Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2000

Første havnebus leveret

Af Thomas de Laine

Ultimo maj ankom den første af de to "havnebusser", som HT inden for få måneder vil sætte i fast sejlads i Københavns Havn.

Westers Mekaniska i Jordfall ved Göteborg, der er et familiefirma, har siden efteråret bygget de to både, hvoraf den anden endnu mangler at blive leveret. De to både har hver plads til 63 passagerer og fire cykler. I alt koster bådene ca. 10 mill. kr. De er (naturligvis) i HTs gule farve samt meget passende marineblå.

Endnu går der dog et par måneder, før Havnebussen er i gang. Der mangler godkendelser fra Søfartsstyrelsen, og besætningen skal være klar, fortæller HTs leder af projektet Lene Jensby. Den daglige drift skal forestås af Arriva Danmark, der i forvejen er HT-entreprenør med en markedsandel på næsten 50 pct. Kontrakten med Arriva er indgået for 5 år.

Havnebussens rute udgår fra Nordre Toldbod, og herfra sejles til stoppestedet Holmen Nord. Næste stoppested bliver Holmen Syd, og så går turen tilbage til Sjællandssiden, hvor der er stoppested ved Nyhavn. Derefter standses ved Knippelsbro og endelig ved Det kongelige Bibliotek (ifølge et kort ved Frederiksholms Kanal). Der bliver 20-minuttersdrift på ruten.

De seks stoppesteder er designet af Knud Holscher Industriel Design og bygget af Skanska. De koster otte mill. kr. og vil være klar omkring udgangen af juni måned.

Billetprisen bliver 24 kr., men de sædvanlige klippe- og periodekort kan dog også bruges. Eftersom Havnebussen kun sejler i takstzone 1, kan man klare sig med et enkelt klip på et blåt klippekort (2 zoner). Det er en ret pæn besparelse i forhold til en billet!

Når nu Havnebussen er placeret forholdsvis usynligt nede i Havnen langt væk fra gaden og alle de (andre) busser og også har en ret pebret billetpris, så kunne man frygte, at den ikke ligefrem blev en passagermæssig succes.

"Vi forventer, at det her projekt bliver en stor succes og forbedrer infrastrukturen, men det bliver ikke en overskudsforretning - i hvert fald ikke i første omgang," fastslår Lene Jensby. "Der skal nærmest være fuldt hus på samtlige afgange, for at det giver overskud." Der skal da også gives et statstilskud på to mill. kr. årligt, og HT forventer et mindre driftsunderskud. Det bliver så op til københavnerne at afgøre, om Havnebussen bliver en flyder eller en synker...

Kilde: JP-København 31.05.00