Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2012

Linje 5A skal køre oftere i regnvejr

Af Thomas de Laine

Linje 5A ved Hovedbanegården
Nettbuss med en linje 5A ved Hovedbanegården, oktober 2010. Bussen er en demobus fra VDL, som Nettbuss fra oktober 2012 får på permanent basis i forbindelse med overtagelsen af linje 250S, hvortil der købes et antal nye busser af samme type. Foto: Thomas de Laine.

Man kunne fristes til at sige, at linje 5A fremover kommer til at køre "som vinden blæser". For nu begynder Movia og entreprenøren Nettbuss i samarbejde at tilpasse antallet af afgange på linjen ud fra vejrudsigten.

Når det regner eller er koldt, tager flere mennesker bussen. Det kommer vel ikke bag på nogen, men man har ikke hidtil ændret på frekvensen på linjerne ud fra det. Derimod har man traditionelt skiftet mellem sommer- og vinterkøreplaner, hvor der kører flere busser om vinteren og færre om sommeren - uanset vejret den enkelte dag.

Grundlæggende drejer det nye initiativ sig om, at hvis vejrprofeterne lover regn på en sommerdag, så skal der sættes flere busser ind på linje 5A. Linjen er den rute i landet, der har flest passagerer, nemlig mellem 48.000 og 71.000 på en hverdag. Variationen skyldes i høj grad vejret. Movias områdechef Torsten Rasmussen har udtalt, at antallet af busser på linjen ligeledes skal varieres med op til 10 pct. (det vil sige ca. 4 busser, red.). Ved at tilpasse antallet af busser bedre, bliver busserne mindre overfyldte og kan bedre køre "som perler på en snor", altså med et ensartet mellemrum.

I første omgang vil det foregå på den måde, at der hver uge laves en prognose for det forventede antal passagerer. Her skeles der til vejrudsigten, større planlagte arrangementer og trafikomlægninger. På længere sigt skal planlægningstiden reduceres til kun 3-4 dage, som er en horisont, hvor vejrudsigterne er noget mere pålidelige. En vis tid til planlægningen er nødvendig af hensyn til chaufførernes vagtplaner.

Flere busser og kontraktforlængelse
Nettbuss har på flere måder været involveret i forskellige forsøg sammen med Movia, siden busselskabet i oktober 2007 overtog driften på linje 5A. Siden overtagelsen er passagertallet steget mere end 20 pct.

Den oprindeligt 6-årige kontrakt er netop blevet forlænget til december 2015. En 2-årig forlængelse er frivillig fra entreprenørens side, men den kørsel på linjerne 14 og 250S, som Nettbuss vandt i Movias 9. udbud, og som skal have garage på Stamholmen sammen med linje 5A, betyder, at to års fortsat drift af linje 5A bliver fordelagtig for Nettbuss.

Linje 5A opnormeres med 2 busser fra oktober 2012. Indtil da klarer man formentlig den mere intensive drift i dårligt vejr ved at udnytte de busser, der er overtallige i sommerkøreplanen.

Kilder: Nettbuss.dk 22.06.12; Politiken.dk 22.06.12