Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2012

Aarhus-letbanen i udbud

Af Thomas de Laine

Moderne sporvogn i Braunschweig
Aarhus bliver den første danske by med moderne sporvogne. Sådan ser det ud syd for grænsen, nærmere bestemt i Braunschweig. Foto juni 2008: Thomas de Laine.

Anlægget af Aarhus-letbanen er nu sendt i udbud. Opgaven omfatter etableringen af infrastrukturen, altså bl.a. skinner, elektrificering og bygningen af kontrol- og vedligeholdelsescentret, samt levering af rullende materiel og vedligeholdelsen af vognene i de første år.

Transportaftalen fra juni betyder, at man nu forventer at få elektrificeret Grenaa- og Odderbanen, hvorfor de hidtidige planer om at have letbanevogne, der både kan køre på elektricitet og diesel, er droppet. I stedet skal der elektrificeres på hele nettet og udelukkende anskaffes elektrisk materiel.

Der skal således anlægges 14 km ny, elektrifisk skinnestrækning i og omkring Aarhus, mens 70 km på Grenaabanen og 30 km på Odderbanen skal elektrificeres og på forskellige måder justeres. Anlægsarbejderne forventes påbegyndt i februar 2014 og afsluttet i december 2016.

I et memo fra letbanesekretariatet er letbanenettet opdelt i seks linjer nummereret 1-6. Linjerne 1-4 er kun strækningerne i og omkring Aarhus samt til Hornslet i nord og Odder i syd. Linjerne 5 og 6 kører fra Tranbjerg over bl.a. Østbanetorvet til Hornslet og Grenaa. På linjerne 1-4 kan man nøjes med materiel, der kan køre 80 km/t, mens der på linjerne 5 og 6 skal bruges materiel med tophastigheden 100 km/t. Opdelingen hænger bl.a. sammen med, at Odderbanen højst kan trafikeres med 70 km/t, mens der er mulighed for at køre 100 km/t på Grenaabanen.

Derfor arbejdes der med to forskellige muligheder med tilknyttede optioner, når det gælder det rullende materiel:

Der kan komme flere optioner på bordet under forhandlingerne, oplyser udbudsbekendtgørelsen, herunder sandsynligvis "trådløs" kørsel på strækningen over havnen i Aarhus, hvor vogntogene formentlig da skal være selvforsynende med energi.

Kontrakten indeholder også vedligeholdelse af letbanevognene de første 6 år med en option på yderligere 3 år. Herudover kan kontrakten ikke forlænges.

Det hele er samlet i én kontrakt, som er sendt i udbud som udbud efter forhandling under Forsyningsvirksomhedsdirektivet. Udbudsbekendtgørelsen blev offentliggjort 10. juli, og fristen for at ansøge om prækvalifikation er 24. september 2012. Højst fire tilbudsgivere vil blive prækvalificeret.

Kilder: Udbudsbekendtgørelse 10.07.12; memo dateret 06.07.12