Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2012

Ikke mere DSB i dag

Af Thomas de Laine

DSB i dag 12. december 2000
Sådan så forsiden på DSB i dag ud 12. december 2000, da DSB havde afgivet ordren på de famøse IC4-tog. På de tegninger af toget, som dengang blev offentliggjort, var IC4 rødt, som det ses her.

Avisen DSB i dag udkom i går for sidste gang. DSB i dag har gennem 15 år været en trykt medarbejderavis for DSBs ansatte, men har også været god at orientere sig i for DSB-interesserede uden for jernbaneselskabets mure. Bl.a. har avisen været tilgængelig som pdf-fil på DSBs hjemmeside.

DSB i dag så dagens lys 18. november 1997. Det var kort efter, at den gamle etat var blevet splittet op i det, vi endnu kender som DSB, og så Banestyrelsen, DSB Gods, DSB Rederi og DSB busser mv. Bortset fra DSB selv er disse navne for længst forsvundet. Over de seneste 15 år er det blevet til i alt 657 ordinære udgaver af avisen samt et antal særudgaver. Før november 1997 udkom en medarbejderavis under navnet "Perron P". Da man valgte at ændre navnet til "DSB i dag", var det i konkurrence med navne som "NyheDSBladet" og "Ugeskrift for sveller".

Afløseren for DSB i dag er primært nyheder på DSBs intranet abc.dsb og interne nyhedsbreve. Nyhederne er ganske enkelt for langsomme på tryk i forhold til inter- og intranet.

Fra november vil der til gengæld en gang i kvartalet udkomme et nyt, trykt medarbejdermagasin, der ifølge DSB i dag vil gå bag om nyhederne og dybere ned i DSB. Der vil være bedre plads til længere tekster og større fotos og illustrationer. Magasinet vil "fortælle om alt fra arbejdet med rettidighed til portrætter af særlige personer i og udenfor DSB. Magasinet vil fortsat have fokus på arbejdet i forskellige dele af DSB, men vil samtidig fortælle om andre virksomheders erfaringer med alt fra åbne kontorlandskaber til ny strategi," hedder det.

Kilde: DSB i dag 10.12.12