt klippekort (2 zoner). Det er en ret pæn besparelse i forhold til en billet!

Når nu Havnebussen er placeret forholdsvis usynligt nede i Havnen langt væk fra gaden og alle de (andre) busser og også har en ret pebret billetpris, så kunne man frygte, at den ikke ligefrem blev en passagermæssig succes.

"Vi forventer, at det her projekt bliver en stor succes og forbedrer infrastrukturen, men det bliver ikke en overskudsforretning - i hvert fald ikke i første omgang," fastslår Lene Jensby. "Der skal nærmest være fuldt hus på samtlige afgange, for at det giver overskud." Der skal da også gives et statstilskud på to mill. kr. årligt, og HT forventer et mindre driftsunderskud. Det bliver så op til københavnerne at afgøre, om Havnebussen bliver en flyder eller en synker...

Kilde: JP-København 31.05.00

Se også:

Havnebussen indviet (16. aug. 00)
HTs Havnebus-hjemmeside med sejlplan og information om projektet mm.
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
29. juni 2000

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/95
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.