Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2013

Pihl & Søn-konkurs påvirker Nørreport og kontrolcenter

Af Thomas de Laine

Det store entreprenørfirma E. Pihl & Søn A/S har som bekendt i dag indgivet konkursbegæring. Konkursen berører både ombygningen af Nørreport station og det nye "trafiktårn" ved Dybbølsbro, hvorfra togdriften fra 2015 skulle styres.

Ombygningen af Nørreport er i fuld gang. Således lukkede fjerntogsperronen 10. august, hvorefter fjerntogene ikke standser på stationen de næste otte måneder. Stationen er landets mest benyttede og betjenes både af fjerntog, S-tog og metro. Med andre ord er det et projekt, der berører rigtig mange mennesker.

Pihl & Søn var entreprenør på "Ny Nørreport" i et konsortium sammen med Per Aarsleff A/S og Aarsleff Rail A/S. Banedanmark har i dag udtalt til dagspressen, at man har en forventning om, at samarbejdspartneren vil videreføre ombygningen. Selvom sagen endnu ikke er afklaret, forventer Banedanmark således ikke, at konkursen vil medføre nogen væsentlige forsinkelser.

Anderledes står det formentlig til med byggeriet af det nye "trafiktårn" ved Dybbølsbro. Tårnet skal rumme såvel Banedanmarks kontrolcenter for fjerntogene i Østdanmark, Drifts- og Informationscenter S-tog (DIC-S) og Vejdirektoratets TrafikInformationsCenter (T.I.C.). Byggeriet begyndte tidligere på året, men her var Pihl & Søn ene om at være entreprenør. Det er selvsagt langt fra fuldført, og man kan tænke, at det måske kan blive nødvendigt på ny at sende byggeopgaven i udbud. Det var ellers planen, at bygningen skulle være færdig, så de første medarbejdere kunne tage den i brug i 2015.

Kilder: Dr.dk 26.08.13; Politiken.dk 26.08.13 m.fl.