Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Aarhus-letbanen i udbud

Af Thomas de Laine

Moderne sporvogn i Braunschweig
Aarhus bliver den første danske by med moderne sporvogne. Sådan ser det ud syd for grænsen, nærmere bestemt i Braunschweig. Foto juni 2008: Thomas de Laine.

Anlægget af Aarhus-letbanen er nu sendt i udbud. Opgaven omfatter etableringen af infrastrukturen, altså bl.a. skinner, elektrificering og bygningen af kontrol- og vedligeholdelsescentret, samt levering af rullende materiel og vedligeholdelsen af vognene i de første år.

Transportaftalen fra juni betyder, at man nu forventer at få elektrificeret Grenaa- og Odderbanen, hvorfor de hidtidige planer om at have letbanevogne, der både kan køre på elektricitet og diesel, er droppet. I stedet skal der elektrificeres på hele nettet og udelukkende anskaffes elektrisk materiel.

Der skal således anlægges 14 km ny, elektrifisk skinnestrækning i og omkring Aarhus, mens 70 km på Grenaabanen og 30 km på Odderbanen skal elektrificeres og på forskellige måder justeres. Anlægsarbejderne forventes påbegyndt i februar 2014 og afsluttet i december 2016.

I et memo fra letbanesekretariatet er letbanenettet opdelt i seks linjer nummereret 1-6. Linjerne 1-4 er kun strækningerne i og omkring Aarhus samt til Hornslet i nord og Odder i syd. Linjerne 5 og 6 kører fra Tranbjerg over bl.a. Østbanetorvet til Hornslet og Grenaa. På linjerne 1-4 kan man nøjes med materiel, der kan køre 80 km/t, mens der på linjerne 5 og 6 skal bruges materiel med tophastigheden 100 km/t. Opdelingen hænger bl.a. sammen med, at Odderbanen højst kan trafikeres med 70 km/t, mens der er mulighed for at køre 100 km/t på Grenaabanen.

Derfor arbejdes der med to forskellige muligheder med tilknyttede optioner, når det gælder det rullende materiel:

  • Levering af 15 stk. elektriske vogntog til linjerne kaldet 1-4 med en tophastighed på 80 km/t og 8 vogntog til linjerne kaldet 5-6 med tophastighed 100 km/t. Hertil kommer optioner på enten 5 ekstra vogntog eller 15 ekstra vogntog; i begge tilfælde med tophastigheden 80 km/t.
  • Levering af 23 elektriske vogntog til brug på alle linjerne med tophastighed 100 km/t. Her er der kun option på levering af yderligere 5 vogntog (også med tophastighed 100 km/t).

Der kan komme flere optioner på bordet under forhandlingerne, oplyser udbudsbekendtgørelsen, herunder sandsynligvis "trådløs" kørsel på strækningen over havnen i Aarhus, hvor vogntogene formentlig da skal være selvforsynende med energi.

Kontrakten indeholder også vedligeholdelse af letbanevognene de første 6 år med en option på yderligere 3 år. Herudover kan kontrakten ikke forlænges.

Det hele er samlet i én kontrakt, som er sendt i udbud som udbud efter forhandling under Forsyningsvirksomhedsdirektivet. Udbudsbekendtgørelsen blev offentliggjort 10. juli, og fristen for at ansøge om prækvalifikation er 24. september 2012. Højst fire tilbudsgivere vil blive prækvalificeret.

Kilder: Udbudsbekendtgørelse 10.07.12; memo dateret 06.07.12


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
12. juli 2012

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/798
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.