Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Federe S-togspassagerer kom bag på DSB

Af Thomas de Laine

Aprilsnar: I forrige uge kunne DSB præsentere et resultat for 2011, hvor man nok havde et stort underskud, men til gengæld også en flot fremgang i passagertallene. Ikke mindst på S-banen var resultatet opmuntrende - her steg cirka 8 procent flere på togene end året før. Faktisk havde DSB talt lige over 100 millioner passagerer i S-togene i 2011, og det er det højeste antal nogensinde.

DSB tæller passagererne i S-togene ved at veje vognkasserne, der hviler på nogle luftbælge, hvis tryk løbende reguleres, så vognkasserne holdes i samme højde over perronkanterne. Når flere mennesker kommer ombord på toget, stiger i trykket i bælgene, og dette tryk måles løbende og omsættes til passagerernes samlede vægt. Ved at dividere vægten med vægten af en gennemsnitspassager kan man nogenlunde se, hvor mange passagerer, der er i toget.

De daglige vejninger af passagererne førte bl.a. for nylig til, at man begyndte at køre med længere på tog på Ringbanen (linje F) i myldretiderne, fordi der var kommet så mange flere passagerer. Troede man da...

Men desværre har det vist sig, at DSBs teknikere glemte at tage højde for en lille deltalje. Danskerne er stille og roligt blevet federe, således at den gennemsnitlige S-togspassager over det seneste år er blevet 0,56 kg tungere. Og når man korrigerer de passagertal, man har vejet sig frem til det, for dette, er der faktisk tale om et lille fald på 0,1 pct. i antallet af påstigere.

DSB S-tog er ifølge salgsdirektør Niklas Marschall selvfølgelig ærgerlige over fejlen, og den nødvendige konsekvens er, at de lange S-tog på Ringbanen bliver afkortet igen. Til gengæld håber salgsdirektøren at vende sagen til noget, der kan afspejle sig positivt på bundlinjen i 2012: Nu har DSB S-tog et argument for, at infotainment-skærmene i togene er et meget oplagt sted at reklamere for f.eks. motionscentre og producenter af slankemidler. "Måske skal vi også reducere antallet af siddepladser i togene eller opstille betalingsmotionscykler, som man kan bruge i ventetiden, på de mest benyttede stationer," fortæller han.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har ingen kommentarer til udmeldingen fra DSB.

Kilder: DSB i dag 13.03.12 og 27.03.12


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
1. april 2012

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Ny bog: DSB rutebiler - fra Statsbanerne til Combus (19. jul. 17)

Movia 16. udbud i gang (17. jul. 17)

Måske elektriske ledbusser på linje 2A (12. jun. 17)

Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/782
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.