Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Pihl & Søn-konkurs påvirker Nørreport og kontrolcenter

Af Thomas de Laine

Det store entreprenørfirma E. Pihl & Søn A/S har som bekendt i dag indgivet konkursbegæring. Konkursen berører både ombygningen af Nørreport station og det nye "trafiktårn" ved Dybbølsbro, hvorfra togdriften fra 2015 skulle styres.

Ombygningen af Nørreport er i fuld gang. Således lukkede fjerntogsperronen 10. august, hvorefter fjerntogene ikke standser på stationen de næste otte måneder. Stationen er landets mest benyttede og betjenes både af fjerntog, S-tog og metro. Med andre ord er det et projekt, der berører rigtig mange mennesker.

Pihl & Søn var entreprenør på "Ny Nørreport" i et konsortium sammen med Per Aarsleff A/S og Aarsleff Rail A/S. Banedanmark har i dag udtalt til dagspressen, at man har en forventning om, at samarbejdspartneren vil videreføre ombygningen. Selvom sagen endnu ikke er afklaret, forventer Banedanmark således ikke, at konkursen vil medføre nogen væsentlige forsinkelser.

Anderledes står det formentlig til med byggeriet af det nye "trafiktårn" ved Dybbølsbro. Tårnet skal rumme såvel Banedanmarks kontrolcenter for fjerntogene i Østdanmark, Drifts- og Informationscenter S-tog (DIC-S) og Vejdirektoratets TrafikInformationsCenter (T.I.C.). Byggeriet begyndte tidligere på året, men her var Pihl & Søn ene om at være entreprenør. Det er selvsagt langt fra fuldført, og man kan tænke, at det måske kan blive nødvendigt på ny at sende byggeopgaven i udbud. Det var ellers planen, at bygningen skulle være færdig, så de første medarbejdere kunne tage den i brug i 2015.

Kilder: Dr.dk 26.08.13; Politiken.dk 26.08.13 m.fl.


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
26. august 2013

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/840
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.