Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Aarhus-letbanen i udbud

Af Thomas de Laine

Moderne sporvogn i Braunschweig
Aarhus bliver den første danske by med moderne sporvogne. Sådan ser det ud syd for grænsen, nærmere bestemt i Braunschweig. Foto juni 2008: Thomas de Laine.

Anlægget af Aarhus-letbanen er nu sendt i udbud. Opgaven omfatter etableringen af infrastrukturen, altså bl.a. skinner, elektrificering og bygningen af kontrol- og vedligeholdelsescentret, samt levering af rullende materiel og vedligeholdelsen af vognene i de første år.

Transportaftalen fra juni betyder, at man nu forventer at få elektrificeret Grenaa- og Odderbanen, hvorfor de hidtidige planer om at have letbanevogne, der både kan køre på elektricitet og diesel, er droppet. I stedet skal der elektrificeres på hele nettet og udelukkende anskaffes elektrisk materiel.

Der skal således anlægges 14 km ny, elektrifisk skinnestrækning i og omkring Aarhus, mens 70 km på Grenaabanen og 30 km på Odderbanen skal elektrificeres og på forskellige måder justeres. Anlægsarbejderne forventes påbegyndt i februar 2014 og afsluttet i december 2016.

I et memo fra letbanesekretariatet er letbanenettet opdelt i seks linjer nummereret 1-6. Linjerne 1-4 er kun strækningerne i og omkring Aarhus samt til Hornslet i nord og Odder i syd. Linjerne 5 og 6 kører fra Tranbjerg over bl.a. Østbanetorvet til Hornslet og Grenaa. På linjerne 1-4 kan man nøjes med materiel, der kan køre 80 km/t, mens der på linjerne 5 og 6 skal bruges materiel med tophastigheden 100 km/t. Opdelingen hænger bl.a. sammen med, at Odderbanen højst kan trafikeres med 70 km/t, mens der er mulighed for at køre 100 km/t på Grenaabanen.

Derfor arbejdes der med to forskellige muligheder med tilknyttede optioner, når det gælder det rullende materiel:

  • Levering af 15 stk. elektriske vogntog til linjerne kaldet 1-4 med en tophastighed på 80 km/t og 8 vogntog til linjerne kaldet 5-6 med tophastighed 100 km/t. Hertil kommer optioner på enten 5 ekstra vogntog eller 15 ekstra vogntog; i begge tilfælde med tophastigheden 80 km/t.
  • Levering af 23 elektriske vogntog til brug på alle linjerne med tophastighed 100 km/t. Her er der kun option på levering af yderligere 5 vogntog (også med tophastighed 100 km/t).

Der kan komme flere optioner på bordet under forhandlingerne, oplyser udbudsbekendtgørelsen, herunder sandsynligvis "trådløs" kørsel på strækningen over havnen i Aarhus, hvor vogntogene formentlig da skal være selvforsynende med energi.

Kontrakten indeholder også vedligeholdelse af letbanevognene de første 6 år med en option på yderligere 3 år. Herudover kan kontrakten ikke forlænges.

Det hele er samlet i én kontrakt, som er sendt i udbud som udbud efter forhandling under Forsyningsvirksomhedsdirektivet. Udbudsbekendtgørelsen blev offentliggjort 10. juli, og fristen for at ansøge om prækvalifikation er 24. september 2012. Højst fire tilbudsgivere vil blive prækvalificeret.

Kilder: Udbudsbekendtgørelse 10.07.12; memo dateret 06.07.12


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
12. juli 2012

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

Movia sender nordsjællandske elbusser i udbud (29. apr. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/798
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.