Myldretid

Menu

Nyheder

Elektriske VDL-ledbusser til linje 2A

Af Thomas de Laine

Elektrisk VDL Citea-ledbus i Amsterdam
Hollandske Connexxion har en mængde VDL Citea SLFA-180 Electric-ledbusser. Her er det vogn 9794, leveret 2017, i det sydlige Amsterdam 2. juni 2018. Foto: Thomas de Laine.

Sløret er nu blevet løftet for, hvilket materiel Arriva indsætter, når selskabet til december næste år går ind i en ny kontraktperiode på københavnske linje 2A. Ved den lejlighed skifter linjen dels til elektrisk drift, dels til ledbusser.

Der bliver tale om en elektrisk ledbusvariant af VDL Citea-modellen, der allerede kendes i 12 m- og 13,7 m-dieselbusudgave, f.eks. på linje 250S. Arriva anskaffer 21 styk VDL Citea SLFA-180 Electric, hvilket svarer til de 18 driftsbusser, som linje 2A til den tid vil have, plus 3 reservebusser.

Linje 2A omlægges i forbindelse med metrocityringens åbning, så linjen fra Christianshavn kører til Refshaleøen ad den nuværende linje 9A-rute i stedet for at køre gennem Sundbyøster til Kastrup st. Mellem Tingbjerg og Christianshavn vil linjeføringen være uændret. Både i Tingbjerg og på Refshaleøen skal der etableres Siemens-ladestationer, hvor busserne oplades via en pantograf.

De elektriske VDL Citea-ledbusser kører bl.a. flere steder i Holland, men også i f.eks. Köln. Der er både busser i det almindelige Citea-design, som den på billedet, og busser i et mere afrundet BRT-design.