Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2012

Birkerød-bus til Sporvejsmuseet

Af Thomas de Laine

Birkerød Bus Compagni vogn 43
Birkerød Bus Compagni vogn 43 som linje 332 ved Stenløse st. en gang mellem april 1992 og marts 1994. Foto: Dennis Holm Petersen.

Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm har netop overtaget to styk Leyland-DAB serie 7-bybusser fra Fjord-bus. Busserne havde numrene 7418 og 7426 hos Fjord-bus og stammer begge fra Birkerød Bus Compagni, der var HT-entreprenør i bl.a. Birkerød- og Farum-området indtil 1994, og som i øvrigt har samme ejer og direktør som Fjord-bus. I Birkerød havde de to busser numrene 43 og 52. Den førstnævnte bus skal bevares, mens den anden skal levere reservedele.

Birkerød Bus Compagni anskaffede i årene 1983-89 i alt 19 DAB serie 7-bybusser. De tre sidst leverede fik DAF-motor, som DAB på dette tidspunkt var ved at gå over til, mens alle de øvrige havde Leyland-motorer.

De fem første vogne, heriblandt den bevarede, leveredes med Leylands Hydracyclic-automatgear. Den blev, ligesom f.eks. Scanias "egen" automatgearkasse fra 1980'erne, en begrænset succes, og hele serien ombyggedes allerede i 1985 med ZF-gear. Forinden havde man haft en serie 7-bybus fra Køge på besøg, da man ville afprøve Voith-automatgear, som Thorkils Rutebiler i Køge (og HT) svor til. Valget faldt dog på ZF, som alle de efterfølgende serie 7'ere til Birkerød Bus Compagni fik. I øvrigt var det ikke kun i Birkerød, man fik udskiftet Leyland Hydracyclic-gear med ZF-gear. Det samme fik A.P. Hansen i Roskilde gjort med en serie 7 i rutebiludgave leveret i 1983.

Vogn 43 leveredes til Birkerød Bus Compagni i 1984 og kørte uafbrudt og i buscompagniets egen bemaling helt til ophøret af HT-kontraktkørslen i 1994. Faktisk var det netop denne bus, der gennemførte den definitivt sidste tur, der fandt sted natten til 1. april, og hvor det meste af medarbejderskaren deltog. Umiddelbart efter fortsatte den med skolebuskørsel i Farum, men den blev - sammen med vogn 52 - snart overført til Fjord-bus og omlakeret i HT-gul med nyt 7400-nummer. Da Fjord-bus genvandt sin kontraktkørsel i 1996, blev bussen renoveret og fik bl.a. DAF-motor og andre sæder. Det er således ikke en helt original bus, der nu er overgået til bevaring. Bussen udrangeredes først fra Fjord-bus i 2011.

Vogn 52, som altså ikke bevares, er lidt nyere og har en lignende historie. Om den skal blot bemærkes, at bussen de sidste år i Birkerød-regi var ombygget til gasbus. Den blev dog "normaliseret".