Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

City-Trafik og Nettbuss fusionerer

Af Thomas de Laine

City-Trafik-bus i Kokkedal
Én af City-Trafiks busser runder Kokkedal station på linje 500S. Foto: Thomas de Laine, april 2011.

City-Trafik og Nettbuss Danmark meddeler, at de to busselskaber forventer at fusionere 1. juli 2014, således at moderselskaberne Keolis og Nettbuss laver et joint venture. Begge vil altså være medejere af det nye selskab, idet Keolis vil have 75 pct. og Nettbuss 25 pct. Fusionen omfatter kun de danske aktiviteter - begge selskaber fortsætter ufortrødent hver for sig i de andre lande, herunder i Sverige, som de begge dækker.

I et opslag hos City-Trafik fra i dag hedder det, at de to busselskaber arbejder på en sammenlægning for at styrke deres konkurrenceevne. Det samlede busselskab vil blive landets næststørste med cirka 1.500 medarbejdere, 450 busser og en markedsandel på 13 pct.

Navnet bliver Keolis, der som bekendt er City-Trafiks franske ejeres navn. Hermed indføres dette navn altså langt om længe i Danmark. Administrerende direktør bliver også Michael Brandt-Nielsen fra City-Trafik, mens Nettbuss' ditto Peter Lanng Nielsen bliver viceadministrerende direktør.

City-Trafik blev dannet i efteråret 1989 af flertallet af de daværende private rutebilejere i Hovedstadsområdet, hvoraf nogle dog gennem årene faldt fra. Det nye selskab var en reaktion på, at HT som landets første trafikselskab sendte kørsel i licitation, og City-Trafik vandt sin første kørsel i denne forbindelse med overtagelse 1. april 1990. Fra 1999 fik selskabet delvist franske ejere, som i 2007 udkøbte de danske ejere. Keolis har de franske statsbaner som hovedaktionær og arbejder i 15 lande.

Nettbuss er de norske statsbaners busselskab, som indtil 2000 hed NSB Biltrafikk. Selskabet kom til Danmark med købet af Partner Bus i Hornsherred i 2005. Siden har Nettbuss gennem opkøb og licitationer fået en del anden kørsel, herunder den store linje 5A i København. Nettbuss kører i dag i Norge, Danmark og Sverige.

Kilde: Pressemeddelelse fra Nettbuss og City-Trafik 23.04.14; opslag i City-Trafik 23.04.14


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
23. april 2014

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Ny bog: DSB rutebiler - fra Statsbanerne til Combus (19. jul. 17)

Movia 16. udbud i gang (17. jul. 17)

Måske elektriske ledbusser på linje 2A (12. jun. 17)

Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/860
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.